Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Zatiaľ tempom slimákov

Martin - V polovici mája tohto roku sa slávnostným prestrihnutím pásky ministrom životného prostredia László Miklósom, začalo v Turci budovanie významnej polmiliardovej investície Kanalizácie a čistenie odpadových vôd v meste Martin a regióne dolný Turiec

. Realizáciu tohto veľkého ekologického projektu, na ktorý z fondu ISPA ide až 49 percent prostriedkov, čo je 240 miliónov korún, rozbehla firma bratislavská stavebná firma ZIPP, ktorá vyhrala tender na dodávateľa stavby.
Už na zaiatku bol sklz
Ešte v prvom júnovom týždni sme sa boli pozrieť na prvé výkopové práce, ktoré sa rozbehli v Sučanoch na Ulici 1. mája. Už vtedy sme sa dozvedeli od zástupcu projektového manažéra Jaroslava Gardlíka, že hoci stavebnej firme už kompletne odovzdali staveniská v Sučanoch, Vrútkach, časti Martina a zanedlho mali odovzdávať ďalšie staveniská v Turanoch, Martine, vrátane Bystričky a Tomčian, stavebná firma vôbec nerozbehla práce tempom ako sa predpokladalo. Už od prvých dní zaznamenala sklz, čo malo byť spôsobené tým, že na stavbu len postupne sťahovala pracovné čaty. V žiadnom prípade sa ale v tom čase ešte neukazoval problém, že by stavbári nemali v tomto roku stihnúť urobiť naplánovaný objem prác a vybudovať 35 kilometrov kanalizačných sieti. Žiaľ, keď sme sa minulý týždeň u projektového manažéra stavby Jaroslava Gardlíka informovali, ako pokračuje výstavba, oprávnene nemal dôvod na spokojnosť. Ani sa mu nebolo možné čudovať. Namiesto dobiehania prvotných zameškaného vo výstavbe, sa za päť mesiacov výstavby sklz ešte prehĺbil.
„Máte pravdu, situácia sa vôbec nezlepšila. Dodávateľ stavebných prác nedobehol sklz tak ako sľuboval, ba meškanie sa ešte znásobuje. Z pôvodných 35 kilometrov kanalizačnej siete, ktorá sa má urobiť do konca tohto roka, je urobených sotva polovica – asi 14 kilometrov. Už dnes môžeme tvrdiť, že pôvodný plán nebude splnený. Do konca roka chýba už len mesiac a máte pravdu v tom, že aj počasie začína brzdiť výstavbu. V takomto počasí sa nedajú robiť niektoré technologické procesy. Pomaly sa budú musieť niekde práce dokonca zastaviť,„ povedal nám Jaroslav Gardlík.
Investor hromozvodom
Problém treba jednoznačne pomenovať. Pri prehodnotení všetkých faktov je jednoznačne v dodávateľovi, ktorý neplní to, čo sľúbil. Ale, ako to už býva zvykom, najväčším hromozvodom je investor. „Máte pravdu, ľudia, ktorých sa táto stavba dotýka, sú už vážne znepokojení pomalým postupom prác. Právom, pretože to, čo už dávno malo byť hotové a za nami, je vlastne len pred nami, alebo len rozrobené. No, a čo je ešte horšie, dodávateľ zlyháva aj v kvalite prác, najmä čo sa týka úpravy vozoviek. Bohužiaľ, musím konštatovať, že aj v tomto smere plní dodávateľ svoje úlohy nedostatočne,„ pritvrdil zástupca projektového manažéra.
Zlá situácia je takmer na celom úseku, v ktorom sa dodávateľ pustil do roboty. Teda, v Sučanoch, v Bystričke, v Martine na Žingorovej ulici. Jaroslav Gardlík sa netají tým, že z takéhoto postupu má právo byť najviac sklamaný občan, ktorého sa to bezprostredne dotýka a slimačia výstavba mu strpčuje život. „Žiaľ, zatiaľ sme nedokázali dodavateľa prinútiť k tomu, aby práce realizoval tak, ako sľúbil a k spokojnosti práve občanov, ktorých sa táto stavba bezprostredne dotýka.„
Prísne pravidlá
Investor môže byť právom nespokojný, pretože stavba, na ktorú sa čerpajú európske zdroje a musí byť dobudovaná do 24 mesiacov, má takéto problémy. Keď sme sa v máji boli pozrieť na stavbe, pracovalo tam dvanásť čiat, dodávateľ však sľúbil, že postupne bude presúvať na stavbu viac ľudí. To aj splnil. Momentálne na stavbe pracuje 20 stavebných čiat, ale ani to nepomohlo tempu, žiaľ, ani kvalite. Naopak, investor tvrdí, že kvalita sa ešte zhoršila, lebo v snahe dobiehať zameškané metre, zabúdajú stavbári práve na tento dôležitý atribút. Týka sa to najmä uprav vozoviek po výkopoch a zasypaní. Pritom dodávateľská firma vyšla víťazne z medzinárodného tendra. Investori úzko spolupracujú so starostami obcí, snažia sa aj za ich pomoci, aby došlo k náprave. Žiaľ, ako nám povedal Jaroslav Gardlík, nemajú páky, aby ešte viac ako doteraz, prinútili dodávateľa stavebných prác, zmeniť jeho postoj. Predovšetkým voči tým, pre ktorých sa táto stavba buduje, teda občanov. Aby ich bral aspoň trošku vážnejšie, aby stavba nielen nabrala tempo, ale zodpovedala aj parametrom kvality.
Novovybudovaná splašková kanalizácia, ktorá je predmetom tohto projektu, bude mať spolu s prípojkami dĺžku 95 kilometrov. Do konca tohto roku mali stavbári dokončiť spomínaných 35 kilometrov, na budúci rok teda malo zostať dokončiť ďalších 60 kilometrov. Ten tohoročný plán už zostáva iba utópiou. Je to paradox, že projekt, na ktorý sú peniaze a nemá problémy s finančným zabezpečením, viazne na slimačom tempe stavbárov. Dnes je už isté, že ak majú v pôvodnom termíne dokončiť prvú väčšiu stavbu v Turci, na ktorú idú európske peniaze, budú musieť poriadne „pohnúť kostrou„.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  5. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 147
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 988
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 906
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 849
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 504
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 927
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 712

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  4. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  5. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  7. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 633
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 564
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 278
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 697
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 891
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 530
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 735
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Desiatky osobností z regiónu Turiec sa rozhodli verejne podporiť kandidatúru Ing. Stanislava Thomku na pozíciu primátora mesta Martin.


2 h
Turčianska Štiavnička získala v stretnutí proti Vavrečke cenný bod.

Posledný víkend bol z pohľadu turčianskych celkov o poznanie pozitívnejší ako tie predchádzajúce. Bystrička aj Blatnica zabrali naplno a svoju cenu má aj remíza Štiavničky.


8 h
Futbalisti Belej zvládli zápas proti Zubrohlave.

Hráči Dynama v Rosine na dobrý výsledok pomýšľať nemohli, keďže nestrelili ani gól, hoci si vybojovali aj výhodu penalty. Belá sa vytiahla a zdolala silnú Zubrohlavu.


14 h
Martinčan Juraj Reguli si na prácu v pivovare spomína v dobrom.

Martinčan Juraj Reguli pracoval v pivovare 20 rokov a dobre ho poznal.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  4. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  5. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  7. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 633
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 564
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 278
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 697
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 891
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 530
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 735
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?