Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky
V STREDU SA USKUTOČNILO VEREJNÉ ENVIRONMENTÁLNE PREROKOVANIE ZÁMERU VÝSTAVBY LYŽIARSKEHO STREDISKA NAD MARTINOM

Martinské hole – nekonečný príbeh

Ako sme v našich novinách informovali, do rozvoja lyžiarskeho strediska na Martinských holiach plánuje bratislavská akciová spoločnosť Pro-Ski investovať pol miliardy korún. Jej podnikateľský zámer spočíva vo vybudovaní osemmiestnej kabínkovej lanovky s k

Ako sme v našich novinách informovali, do rozvoja lyžiarskeho strediska na Martinských holiach plánuje bratislavská akciová spoločnosť Pro-Ski investovať pol miliardy korún. Jej podnikateľský zámer spočíva vo vybudovaní osemmiestnej kabínkovej lanovky s kapacitou 2400 osôb za hodinu na mieste súčasnej sedačkovej lanovej dráhy na Martinské hole, v dostavbe zjazdoviek, zasnežovacieho systému a lyžiarskej trate smerom až na Stráne. Na zasadnutí mestského parlamentu, ktoré sa uskutočnilo v septembri, poslanci odsúhlasili čiastkovú zmenu v časti regulatív územného rozvoja, čím dali vlastne podmienečný súhlas projektu budovania Martinských holí. Následne koncom septembra Útvar hlavného architekta mesta Martin odporučil vo svojom vyjadrení Ministerstvu životného prostredia neposudzovať predložený projekt „Výstavba Lyžiarskeho strediska Martinské hole, kabínková lanovka.„ Napriek tomu pokračuje ministerstvo naďalej v hodnotení projektu. Súčasťou tohto hodnotenia bolo aj verejné prerokovávanie zámeru, ktoré sa uskutočnilo minulú stredu v zasadačke mestského úradu. Občania sa mali možnosť oboznámiť s materiálom na Útvare hlavného architekta mesta.
Racionálne, ale aj s emóciami
V stredu sa teda, za účasti asi osemdesiatich ľudí – zástupcov investora, priaznivcov, ale aj mnohých oponentov projektu hovorilo o ňom bezmála štyri hodiny. Racionálne, ale občas aj s emóciami. V prvom vstupe Dagmar Hullová zo žilinského Enviroconsultu oboznámila účastníkov s environmentálnou štúdiou projektu. Bola zameraná na viacero oblastí vplyvu vybudovania novej kabínkovej lanovky na životné prostredie. Údolná stanica lanovky by sa mala posunúť o asi 580 metrov nižšie ako je pôvodná a aj horná stanica by sa mala posunúť smerom k vrcholu holí asi o 50 metrov, čo si vyžiada aj záber lesného fondu. Výrub pri prepočtoch dvoch alternatív zasiahne niečo vyše 4 hektáre, aj s uvažovaným parkoviskom v lokalite pri ceste smerom zo Stráni na Jedľoviny. Zvýšená prepravná kapacita lanovej dráhy logicky zasiahne aj do dopravnej infraštruktúry. Investor uvažuje nielen s parkoviskom v spomínanej časti Strání, ktoré by malo mať 490 miest, ale aj na Podháji pred ZŤS.
Spracovatelia environmentálnej štúdie sa zaoberali aj vplyvom hluku na životné prostredie. Podľa nich, okrem negatív, medzi ktoré patrí napríklad lesný záber, má tento projekt viacero pozitívnych stránok súvisiacich najmä s rozvojom regiónu, mesta a vytváraním pracovných príležitostí.
Ako prvý vystúpil v diskusii Rastislav Mažgút, ktorý bol ešte do polovice tohto roka riaditeľom lanovky a v súčasnosti stále je predsedom predstavenstva akciovej spoločnosti Lyžiarske stredisko Martinské hole. Svoje jednoznačné nie tomuto projektu už prezentoval na stránkach NŽT 23. novembra, pričom zdôraznil, že sa nestotožňuje s hodnotením spoloč­nosti Enviroconsult, pretože realizácia projektu podľa neho vyvolá v lokalite Strání viaceré aj ekologické problémy. Preto sa vyslovil za to, aby bolo rešpektované stanovisko občanov tejto mestskej časti. Jednoznačne sa vyslovil za to, aby sa Martinské hole budovali smerom z Ostredku, čo považuje za výhodnejšiu alternatívu. Tento názor presadzoval aj primátor Stanislav Bernát (rovnako aj jeho komplexnejší názor na problematiku sme uverejnili v NŽT), ktorý nový projekt označil za účelový. „Neposudzujme to, čo sa posudzovať nedá,„ povedal okrem iného, pričom vystúpenie Vladimíra Franka, ktorý projekt obhajoval a vysvetlil aj súvislosti, prečo investor chce ísť týmto smerom, označil za demagógiu. Povedal: „Tragédiou štátu a národa je, že z podpaľačov robí hasičov.„
K projektu budovania Martinských holí, ale smerom z Ostredku, sa vo svojom vystúpení priklonil aj súčasný riaditeľ a spolumajiteľ Lyžiarskeho strediska Martinské hole, spoločnosti, ktorá vlastní a prevádzkuje vleky, Martin Gargulák. Aj on zotrval na názoroch, ktoré prezentoval na stránkach NŽT 23. novembra.
Súbežne treba riešiť dopravu
Do diskusie sa zapojili aj občania mestskej časti – Podháj-Stráne. Boris Seryj spochybnil najmä dopravnú infraštruktúru a vyslovil obavy z nepriaznivého vplyvu na ekológiu. „Dopraviť 2400 ľudí pod sedačku za hodinu, to je 50 autobusov... Urobiť z turistického chodníka zjazdovku je iluzórne...,„ povedal okrem iného, pričom vyslovil pochybnosti aj o financovaní projektu. Rudolf Kollár, ktorý je nielen predsedom komisie územného plánovania a cestovného ruchu, ale aj predsedom výboru mestskej časti Podháj – Stráne, povedal, že je jeho povinnosťou chrániť práva občanov. Nespochybňoval projekt, ale apeloval na investorov, že treba súbežne riešiť okrem iného aj projekt dopravy. „Investor musí poznať dopad zvýšenia kapacity prepravovaných osôb a v tom je problém.„ Podľa neho chýba v štúdii aj vyjadrenie o exhalátoch v dopravnom koridore.
Diskusia k environmentálnej štúdii vybudovania lanovej dráhy sa podľa viacerých diskutujúcich, predovšetkým hlavnej architektky mesta Viery Šottníkovej, nemôže oddeliť od toho ostatného, čo je alebo bude predmetom projektu. Projekt by sa mal podľa nich posudzovať komplexne, teda nielen o budovaní kabínkovej lanovky, ale rovnako by sa malo hovoriť, aká je únosnosť horného reliéfu Holí. Ako povedal jeden z ochranárov prírody Ján Topercer, malo by sa prihliadať okrem iného aj na to, že na Martinských holiach je vysoký podiel rašelinových pôd, čo zabezpečuje podmienky pre dobré hospodárenie s vodou.
Ostredok nemá investora
Na vystúpenia zareagoval za investora najprv člen predstavenstva akciovej spoločnosti Pro-Ski Ján Zuberec, ktorý upozornil, že predmet diskusie mal byť smerovaný predovšetkým k budovaniu kabínkovej lanovky. Diskusia ale dostala širší záber a viacerí rečníci dokonca už dopredu vedia, čo bude v budúcnosti. Povedal, že si málokto uvedomuje, že sa rozhoduje medzi projektom Pro-Ski a žiadnym. Realizácia projektu budovania lyžiarskeho strediska z Ostredku by bola drahšia a zatiaľ na ňu nie je investor. „Realizujte si svoje sny, ale za vlastné peniaze,„ odkázal diskutujúcim. Mesto má podľa neho na výber, buď pomôže projektu, alebo ho pochová. V tomto smere ho vlastne podporil aj občan Ivan Lamoš. Stotožnil sa s tým, že investora, ktorý dá na realizáciu vlastné peniaze, nemožno donútiť, aby prijal za vlastný projekt, s ktorým sa nestotožnil. „Kto dáva peniaze asi ich nebude dávať na to, aby tento projekt nemal perspektívu. Treba si uvedomiť, že ak nebudú dobudované Martinské hole, ľudia ta nebudú chodiť, nájdu si cestu inam a my premrháme šancu,„ povedal okrem iného.
V. Franko: Osobné spory bokom
Predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Pro-Ski Vladimír Franko v úvode vyzval primátora na zmierenie a na spoločný postup s mestom. Zdôraznil, že nik nespochybňuje Ostredok, ale investor sa rozhodol pre inú alternatívu, ktorá je prijateľná z pohľadu ekológie, napríklad aj tým, že trasa kabínkovej lanovky pôjde starým výrubom, a teda výrub lesa bude podstatne menší ako pri projekte z Ostredku. „Náš zámer nie je čiastkový, chceme to riešiť komplexne za súhlasu orgánov, ktoré musia tento projekt odobriť, ale aj občanov. Je to projekt prospešný pre mesto a región a pri rozhodovaní o ňom treba nechať osobné spory bokom," povedal.
Všetky vyjadrenia k projektu na verejnom prerokovávaní boli zaznamenané, do 3. januára k nim môžu ešte pribudnúť ďalšie. Všetky by sa mali dostať do rúk kompetentným, ktorí rozhodnú, či projekt dostane zelenú, alebo sa z témy Martinské hole stane nekonečný príbeh.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 776
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 6 213
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 802
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 590
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 5 104
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 355
  7. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 202
  8. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 196
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 369
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 353
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Matinčania prekvapenie v Diviakoch nepripustili, pohárový zápas mali pod kontrolou.

Martinčania idú v Slovenskom pohári ďalej, no Dynamo smútiť nemusí.


6 h
Čítanie na rôzne témy sa deťom veľmi páči, nosia si aj vlastné knihy.

Už od druhého prázdninového dňa počas celých prázdnin deti aj rodičia môžu tráviť dopoludnie pri spoločnom veselom čítaní kníh v rámci celoslovenského projektu Prečítané leto.


13 h
Výtvarník Peter Kalmus.

Po ošetrení ho prepustili domov.


a 2 ďalší 4. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Bez geometrického plánu už kataster vecné bremeno nezapíše.


4. aug

Tréner Ščasný volá do FC dvoch lídrov Bábu a Veľkého Cetína.


11 h

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.


4. aug

Už ste čítali?