Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky
HLASY ZA VYBUDOVANIE KRUHOVÝCH OBJAZDOV NA NEBEZPEČNÝCH MIESTACH NEUSTÁLE PRIBÚDAJÚ

Križovatku smrti majú aj v Turčianskych Tepliciach

Na rôzne príspevky o križovatke smrti v Martine reagovalo niekoľko odborníkov i laikov. Niektorých sme oslovili, iní sa rozhodli napísať svoj názor sami. Začiatkom septembra nám zatelefonoval Vladimír Vladár, ktorý je v Turčianskych Tepliciach známy niele

Na rôzne príspevky o križovatke smrti v Martine reagovalo niekoľko odborníkov i laikov. Niektorých sme oslovili, iní sa rozhodli napísať svoj názor sami. Začiatkom septembra nám zatelefonoval Vladimír Vladár, ktorý je v Turčianskych Tepliciach známy nielen ako majiteľ autoškoly, ale aj civilný skúšobný komisár Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Oslovil nás, aby podporil niektoré návrhy riešení, o ktorých sme už písali a vyslovil svoj názor aj na ďalšie problematické miesta na turčianskych cestách, pričom väčšiu pozornosť venoval Turčianskym Tepliciam a okoliu.
Najskôr nám povedal, že podporuje vybudovanie kruhového objazdu v kolíznom mieste križujúcom obchvat s cestou z Podhája.
Prihováram sa za kruhové objazdy
„Šesťdesiatka na preložke cesty I/65 na úseku medzi papierňami a „križovatkou smrti„ je iba chytákom na vodičov, aby platili pokuty. Na tomto úseku by mala byť minimálne sedemdesiatka, až tesne pred križovatkou štyridsiatka a potom kruhový objazd, o ktorom sa hovorí čoraz častejšie. Kruhový objazd by mohol byť aj na mieste svetelnej križovatky v Sučanoch. Hovorí sa o vysokých nákladoch na budovanie kruhových objazdov, ale nie je to tak. Naopak svetelné križovatky pre vysoké náklady na elektrickú energiu strácajú opodstatnenie. Kruhové objazdy nielen znižujú rýchlosť vozidiel, ale umožňujú aj plynulejšiu jazdu. Vo svete sa budujú väčšinou kruhové objazdy. V Českej republike vyriešil zlú dopravnú situáciu v Hraniciach na Morave práve kruhový objazd. Ale nemusíme chodiť ani do zahraničia, stačí sa pozrieť do Prievidze, kde je niekoľko kruhových križovatiek. V Martine je zle vyriešená aj križovatka na juhu Martina, kde sa pripája preložka I/65 na túto cestu prvej triedy. Autobus, kamión alebo nákladný automobil s prívesom tu pri vychádzaní z hlavnej cesty, alebo pri vchádzaní na hlavnú cestu obmedzuje protiidúce vozidlá. Pritom sa to dalo vyriešiť pripájacím jazdným pruhom. Štvorprúdová cesta pri SAD je kvôli rôznemu rozmiestneniu kanálov „utopených„ v asfalte vhodná pre autoškoly na precvičenie slalomu. Križovatku pri kostole a hoteli Turiec by bolo tiež treba prebudovať na kruhovú. Bolo by to podľa mňa ekologicky výhodnejšie. Svetelná signalizácia zastaví automobily napríklad aj v nedeľu, keď sú prázdne cesty. Automobily potom na tejto križovatke spôsobujú zbytočný hluk, produkujú veľa výfukových plynov a svetelná signalizácia minie veľa elektrickej energie,„ povedal nám V. Vladár.
Musia otvára predné dvere
„Križovatka smrti„ je podľa V. Vladára nielen v Martine ale aj v Turčianskych Tepliciach. Nachádza sa pri diviackom benzínovom čerpadle. Automobily a autobusy musia prechádzať často v smere do Turčianskeho Michala. Od Banskej Bystrice sa rútia automobily do križovatky väčšinou deväťdesiatkou, a potom pribrzďujú až pri „čerpačke„, kde je zvislá dopravná značka označujúca obec a o niekoľko desiatok metrov ďalej sedemdesiatka, ktorú na rozdiel od martinskej preložky cesty I/65 väčšina vodičov rešpektuje. Horšie je to s prechádzaním vozidiel spomínanou križovatkou z Turčianskych Teplíc do Turčianskeho Michala a Mošoviec. Vodiči niekedy zle odhadnú vzdialenosť vozidiel, ktoré prechádzajú po hlavnej ceste a vystavujú sa tak riziku zrážky. „V autoškole robím od roku 1972. Aj keď nemám presnú štatistiku, viem, že na nej zomrelo veľa ľudí. Automobil sa na tejto križovatke dá ľahko prehliadnuť. Ak do nej vchádza autobus, vodič niekedy musí otvárať predné dvere, aby získal prehľad, či môže bezpečne pokračovať ďalej.
Medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami je to ale jazda ako po rebríku, a tak si vodiči, ktorí túto trasu absolvujú pravidelne, radšej vyberú starú cestu cez Benice, Moškovec a Malý Čepčín. Na spomínanom úseku cesty I/65 sa veľmi ničia tlmiče automobilu, čo je ďalší dôvod pre výber starej cesty,„ pokračoval Vladimír Vladár.
Povedal nám ďalej, že nerozumie tomu, prečo je možné budovať kruhové objazdy v iných okresoch a v Turci to nejde, alebo sa argumentuje tým, že je to príliš drahé. Kompetentní ľudia na ministerstvách a v Slovenskej správe ciest by sa nad pribúdajúcimi hlasmi Turčanov mali vážne zamyslieť, lebo nejde iba o nesúhlas laikov, ale aj odborníkov.
Sme radšej za obete?
Na Slovenských cestách zomiera ročne v priemere 600 ľudí, v Turci je to približne 15, pričom na niektorých miestach pri cestách pribúdajú krížiky sústavne. Keby tam boli kruhové križovatky, možno by tie krížiky vedľa ciest nemuseli byť, aj keď treba povedať, že príčinou smrteľných dopravných nehôd je často nebezpečná a rýchla jazda alebo iný dopravný priestupok.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 749
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 764
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 231
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 344
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 284
  6. Od Česka až po Jadran 3 950
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 148
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 116
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 648
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 182
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Pavol Šuhaj povedie futbalistov Martina aj v nastavajúcej sezóne.

Martinskí futbalisti v letnej prestávke doplnili káder a mužstvo okolo skúseného Miroslava Barčíka chce pokukovať po umiestnení v najlepšej trojke.


3 h
Operácia vpáčeného hrudníka.

Deformity hrudníka spôsobuje pacientom pre kozmetický vzhľad najmä sociálny diskomfort.


Zuzana Marčeková (RED) 8 h
Martin má konečne druhú hokejovú halu.

Hokejisti a aj krasokorčuliari sa konečne dočkali ďalšieho stánku


14 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj, kto zo Slovákov je bližšie k medaile na Olympiáde a aj to, ktorý futbalový veterán má ambíciu trénovať AS Trenčín.


15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Voda zaliala viaceré domy a podmyla cesty. Starosta odhadol škody na státisíce eur. Do obce smerujú ťažké mechanizmy.


26. júl

Pôvodný vlastník zomrel v roku 1978.


26. júl

Už ste čítali?