Zatiaľ tempom slimákov

Martin - V polovici mája tohto roku sa slávnostným prestrihnutím pásky ministrom životného prostredia László Miklósom, začalo v Turci budovanie významnej polmiliardovej investície Kanalizácie a čistenie odpadových vôd v meste Martin a regióne dolný Turiec

. Realizáciu tohto veľkého ekologického projektu, na ktorý z fondu ISPA ide až 49 percent prostriedkov, čo je 240 miliónov korún, rozbehla firma bratislavská stavebná firma ZIPP, ktorá vyhrala tender na dodávateľa stavby.
Už na zaiatku bol sklz
Ešte v prvom júnovom týždni sme sa boli pozrieť na prvé výkopové práce, ktoré sa rozbehli v Sučanoch na Ulici 1. mája. Už vtedy sme sa dozvedeli od zástupcu projektového manažéra Jaroslava Gardlíka, že hoci stavebnej firme už kompletne odovzdali staveniská v Sučanoch, Vrútkach, časti Martina a zanedlho mali odovzdávať ďalšie staveniská v Turanoch, Martine, vrátane Bystričky a Tomčian, stavebná firma vôbec nerozbehla práce tempom ako sa predpokladalo. Už od prvých dní zaznamenala sklz, čo malo byť spôsobené tým, že na stavbu len postupne sťahovala pracovné čaty. V žiadnom prípade sa ale v tom čase ešte neukazoval problém, že by stavbári nemali v tomto roku stihnúť urobiť naplánovaný objem prác a vybudovať 35 kilometrov kanalizačných sieti. Žiaľ, keď sme sa minulý týždeň u projektového manažéra stavby Jaroslava Gardlíka informovali, ako pokračuje výstavba, oprávnene nemal dôvod na spokojnosť. Ani sa mu nebolo možné čudovať. Namiesto dobiehania prvotných zameškaného vo výstavbe, sa za päť mesiacov výstavby sklz ešte prehĺbil.
„Máte pravdu, situácia sa vôbec nezlepšila. Dodávateľ stavebných prác nedobehol sklz tak ako sľuboval, ba meškanie sa ešte znásobuje. Z pôvodných 35 kilometrov kanalizačnej siete, ktorá sa má urobiť do konca tohto roka, je urobených sotva polovica – asi 14 kilometrov. Už dnes môžeme tvrdiť, že pôvodný plán nebude splnený. Do konca roka chýba už len mesiac a máte pravdu v tom, že aj počasie začína brzdiť výstavbu. V takomto počasí sa nedajú robiť niektoré technologické procesy. Pomaly sa budú musieť niekde práce dokonca zastaviť,„ povedal nám Jaroslav Gardlík.
Investor hromozvodom
Problém treba jednoznačne pomenovať. Pri prehodnotení všetkých faktov je jednoznačne v dodávateľovi, ktorý neplní to, čo sľúbil. Ale, ako to už býva zvykom, najväčším hromozvodom je investor. „Máte pravdu, ľudia, ktorých sa táto stavba dotýka, sú už vážne znepokojení pomalým postupom prác. Právom, pretože to, čo už dávno malo byť hotové a za nami, je vlastne len pred nami, alebo len rozrobené. No, a čo je ešte horšie, dodávateľ zlyháva aj v kvalite prác, najmä čo sa týka úpravy vozoviek. Bohužiaľ, musím konštatovať, že aj v tomto smere plní dodávateľ svoje úlohy nedostatočne,„ pritvrdil zástupca projektového manažéra.
Zlá situácia je takmer na celom úseku, v ktorom sa dodávateľ pustil do roboty. Teda, v Sučanoch, v Bystričke, v Martine na Žingorovej ulici. Jaroslav Gardlík sa netají tým, že z takéhoto postupu má právo byť najviac sklamaný občan, ktorého sa to bezprostredne dotýka a slimačia výstavba mu strpčuje život. „Žiaľ, zatiaľ sme nedokázali dodavateľa prinútiť k tomu, aby práce realizoval tak, ako sľúbil a k spokojnosti práve občanov, ktorých sa táto stavba bezprostredne dotýka.„
Prísne pravidlá
Investor môže byť právom nespokojný, pretože stavba, na ktorú sa čerpajú európske zdroje a musí byť dobudovaná do 24 mesiacov, má takéto problémy. Keď sme sa v máji boli pozrieť na stavbe, pracovalo tam dvanásť čiat, dodávateľ však sľúbil, že postupne bude presúvať na stavbu viac ľudí. To aj splnil. Momentálne na stavbe pracuje 20 stavebných čiat, ale ani to nepomohlo tempu, žiaľ, ani kvalite. Naopak, investor tvrdí, že kvalita sa ešte zhoršila, lebo v snahe dobiehať zameškané metre, zabúdajú stavbári práve na tento dôležitý atribút. Týka sa to najmä uprav vozoviek po výkopoch a zasypaní. Pritom dodávateľská firma vyšla víťazne z medzinárodného tendra. Investori úzko spolupracujú so starostami obcí, snažia sa aj za ich pomoci, aby došlo k náprave. Žiaľ, ako nám povedal Jaroslav Gardlík, nemajú páky, aby ešte viac ako doteraz, prinútili dodávateľa stavebných prác, zmeniť jeho postoj. Predovšetkým voči tým, pre ktorých sa táto stavba buduje, teda občanov. Aby ich bral aspoň trošku vážnejšie, aby stavba nielen nabrala tempo, ale zodpovedala aj parametrom kvality.
Novovybudovaná splašková kanalizácia, ktorá je predmetom tohto projektu, bude mať spolu s prípojkami dĺžku 95 kilometrov. Do konca tohto roku mali stavbári dokončiť spomínaných 35 kilometrov, na budúci rok teda malo zostať dokončiť ďalších 60 kilometrov. Ten tohoročný plán už zostáva iba utópiou. Je to paradox, že projekt, na ktorý sú peniaze a nemá problémy s finančným zabezpečením, viazne na slimačom tempe stavbárov. Dnes je už isté, že ak majú v pôvodnom termíne dokončiť prvú väčšiu stavbu v Turci, na ktorú idú európske peniaze, budú musieť poriadne „pohnúť kostrou„.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?