Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Dve kolesá zime nepristanú

Pravá zimná nádhera dala na seba aj v Turci čakať. Dlhšie tu vládla zima iba podľa kalendára. Na konci minulého roka to skôr vyzeralo na skorú jar, či neskorú jeseň. Počasie, dokonca, lámalo teplotné rekordy. Preto viacerí z tých, ktorí už zazimovali svoj

Pravá zimná nádhera dala na seba aj v Turci čakať. Dlhšie tu vládla zima iba podľa kalendára. Na konci minulého roka to skôr vyzeralo na skorú jar, či neskorú jeseň. Počasie, dokonca, lámalo teplotné rekordy. Preto viacerí z tých, ktorí už zazimovali svoje bicykle, ich opäť vytiahli a predĺžili si svoju sezónu. Nie všetci ich ale aj odložili späť, lebo pre niektorých sa stal bicykel celoročným dopravným prostriedkom. V čase, aj nečase. Či už preto, lebo práve bicyklovanie v zime považujú pre seba za ten pravý - adrenalínový šport, alebo to má aj iné dôvody. Podľa názoru viacerých zostávajú bicyklu verní aj v zime len preto, že im tento dopravný prostriedok šetrí nielen čas, ale aj peniaze. Koncom prvej dekády januára, akoby si zima chcela vynahradiť to, čo zmeškala. Napadla záľaha snehu, teploty výrazne klesli pod bod mrazu, no a občas sa vo veternom počasí aj kúdolil hustý sneh. Všimli sme si, že veru ani takéto „psie počasie„ nebolo niektorým bicyklistom prekážkou, aby osedlali svojho tátoša. Často za ranného či večerného šera brázdili mestské komunikácie, nevynímajúc ani hlavný ťah a to aj v čase dopravných špičiek. Ani sa nečudujeme, že sa nám v redakčnom telefóne ozval hlas, aby sme sa pozreli aj na tento, pre mnohých zanedbateľný problém. Podľa neho aj napriek tomu, že im to vyhláška o premávke na cestných komunikáciách nezakazuje, ide zo strany bicyklistov nielen o hazard s vlastným zdravím, ale aj o pokúšanie šťastia. Pretože, ako povedal, najmä za zlých poveternostných podmienok aj tí, ktorí jazdia na štyroch kolesách, hoci majú aj zimné pneumatiky, sa môžu dostať pri neopatrnosti a prípadnom pošmyknutí sa bicyklistu do maléru.
Podcenenie či precenenie?
Jeden z vodičov, ktorého sme oslovili (nechcel byť menovaný), nám povedal, že je ozaj logické to, že vyhláška ukladá vodičom automobilov od polovice októbra, keď sa zhoršuje viditeľnosť svietiť, lebo pre vodiča je dôležité nielen vidieť, ale aj byť videný. A podľa neho je, ako nám povedal, stále dosť bicyklistov (vraj aj v lete), ktorí práve toto základne pravidlo podceňujú. „Možno nebudem sám, kto má takú skúsenosť. Často sú na ceste neosvetlení, bez odraziek, pritom, zdá sa mi, že viacerí aj niekedy nekriticky hodnotia situáciu a trúfajú si svojich tátošov „osedlať„ aj v hustej chumelici, za veľmi nízkej viditeľnosti, kedy by rozum mal hovoriť, že radšej treba z bicykla zosadnúť,„ povedal a dodal, že sa mu raz stalo, že zbadal cyklistu na poslednú chvíľu. Podľa neho bolo šťastím, že on v takomto počasí neprecenil situáciu. Nič zlého sa neprihodilo, napriek tomu že miesto bicyklistu kormidloval silný bočný vietor.
Aj ďalší z vodičov, ktorého sme oslovili, Peter Rovnianek, nám povedal, že najmä na zľadovatených cestách je to zložité a nebezpečné, keď predbieha bicyklistu. „Ešte ako poslanec mestského zastupiteľstva tiež som bol za to, aby mali cyklisti svoje vyznačené trasy, aby mohli jazdiť bezpečne. Teraz, keď sú ale tieto trasy vedúce po chodníkoch pod vrstvou snehu, cyklistom sa po nich nejazdí najlepšie, a tak viacerí dajú prednosť radšej frekventovaným cestám. Teraz je cez Martin pomerne veľká premávka, nepomôže nič, len veľká dávka opatrnosti. Na oboch stranách.„ S cyklistami na zimných cestách má svoju skúsenosť aj Boris Burger, ktorý nám povedal, že podľa neho je najväčším problémom to, že mnohí bicyklisti chodia neosvetlení a často ich nie je doslova vidieť na ceste. „Krajnice ciest nie sú tak dobre upravené, aby sa mohli cítiť v bezpečí. Keďže chodníky, na ktorých sú vyznačené cyklotrasy, nie sú tak dobre upravené, cyklisti dávajú prednosť cestným ťahom. Pri hustej premávke je to veľmi nebezpečné. Treba dávať veľký pozor, aby sa nestalo nešťastie.„
Letný je aj zimný
V zimnom počasí sa odporúča automobilistom, aby sa postarali o zimné obutie kolies. Majú zimné obutie aj bicykle? A tak sme sa rozhodli presondovať, či existujú aj také, ktoré sú špeciálne určené na premávku v zimných podmienkach. V predajni bicyklov v pešej zóne nám Ivan Salini, ktorý sa už piaty rok zaoberá ich predajom, povedal, že podľa neho je najdôležitejšie to, aby bicykel, ktorý sa používa aj v zime, mal všetko to, čo ukladá vyhláška – teda aj blatníky a svetlá. Pravdou je, že pri športe sa používajú aj pneumatiky s hrotmi, ale stretnúť na ceste takýto bicykel nie je vôbec bežné. Vraj je to drahšia záležitosť. Takže v zime cyklisti jazdia vlastne na takých istých bicykloch, ako v lete, len si namontujú blatník, zásterku... Ale to je všetko. Ak ide o horský bicykel, keď má pneumatika dobrý dezén, taký stačí aj do blata aj do snehu. Podľa neho zimné cestovanie na bicykloch je skôr výnimkou, ako pravidlom. Napokon, ani záujem kupcov o bicykle nie je v zime veľký. Ten ožíva zjari – okolo marca, kedy sa bicykel dostáva do popredia záujmu nielen ako dopravný, ale aj prostriedok na športovanie.
Ohľaduplnosť je nevyhnutná
Podľa názoru predsedu turčianskej bicyklovej skupiny JUS Dušana Kubičku na zimné cesty vychádzajú skôr ortodoxní cyklisti. Keďže ich je na cestách menej ako v lete, sú viac zviditeľnení. „Možno si to ani sami neuvedomujú, že v takomto počasí sú aj pre motoristov horšie podmienky. Cesty sa zužujú. V lete môže cyklista jazdiť za krajnicou, v zime je to takmer vylúčené. Ak nechce isť po kope snehu, musí ísť do priestoru vozovky, kde zasa obmedzuje motoristov. Poznám niekoľko cyklistov, ktorým nevyhovoríte, že je to nebezpečné. Cítia sa byť rovnako pánmi v premávke ako motorista. Sú exhibicionisti, ktorým vyhovuje aj takýto adrenalín. Problém trochu otočím, lebo mám pocit, že sa v našom meste pohli ľady a začína sa čosi robiť aj pre menšinovú skupinku ľudí. To, čo sa urobilo, je zatiaľ viditeľné skôr na jar, v lete a v jeseni, len zima to zakrýva. Jednoznačne, už sa robia ústretové kroky v tom, aby bol cyklista oddelený od motorizovanej dopravy. Aj naša organizácia k tomu prispieva svojimi názormi a štúdiami.„
Šéf martinskej cyklistickej skupiny má taký názor, že zima býva v Turci dosť dlhá a na sneh bohatá. Preto by cyklisti nemali mať odvahu pohybovať sa po cestách celých dvanásť mesiacov v roku. Ako nám povedal, už počas minulej zimy aj on sám odložil bicykel. „Roky pribudli, mám sa viac rád a treba si chrániť zdravie.„ Vzápätí na margo nastoleného problémy dodal, že najdôležitejšia je tolerancia medzi cyklistami a motoristami, lebo bez nej to nepôjde. Vraj, nielen v zime, ale ani v lete sa na cestách nesmie vytratiť.
Namiesto záveru
Ako nám povedala zástupkyňa hovorcu krajského riaditeľstva policajného zboru v Žiline kpt. Jana Balogová, v zimných mesiacoch v novembri, decembri minulého roku a januári tohto roku (do 26.1) došlo v okrese Martin k ôsmim dopravným nehodám s účasťou cyklistov, pri ktorých jeden cyklista zahynul. Pri nehodách sa dve osoby ťažko zranili a päť osôb utrpelo ľahké zranenia. Vo väčšine prípadov zavinenie na vzniku dopravných nehôd mali práve vodiči nemotorových vozidiel. V rámci Žilinského kraja zo štatistík z konca minulého roka vyplýva, že v novembri a decembri bolo až 24 dopravných nehôd s účasťou cyklistov. Pri týchto nehodách boli štyri osoby usmrtené, štyri osoby ťažko zranené a šestnásť ľahko zranených. Z celkového počtu nehôd až štrnásť zavinili cyklisti a v troch prípadoch im pri tom asistoval alkohol.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 355
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 317
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 584
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 317
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 629
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 195
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 483
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 324
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 247
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 159
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pri strete auta so zverou dochádza aj k zraneniam posádky

Dopravné nehody s lesnou zverou sú prakticky zriedkavé. Keď k nim ale dôjde, neskončí sa to len usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale dochádza aj k zraneniam posádky.

Zničené BMW po nedávnej zrážke s jeleňom.

Sahajdovi nový tartan šťastie nepriniesol

Ostrý pretekársky krst nového atletického štadióna dopadol veľmi dobre. Menili sa na ňom slovenské historické tabuľky v behu na 10 000 metrov.

Tibor Sahajda.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?