. Realizáciu tohto veľkého ekologického projektu, na ktorý z fondu ISPA ide až 49 percent prostriedkov, čo je 240 miliónov korún, rozbehla firma bratislavská stavebná firma ZIPP, ktorá vyhrala tender na dodávateľa stavby.
Už na zaiatku bol sklz
Ešte v prvom júnovom týždni sme sa boli pozrieť na prvé výkopové práce, ktoré sa rozbehli v Sučanoch na Ulici 1. mája. Už vtedy sme sa dozvedeli od zástupcu projektového manažéra Jaroslava Gardlíka, že hoci stavebnej firme už kompletne odovzdali staveniská v Sučanoch, Vrútkach, časti Martina a zanedlho mali odovzdávať ďalšie staveniská v Turanoch, Martine, vrátane Bystričky a Tomčian, stavebná firma vôbec nerozbehla práce tempom ako sa predpokladalo. Už od prvých dní zaznamenala sklz, čo malo byť spôsobené tým, že na stavbu len postupne sťahovala pracovné čaty. V žiadnom prípade sa ale v tom čase ešte neukazoval problém, že by stavbári nemali v tomto roku stihnúť urobiť naplánovaný objem prác a vybudovať 35 kilometrov kanalizačných sieti. Žiaľ, keď sme sa minulý týždeň u projektového manažéra stavby Jaroslava Gardlíka informovali, ako pokračuje výstavba, oprávnene nemal dôvod na spokojnosť. Ani sa mu nebolo možné čudovať. Namiesto dobiehania prvotných zameškaného vo výstavbe, sa za päť mesiacov výstavby sklz ešte prehĺbil.
„Máte pravdu, situácia sa vôbec nezlepšila. Dodávateľ stavebných prác nedobehol sklz tak ako sľuboval, ba meškanie sa ešte znásobuje. Z pôvodných 35 kilometrov kanalizačnej siete, ktorá sa má urobiť do konca tohto roka, je urobených sotva polovica – asi 14 kilometrov. Už dnes môžeme tvrdiť, že pôvodný plán nebude splnený. Do konca roka chýba už len mesiac a máte pravdu v tom, že aj počasie začína brzdiť výstavbu. V takomto počasí sa nedajú robiť niektoré technologické procesy. Pomaly sa budú musieť niekde práce dokonca zastaviť,„ povedal nám Jaroslav Gardlík.
Investor hromozvodom
Problém treba jednoznačne pomenovať. Pri prehodnotení všetkých faktov je jednoznačne v dodávateľovi, ktorý neplní to, čo sľúbil. Ale, ako to už býva zvykom, najväčším hromozvodom je investor. „Máte pravdu, ľudia, ktorých sa táto stavba dotýka, sú už vážne znepokojení pomalým postupom prác. Právom, pretože to, čo už dávno malo byť hotové a za nami, je vlastne len pred nami, alebo len rozrobené. No, a čo je ešte horšie, dodávateľ zlyháva aj v kvalite prác, najmä čo sa týka úpravy vozoviek. Bohužiaľ, musím konštatovať, že aj v tomto smere plní dodávateľ svoje úlohy nedostatočne,„ pritvrdil zástupca projektového manažéra.
Zlá situácia je takmer na celom úseku, v ktorom sa dodávateľ pustil do roboty. Teda, v Sučanoch, v Bystričke, v Martine na Žingorovej ulici. Jaroslav Gardlík sa netají tým, že z takéhoto postupu má právo byť najviac sklamaný občan, ktorého sa to bezprostredne dotýka a slimačia výstavba mu strpčuje život. „Žiaľ, zatiaľ sme nedokázali dodavateľa prinútiť k tomu, aby práce realizoval tak, ako sľúbil a k spokojnosti práve občanov, ktorých sa táto stavba bezprostredne dotýka.„
Prísne pravidlá
Investor môže byť právom nespokojný, pretože stavba, na ktorú sa čerpajú európske zdroje a musí byť dobudovaná do 24 mesiacov, má takéto problémy. Keď sme sa v máji boli pozrieť na stavbe, pracovalo tam dvanásť čiat, dodávateľ však sľúbil, že postupne bude presúvať na stavbu viac ľudí. To aj splnil. Momentálne na stavbe pracuje 20 stavebných čiat, ale ani to nepomohlo tempu, žiaľ, ani kvalite. Naopak, investor tvrdí, že kvalita sa ešte zhoršila, lebo v snahe dobiehať zameškané metre, zabúdajú stavbári práve na tento dôležitý atribút. Týka sa to najmä uprav vozoviek po výkopoch a zasypaní. Pritom dodávateľská firma vyšla víťazne z medzinárodného tendra. Investori úzko spolupracujú so starostami obcí, snažia sa aj za ich pomoci, aby došlo k náprave. Žiaľ, ako nám povedal Jaroslav Gardlík, nemajú páky, aby ešte viac ako doteraz, prinútili dodávateľa stavebných prác, zmeniť jeho postoj. Predovšetkým voči tým, pre ktorých sa táto stavba buduje, teda občanov. Aby ich bral aspoň trošku vážnejšie, aby stavba nielen nabrala tempo, ale zodpovedala aj parametrom kvality.
Novovybudovaná splašková kanalizácia, ktorá je predmetom tohto projektu, bude mať spolu s prípojkami dĺžku 95 kilometrov. Do konca tohto roku mali stavbári dokončiť spomínaných 35 kilometrov, na budúci rok teda malo zostať dokončiť ďalších 60 kilometrov. Ten tohoročný plán už zostáva iba utópiou. Je to paradox, že projekt, na ktorý sú peniaze a nemá problémy s finančným zabezpečením, viazne na slimačom tempe stavbárov. Dnes je už isté, že ak majú v pôvodnom termíne dokončiť prvú väčšiu stavbu v Turci, na ktorú idú európske peniaze, budú musieť poriadne „pohnúť kostrou„.