Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Križovatku smrti majú aj v Turčianskych Tepliciach

Na rôzne príspevky o križovatke smrti v Martine reagovalo niekoľko odborníkov i laikov. Niektorých sme oslovili, iní sa rozhodli napísať svoj názor sami. Začiatkom septembra nám zatelefonoval Vladimír Vladár, ktorý je v Turčianskych Tepliciach známy niele

Na rôzne príspevky o križovatke smrti v Martine reagovalo niekoľko odborníkov i laikov. Niektorých sme oslovili, iní sa rozhodli napísať svoj názor sami. Začiatkom septembra nám zatelefonoval Vladimír Vladár, ktorý je v Turčianskych Tepliciach známy nielen ako majiteľ autoškoly, ale aj civilný skúšobný komisár Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Oslovil nás, aby podporil niektoré návrhy riešení, o ktorých sme už písali a vyslovil svoj názor aj na ďalšie problematické miesta na turčianskych cestách, pričom väčšiu pozornosť venoval Turčianskym Tepliciam a okoliu.
Najskôr nám povedal, že podporuje vybudovanie kruhového objazdu v kolíznom mieste križujúcom obchvat s cestou z Podhája.
Prihováram sa za kruhové objazdy
„Šesťdesiatka na preložke cesty I/65 na úseku medzi papierňami a „križovatkou smrti„ je iba chytákom na vodičov, aby platili pokuty. Na tomto úseku by mala byť minimálne sedemdesiatka, až tesne pred križovatkou štyridsiatka a potom kruhový objazd, o ktorom sa hovorí čoraz častejšie. Kruhový objazd by mohol byť aj na mieste svetelnej križovatky v Sučanoch. Hovorí sa o vysokých nákladoch na budovanie kruhových objazdov, ale nie je to tak. Naopak svetelné križovatky pre vysoké náklady na elektrickú energiu strácajú opodstatnenie. Kruhové objazdy nielen znižujú rýchlosť vozidiel, ale umožňujú aj plynulejšiu jazdu. Vo svete sa budujú väčšinou kruhové objazdy. V Českej republike vyriešil zlú dopravnú situáciu v Hraniciach na Morave práve kruhový objazd. Ale nemusíme chodiť ani do zahraničia, stačí sa pozrieť do Prievidze, kde je niekoľko kruhových križovatiek. V Martine je zle vyriešená aj križovatka na juhu Martina, kde sa pripája preložka I/65 na túto cestu prvej triedy. Autobus, kamión alebo nákladný automobil s prívesom tu pri vychádzaní z hlavnej cesty, alebo pri vchádzaní na hlavnú cestu obmedzuje protiidúce vozidlá. Pritom sa to dalo vyriešiť pripájacím jazdným pruhom. Štvorprúdová cesta pri SAD je kvôli rôznemu rozmiestneniu kanálov „utopených„ v asfalte vhodná pre autoškoly na precvičenie slalomu. Križovatku pri kostole a hoteli Turiec by bolo tiež treba prebudovať na kruhovú. Bolo by to podľa mňa ekologicky výhodnejšie. Svetelná signalizácia zastaví automobily napríklad aj v nedeľu, keď sú prázdne cesty. Automobily potom na tejto križovatke spôsobujú zbytočný hluk, produkujú veľa výfukových plynov a svetelná signalizácia minie veľa elektrickej energie,„ povedal nám V. Vladár.
Musia otvára predné dvere
„Križovatka smrti„ je podľa V. Vladára nielen v Martine ale aj v Turčianskych Tepliciach. Nachádza sa pri diviackom benzínovom čerpadle. Automobily a autobusy musia prechádzať často v smere do Turčianskeho Michala. Od Banskej Bystrice sa rútia automobily do križovatky väčšinou deväťdesiatkou, a potom pribrzďujú až pri „čerpačke„, kde je zvislá dopravná značka označujúca obec a o niekoľko desiatok metrov ďalej sedemdesiatka, ktorú na rozdiel od martinskej preložky cesty I/65 väčšina vodičov rešpektuje. Horšie je to s prechádzaním vozidiel spomínanou križovatkou z Turčianskych Teplíc do Turčianskeho Michala a Mošoviec. Vodiči niekedy zle odhadnú vzdialenosť vozidiel, ktoré prechádzajú po hlavnej ceste a vystavujú sa tak riziku zrážky. „V autoškole robím od roku 1972. Aj keď nemám presnú štatistiku, viem, že na nej zomrelo veľa ľudí. Automobil sa na tejto križovatke dá ľahko prehliadnuť. Ak do nej vchádza autobus, vodič niekedy musí otvárať predné dvere, aby získal prehľad, či môže bezpečne pokračovať ďalej.
Medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami je to ale jazda ako po rebríku, a tak si vodiči, ktorí túto trasu absolvujú pravidelne, radšej vyberú starú cestu cez Benice, Moškovec a Malý Čepčín. Na spomínanom úseku cesty I/65 sa veľmi ničia tlmiče automobilu, čo je ďalší dôvod pre výber starej cesty,„ pokračoval Vladimír Vladár.
Povedal nám ďalej, že nerozumie tomu, prečo je možné budovať kruhové objazdy v iných okresoch a v Turci to nejde, alebo sa argumentuje tým, že je to príliš drahé. Kompetentní ľudia na ministerstvách a v Slovenskej správe ciest by sa nad pribúdajúcimi hlasmi Turčanov mali vážne zamyslieť, lebo nejde iba o nesúhlas laikov, ale aj odborníkov.
Sme radšej za obete?
Na Slovenských cestách zomiera ročne v priemere 600 ľudí, v Turci je to približne 15, pričom na niektorých miestach pri cestách pribúdajú krížiky sústavne. Keby tam boli kruhové križovatky, možno by tie krížiky vedľa ciest nemuseli byť, aj keď treba povedať, že príčinou smrteľných dopravných nehôd je často nebezpečná a rýchla jazda alebo iný dopravný priestupok.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  5. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 148
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 988
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 906
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 849
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 507
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 927
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 647

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  4. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  5. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  6. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 626
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 564
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 278
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 700
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 894
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 537
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 736
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Desiatky osobností z regiónu Turiec sa rozhodli verejne podporiť kandidatúru Ing. Stanislava Thomku na pozíciu primátora mesta Martin.


3 h
Turčianska Štiavnička získala v stretnutí proti Vavrečke cenný bod.

Posledný víkend bol z pohľadu turčianskych celkov o poznanie pozitívnejší ako tie predchádzajúce. Bystrička aj Blatnica zabrali naplno a svoju cenu má aj remíza Štiavničky.


10 h
Futbalisti Belej zvládli zápas proti Zubrohlave.

Hráči Dynama v Rosine na dobrý výsledok pomýšľať nemohli, keďže nestrelili ani gól, hoci si vybojovali aj výhodu penalty. Belá sa vytiahla a zdolala silnú Zubrohlavu.


16 h
Martinčan Juraj Reguli si na prácu v pivovare spomína v dobrom.

Martinčan Juraj Reguli pracoval v pivovare 20 rokov a dobre ho poznal.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  4. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  5. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  6. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 626
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 564
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 278
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 700
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 894
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 537
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 736
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?