hľadajú si potravu v nižších nadmorských výškach a prekonávajú pritom aj rôzne prekážky, ktoré im postavila do cesty civilizácia – cesty, vodné kanály. Podľa odborníkov by mali do nižších nadmorských výšok za potravou chodiť iba slabšie zvieratá, ktoré si nedokážu vybojovať teritórium v horách. Ale 270-kilogramový maco, ktorého zrazil neznámy vodič v septembri medzi Turanmi a Sučanmi je dôkazom toho, že pravidlá majú aj svoje výnimky. Najmä v okolí Turian si veľkí hnedí chlpáči hľadajú rôzne druhy obživy. Útočia na ovce, kŕmia sa v kukuričných a obilných poliach, ale aj v ovocných sadoch a záhradách. Na človeka akoby si zvykali a postupne sa osmeľujú žiť v jeho blízkosti.
Možno je len otázkou času, kedy si medvede pod južnými svahmi Malej Fatry nájdu cestu do kontajnerov v obciach, kde nájdu zvyšky ľudskej potravy a zvyknú si na takýto spôsob obživy. Medvede zatiaľ nie sú pre človeka príliš nebezpečné. Vyhnú sa mu, nevšímajú si ho, nenapádajú ľudí, aj keď im spôsobujú škody vo včelínoch ovocných sadoch a pri chove hospodárskych zvierat. Zdá sa, akoby človek bol nebezpečnejší pre medvede, a to aj na tých miestach, kde by nemusel byť. Zrazené medvede pri Turanoch sú toho dôkazom. Túto situáciu treba riešiť. Kompetentní by mohli uvažovať o tom ako. Isté je, že medvede sa nebudú správať podľa žiadnych zákonov a predpisov. Treba zabezpečiť, aby pri ceste za potravou neprichádzali o život a nespôsobovali poľnohospodárom príliš veľké škody. Poľovníci kvôli redukcii počtu medveďov požadujú odstrely. Aj tie sú dôležité, ale treba hľadať aj iné riešenia. Napríklad spôsoby, aby sa bezpečne dostali na druhú stranu hlavnej cesty, alebo ako ochrániť úrodu pred zničením a hospodárske zvieratá pred ich útokmi. Včelári si napríklad zvykli na zabezpečenie včelínov elektrickými oploteniami. Vyžaduje si to investície. Tie by si vyžadovala aj ochrana úrody na poli podobným spôsobom. Samozrejme, pred medveďmi treba ochraňovať iba tie lokality, do ktorých chodia za potravou. Aj o ochranu medveďov by sa mal starať štát. V Kanade napríklad budujú okolo niektorých úsekov hlavných ciest vysoké ploty a pod cestou podchody pre zver. Napríklad v okolí Turian, kde je oveľa väčšia hustota obyvateľstva a frekventovanejšia cestná premávka ako hocikde v horských oblastiach Kanady, by bolo treba vybudovať niečo podobné. Určite je to lepšie riešenie, ako znižovanie rýchlosti automobilov na ceste prvej triedy. Aj keď takéto projekty by boli určite veľmi nákladné, treba si položiť otázku, čo je prioritou – udržanie frekventovanej cestnej premávky, ochrana úrody a hospodárskych zvierat, alebo udržanie počtu medveďov v Malej Fatre. V Českej republike zastrelili posledného medveďa ešte v 19. storočí. V krajinách západnej Európy to s medveďmi dopadlo podobne.
Nie som odborníkom na ochranu prírody, neviem čo je v podmienkach súčasnej európskej legislatívy možné, chcem iba vysloviť „kacírsku„ myšlienku. Prečo by sa medvede nemohli previezť zo Slovenska, kde sú premnožené, do oblastí Európy, kde kedysi žili. Podobne sa to robí napríklad v Afrike. Riešení je určite veľa, ale treba hľadať také, ktoré sú správne.