Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Martinské hole – nekonečný príbeh

Ako sme v našich novinách informovali, do rozvoja lyžiarskeho strediska na Martinských holiach plánuje bratislavská akciová spoločnosť Pro-Ski investovať pol miliardy korún. Jej podnikateľský zámer spočíva vo vybudovaní osemmiestnej kabínkovej lanovky s k

Ako sme v našich novinách informovali, do rozvoja lyžiarskeho strediska na Martinských holiach plánuje bratislavská akciová spoločnosť Pro-Ski investovať pol miliardy korún. Jej podnikateľský zámer spočíva vo vybudovaní osemmiestnej kabínkovej lanovky s kapacitou 2400 osôb za hodinu na mieste súčasnej sedačkovej lanovej dráhy na Martinské hole, v dostavbe zjazdoviek, zasnežovacieho systému a lyžiarskej trate smerom až na Stráne. Na zasadnutí mestského parlamentu, ktoré sa uskutočnilo v septembri, poslanci odsúhlasili čiastkovú zmenu v časti regulatív územného rozvoja, čím dali vlastne podmienečný súhlas projektu budovania Martinských holí. Následne koncom septembra Útvar hlavného architekta mesta Martin odporučil vo svojom vyjadrení Ministerstvu životného prostredia neposudzovať predložený projekt „Výstavba Lyžiarskeho strediska Martinské hole, kabínková lanovka.„ Napriek tomu pokračuje ministerstvo naďalej v hodnotení projektu. Súčasťou tohto hodnotenia bolo aj verejné prerokovávanie zámeru, ktoré sa uskutočnilo minulú stredu v zasadačke mestského úradu. Občania sa mali možnosť oboznámiť s materiálom na Útvare hlavného architekta mesta.
Racionálne, ale aj s emóciami
V stredu sa teda, za účasti asi osemdesiatich ľudí – zástupcov investora, priaznivcov, ale aj mnohých oponentov projektu hovorilo o ňom bezmála štyri hodiny. Racionálne, ale občas aj s emóciami. V prvom vstupe Dagmar Hullová zo žilinského Enviroconsultu oboznámila účastníkov s environmentálnou štúdiou projektu. Bola zameraná na viacero oblastí vplyvu vybudovania novej kabínkovej lanovky na životné prostredie. Údolná stanica lanovky by sa mala posunúť o asi 580 metrov nižšie ako je pôvodná a aj horná stanica by sa mala posunúť smerom k vrcholu holí asi o 50 metrov, čo si vyžiada aj záber lesného fondu. Výrub pri prepočtoch dvoch alternatív zasiahne niečo vyše 4 hektáre, aj s uvažovaným parkoviskom v lokalite pri ceste smerom zo Stráni na Jedľoviny. Zvýšená prepravná kapacita lanovej dráhy logicky zasiahne aj do dopravnej infraštruktúry. Investor uvažuje nielen s parkoviskom v spomínanej časti Strání, ktoré by malo mať 490 miest, ale aj na Podháji pred ZŤS.
Spracovatelia environmentálnej štúdie sa zaoberali aj vplyvom hluku na životné prostredie. Podľa nich, okrem negatív, medzi ktoré patrí napríklad lesný záber, má tento projekt viacero pozitívnych stránok súvisiacich najmä s rozvojom regiónu, mesta a vytváraním pracovných príležitostí.
Ako prvý vystúpil v diskusii Rastislav Mažgút, ktorý bol ešte do polovice tohto roka riaditeľom lanovky a v súčasnosti stále je predsedom predstavenstva akciovej spoločnosti Lyžiarske stredisko Martinské hole. Svoje jednoznačné nie tomuto projektu už prezentoval na stránkach NŽT 23. novembra, pričom zdôraznil, že sa nestotožňuje s hodnotením spoloč­nosti Enviroconsult, pretože realizácia projektu podľa neho vyvolá v lokalite Strání viaceré aj ekologické problémy. Preto sa vyslovil za to, aby bolo rešpektované stanovisko občanov tejto mestskej časti. Jednoznačne sa vyslovil za to, aby sa Martinské hole budovali smerom z Ostredku, čo považuje za výhodnejšiu alternatívu. Tento názor presadzoval aj primátor Stanislav Bernát (rovnako aj jeho komplexnejší názor na problematiku sme uverejnili v NŽT), ktorý nový projekt označil za účelový. „Neposudzujme to, čo sa posudzovať nedá,„ povedal okrem iného, pričom vystúpenie Vladimíra Franka, ktorý projekt obhajoval a vysvetlil aj súvislosti, prečo investor chce ísť týmto smerom, označil za demagógiu. Povedal: „Tragédiou štátu a národa je, že z podpaľačov robí hasičov.„
K projektu budovania Martinských holí, ale smerom z Ostredku, sa vo svojom vystúpení priklonil aj súčasný riaditeľ a spolumajiteľ Lyžiarskeho strediska Martinské hole, spoločnosti, ktorá vlastní a prevádzkuje vleky, Martin Gargulák. Aj on zotrval na názoroch, ktoré prezentoval na stránkach NŽT 23. novembra.
Súbežne treba riešiť dopravu
Do diskusie sa zapojili aj občania mestskej časti – Podháj-Stráne. Boris Seryj spochybnil najmä dopravnú infraštruktúru a vyslovil obavy z nepriaznivého vplyvu na ekológiu. „Dopraviť 2400 ľudí pod sedačku za hodinu, to je 50 autobusov... Urobiť z turistického chodníka zjazdovku je iluzórne...,„ povedal okrem iného, pričom vyslovil pochybnosti aj o financovaní projektu. Rudolf Kollár, ktorý je nielen predsedom komisie územného plánovania a cestovného ruchu, ale aj predsedom výboru mestskej časti Podháj – Stráne, povedal, že je jeho povinnosťou chrániť práva občanov. Nespochybňoval projekt, ale apeloval na investorov, že treba súbežne riešiť okrem iného aj projekt dopravy. „Investor musí poznať dopad zvýšenia kapacity prepravovaných osôb a v tom je problém.„ Podľa neho chýba v štúdii aj vyjadrenie o exhalátoch v dopravnom koridore.
Diskusia k environmentálnej štúdii vybudovania lanovej dráhy sa podľa viacerých diskutujúcich, predovšetkým hlavnej architektky mesta Viery Šottníkovej, nemôže oddeliť od toho ostatného, čo je alebo bude predmetom projektu. Projekt by sa mal podľa nich posudzovať komplexne, teda nielen o budovaní kabínkovej lanovky, ale rovnako by sa malo hovoriť, aká je únosnosť horného reliéfu Holí. Ako povedal jeden z ochranárov prírody Ján Topercer, malo by sa prihliadať okrem iného aj na to, že na Martinských holiach je vysoký podiel rašelinových pôd, čo zabezpečuje podmienky pre dobré hospodárenie s vodou.
Ostredok nemá investora
Na vystúpenia zareagoval za investora najprv člen predstavenstva akciovej spoločnosti Pro-Ski Ján Zuberec, ktorý upozornil, že predmet diskusie mal byť smerovaný predovšetkým k budovaniu kabínkovej lanovky. Diskusia ale dostala širší záber a viacerí rečníci dokonca už dopredu vedia, čo bude v budúcnosti. Povedal, že si málokto uvedomuje, že sa rozhoduje medzi projektom Pro-Ski a žiadnym. Realizácia projektu budovania lyžiarskeho strediska z Ostredku by bola drahšia a zatiaľ na ňu nie je investor. „Realizujte si svoje sny, ale za vlastné peniaze,„ odkázal diskutujúcim. Mesto má podľa neho na výber, buď pomôže projektu, alebo ho pochová. V tomto smere ho vlastne podporil aj občan Ivan Lamoš. Stotožnil sa s tým, že investora, ktorý dá na realizáciu vlastné peniaze, nemožno donútiť, aby prijal za vlastný projekt, s ktorým sa nestotožnil. „Kto dáva peniaze asi ich nebude dávať na to, aby tento projekt nemal perspektívu. Treba si uvedomiť, že ak nebudú dobudované Martinské hole, ľudia ta nebudú chodiť, nájdu si cestu inam a my premrháme šancu,„ povedal okrem iného.
V. Franko: Osobné spory bokom
Predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Pro-Ski Vladimír Franko v úvode vyzval primátora na zmierenie a na spoločný postup s mestom. Zdôraznil, že nik nespochybňuje Ostredok, ale investor sa rozhodol pre inú alternatívu, ktorá je prijateľná z pohľadu ekológie, napríklad aj tým, že trasa kabínkovej lanovky pôjde starým výrubom, a teda výrub lesa bude podstatne menší ako pri projekte z Ostredku. „Náš zámer nie je čiastkový, chceme to riešiť komplexne za súhlasu orgánov, ktoré musia tento projekt odobriť, ale aj občanov. Je to projekt prospešný pre mesto a región a pri rozhodovaní o ňom treba nechať osobné spory bokom," povedal.
Všetky vyjadrenia k projektu na verejnom prerokovávaní boli zaznamenané, do 3. januára k nim môžu ešte pribudnúť ďalšie. Všetky by sa mali dostať do rúk kompetentným, ktorí rozhodnú, či projekt dostane zelenú, alebo sa z témy Martinské hole stane nekonečný príbeh.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Dôležitosť duševnej pohody
  5. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  2. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  5. Dôležitosť duševnej pohody
  6. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  7. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 249
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 093
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 932
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 843
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 801
  6. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 5 397
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 082
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 708

Blogy SME

  1. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  2. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  3. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  4. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  5. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  6. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  7. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  8. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 191
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 093
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 430
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 810
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 973
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 710
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 254
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 746
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martinčania sa silného súpera nezľakli.

Martinčania síce na Považskú Bystricu nestačili, ale podali najlepší výkon v sezóne.


46m

Desiatky osobností z regiónu Turiec sa rozhodli verejne podporiť kandidatúru Ing. Stanislava Thomku na pozíciu primátora mesta Martin.


13 h
Turčianska Štiavnička získala v stretnutí proti Vavrečke cenný bod.

Posledný víkend bol z pohľadu turčianskych celkov o poznanie pozitívnejší ako tie predchádzajúce. Bystrička aj Blatnica zabrali naplno a svoju cenu má aj remíza Štiavničky.


19 h
Futbalisti Belej zvládli zápas proti Zubrohlave.

Hráči Dynama v Rosine na dobrý výsledok pomýšľať nemohli, keďže nestrelili ani gól, hoci si vybojovali aj výhodu penalty. Belá sa vytiahla a zdolala silnú Zubrohlavu.


3. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  2. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  3. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  4. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  5. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  6. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  7. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  8. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 191
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 093
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 430
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 810
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 973
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 710
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 254
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 746
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?