Tunel ešte vo hviezdach

Vrútky - Na hraniciach Turca s okresom Banská Bystrica je najdlhší železničný tunel na Slovensku - čremošniansky. Na plánoch architektov diaľníc je už zakreslený najdlhší cestný tunel, ktorý sa má „prevŕtať„ od hraníc Turca s okresom Žilina. Jeho prvá čas

ť je už hotová, je to prieskumná štôlňa medzi Dubnou skalou a Višňovým.
Snaha vybudovať diaľnicu od Žiliny smerom na Košice cez Turiec nie je žiadnou novinkou. Už aj preto je logická, že z hľadiska priepustnosti premávky je súčasná cesta cez Strečniansku úžinu dva a polnásobne prekročená, takže dopravných nehôd neustále pribúda. Motoristická verejnosť, a nielen tá, s uznaním prijala správu v lete 1998, že do pohoria Lúčanskej Malej Fatry sa zahryzli ťažké mechanizmy, aby urobili prvé písmeno vo výstavbe budúcej diaľnice vybudovaním prieskumnej štôlne.
Sedem a pol kilometra v skale
Vysokým nasadením strojov a najmä ľudí, často v mimoriadne ťažkých podmienkach a proti mimoriadnym prekážkam, je 7,5 km dlhá štôlňa popod horský masív vybudovaná a v súčasnosti ju dokončujú a menia už na únikovú štôlňu pre budúci diaľničný tunel.
Celú, šesť rokov trvajúcu stavbu zažil Róbert Turanský z Dopra­stavu, ktorý prišiel na stavenisko v máji 1998. Jeho kolega Juraj Androvič o mesiac neskôr. „Jediným pracoviskom Doprastavu, kde sa robí nepretržite, je práve úniková štôlňa„ - počúvame Juraja Androviča. „Na každej zmene pracovalo po 15 odborníkov, a aj preto nechcem vyzdvihovať niektoré mená, lebo išlo skutočne o kolektívne výkony. V súčasnosti ostáva dobetónovať vnútrajšok štôlne, od Višňového kilometer a od Dubnej skaly približne raz toľko. Už sme dokončili aj všetky spojky s budúcim hlavným tunelom. Spolu na oboch portáloch (južné a severné vstupné „vráta„ štôlne) dosahujeme mesačný výkon 500 metrov na ostení a betónovaní dna, čo je rozhodne viac ako priemerný výkon.„
Tunelári sú vraj pripravení
Problémovým sa stáva začiatok výstavby samotného tunela, ktorý má byť najdlhším diaľničným tunelom u nás. Pôvodný termín stanovili na tento rok, lenže na štart niet dosť finančných prostriedkov, a tak sa so začiatkom výstavby počíta až na budúci rok. Ako sme sa dozvedeli od doprastavákov, projekt je hotový a oni samotní sú na práce pripravení, rovnako aj ich dodávatelia. Majú dostatok kapacít a dohôd s viacerými stavbárskymi a tunelárskymi firmami.
Róbert Turanský je predstaviteľom Slovenskej tunelárskej asociácie, súčasti Svetovej tunelárskej asociácie, ktorá združuje 54 krajín. Nedávno sa zúčastnil svetového stretnutia tunelárov v Japonsku a hneď na to bolo vo Vysokých Tatrách ďalšie stretnutie odborníkov tohto špeciálneho odboru z celej Európy a Japonska. „Na konferencii sme hovorili aj o význame prieskumnej štôlne pre stavbu najdlhšieho slovenského tunela, ako aj o spôsoboch razenia takýchto veľkých diel a o tunelárskych raziacich strojoch. Tohto roku sa naši odborníci zapodievajú projektovou prípravou a metódou razenia. Ďalšia pracovná skupina projektantov dokončuje materiál pre súťažné podmienky, teda nezaháľame„ - zdôrazňuje Róbert Turanský.
Tunelári dokazujú pod masívom Lúčanskej Malej Fatry svoju profesionalitu. Stále však, podobne ako motoristi, ktorí neustále prechádzajú vysokorizikovým úsekom okolo Strečna, čakajú na konečné rozhodnutie o tom, či a kedy sa začnú práce na hlavnom tuneli.
Dve otázky - kedy a či vôbec?
Do prípravy výstavby tunela sú zainteresované nielen dodávateľské firmy, ale aj vysoké školy a ďalšie rôzne spoločnosti. „Vieme to robiť, sme schopní po vyprojektovaní postaviť takéto významné dielo„ - dodáva Róbert Turanský.
Od začiatku razenia až po hotovo má podľa výpočtov Doprastavu uplynúť najmenej 5 rokov. Boli sme zvedaví aj na náklady výstavby, tie sme sa ale nedozvedeli. V porovnaní s tunelom Branisko by však nemal byť rozpočet na jeden meter žilinsko-turčianskeho tunela drahší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

dubná skala 2004

Autor: M. Ruttkay

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 561
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 918
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 288
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 143
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 858
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 735
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 110
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 797
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 110
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 797
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?