Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Tunel ešte vo hviezdach

Vrútky - Na hraniciach Turca s okresom Banská Bystrica je najdlhší železničný tunel na Slovensku - čremošniansky. Na plánoch architektov diaľníc je už zakreslený najdlhší cestný tunel, ktorý sa má „prevŕtať„ od hraníc Turca s okresom Žilina. Jeho prvá čas

ť je už hotová, je to prieskumná štôlňa medzi Dubnou skalou a Višňovým.
Snaha vybudovať diaľnicu od Žiliny smerom na Košice cez Turiec nie je žiadnou novinkou. Už aj preto je logická, že z hľadiska priepustnosti premávky je súčasná cesta cez Strečniansku úžinu dva a polnásobne prekročená, takže dopravných nehôd neustále pribúda. Motoristická verejnosť, a nielen tá, s uznaním prijala správu v lete 1998, že do pohoria Lúčanskej Malej Fatry sa zahryzli ťažké mechanizmy, aby urobili prvé písmeno vo výstavbe budúcej diaľnice vybudovaním prieskumnej štôlne.
Sedem a pol kilometra v skale
Vysokým nasadením strojov a najmä ľudí, často v mimoriadne ťažkých podmienkach a proti mimoriadnym prekážkam, je 7,5 km dlhá štôlňa popod horský masív vybudovaná a v súčasnosti ju dokončujú a menia už na únikovú štôlňu pre budúci diaľničný tunel.
Celú, šesť rokov trvajúcu stavbu zažil Róbert Turanský z Dopra­stavu, ktorý prišiel na stavenisko v máji 1998. Jeho kolega Juraj Androvič o mesiac neskôr. „Jediným pracoviskom Doprastavu, kde sa robí nepretržite, je práve úniková štôlňa„ - počúvame Juraja Androviča. „Na každej zmene pracovalo po 15 odborníkov, a aj preto nechcem vyzdvihovať niektoré mená, lebo išlo skutočne o kolektívne výkony. V súčasnosti ostáva dobetónovať vnútrajšok štôlne, od Višňového kilometer a od Dubnej skaly približne raz toľko. Už sme dokončili aj všetky spojky s budúcim hlavným tunelom. Spolu na oboch portáloch (južné a severné vstupné „vráta„ štôlne) dosahujeme mesačný výkon 500 metrov na ostení a betónovaní dna, čo je rozhodne viac ako priemerný výkon.„
Tunelári sú vraj pripravení
Problémovým sa stáva začiatok výstavby samotného tunela, ktorý má byť najdlhším diaľničným tunelom u nás. Pôvodný termín stanovili na tento rok, lenže na štart niet dosť finančných prostriedkov, a tak sa so začiatkom výstavby počíta až na budúci rok. Ako sme sa dozvedeli od doprastavákov, projekt je hotový a oni samotní sú na práce pripravení, rovnako aj ich dodávatelia. Majú dostatok kapacít a dohôd s viacerými stavbárskymi a tunelárskymi firmami.
Róbert Turanský je predstaviteľom Slovenskej tunelárskej asociácie, súčasti Svetovej tunelárskej asociácie, ktorá združuje 54 krajín. Nedávno sa zúčastnil svetového stretnutia tunelárov v Japonsku a hneď na to bolo vo Vysokých Tatrách ďalšie stretnutie odborníkov tohto špeciálneho odboru z celej Európy a Japonska. „Na konferencii sme hovorili aj o význame prieskumnej štôlne pre stavbu najdlhšieho slovenského tunela, ako aj o spôsoboch razenia takýchto veľkých diel a o tunelárskych raziacich strojoch. Tohto roku sa naši odborníci zapodievajú projektovou prípravou a metódou razenia. Ďalšia pracovná skupina projektantov dokončuje materiál pre súťažné podmienky, teda nezaháľame„ - zdôrazňuje Róbert Turanský.
Tunelári dokazujú pod masívom Lúčanskej Malej Fatry svoju profesionalitu. Stále však, podobne ako motoristi, ktorí neustále prechádzajú vysokorizikovým úsekom okolo Strečna, čakajú na konečné rozhodnutie o tom, či a kedy sa začnú práce na hlavnom tuneli.
Dve otázky - kedy a či vôbec?
Do prípravy výstavby tunela sú zainteresované nielen dodávateľské firmy, ale aj vysoké školy a ďalšie rôzne spoločnosti. „Vieme to robiť, sme schopní po vyprojektovaní postaviť takéto významné dielo„ - dodáva Róbert Turanský.
Od začiatku razenia až po hotovo má podľa výpočtov Doprastavu uplynúť najmenej 5 rokov. Boli sme zvedaví aj na náklady výstavby, tie sme sa ale nedozvedeli. V porovnaní s tunelom Branisko by však nemal byť rozpočet na jeden meter žilinsko-turčianskeho tunela drahší.

SkryťVypnúť reklamu

dubná skala 2004

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Dôležitosť duševnej pohody
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  1. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  2. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  5. Dôležitosť duševnej pohody
  6. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  7. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 240
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 075
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 932
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 842
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 773
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 082
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 4 219
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 845

Blogy SME

  1. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  2. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  3. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  4. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  5. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  6. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  7. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  8. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 205
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 301
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 404
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 800
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 967
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 692
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 206
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 746
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martinčania sa silného súpera nezľakli.

Martinčania síce na Považskú Bystricu nestačili, ale podali najlepší výkon v sezóne.


6m

Desiatky osobností z regiónu Turiec sa rozhodli verejne podporiť kandidatúru Ing. Stanislava Thomku na pozíciu primátora mesta Martin.


12 h
Turčianska Štiavnička získala v stretnutí proti Vavrečke cenný bod.

Posledný víkend bol z pohľadu turčianskych celkov o poznanie pozitívnejší ako tie predchádzajúce. Bystrička aj Blatnica zabrali naplno a svoju cenu má aj remíza Štiavničky.


19 h
Futbalisti Belej zvládli zápas proti Zubrohlave.

Hráči Dynama v Rosine na dobrý výsledok pomýšľať nemohli, keďže nestrelili ani gól, hoci si vybojovali aj výhodu penalty. Belá sa vytiahla a zdolala silnú Zubrohlavu.


3. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  2. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  3. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  4. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  5. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  6. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  7. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  8. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 205
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 301
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 404
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 800
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 967
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 692
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 206
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 746
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?