Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

„Slimák„ konečne pred operáciou

Už 31 rokov slúži Martinčanom cestný ťah cez premostenie železnice, ktorý je v Martine a jeho okolí známy už pod udomácneným názvom „slimák„. Ten sa stal neodmysliteľnou súčasťou mesta, lebo je spojnicou medzi centrom Martina, sídliskom Podháj a mestskou

Už 31 rokov slúži Martinčanom cestný ťah cez premostenie železnice, ktorý je v Martine a jeho okolí známy už pod udomácneným názvom „slimák„. Ten sa stal neodmysliteľnou súčasťou mesta, lebo je spojnicou medzi centrom Martina, sídliskom Podháj a mestskou časťou Stráne. Po dvadsiatich rokoch od odovzdania do užívania sa na moste robila prvá rekonštrukcia - generálna oprava vrchu vozovky a mostovky. Bola to kozmetická úprava, ktorá mu síce výrazne pomohla, ale neodstránila jeho ďalšiu slabinu – chátrajúcu spodnú menej viditeľnú časť mosta. Žiaľ, hoci bolo potrebné pozrieť sa mostu na „zúbok„ aj zo spodku, rekonštrukcia tejto časti mostovky, ale aj stĺpov a vôbec nosníkov, sa dlhšie odkladala. Dôvod bol prozaický – ako v mnohých iných prípadoch, neboli financie. Lenže zub času za ďalšie desaťročie popracoval a ešte výraznejšie sa podpísal na tejto dôležitej časti stavby, ktorá je menej na očiach. Pritom „slimák„ je jednou zo základných kostier dopravného systému v Martine, ktorého znefunkčnenie by bolo výraznou ranou do dopravného systému mesta, lebo okrem spojnice s mestskými časťami sa stal, po spriechodnení preložky cesty, aj prístupovou diagonálou na vnútorný dopravný okruh v centrálnej mestskej zóne.
Materiál sa unavil
Situáciu nemožno podceňovať. Ako nám povedal vedúci odboru komunálnych vecí mestského úradu v Martine Vladimír Povoda, takéto stavby, ako spomínaný nadjazd, by mali prejsť po 25 rokoch generálnou opravou. Nielenže starnú, ale unavuje sa aj materiál. „V rokoch 1993-94 sme na „slimáku„ rekonštruovali vozovku, takže vrchná stavba bola opravená, pričom bolo urobené aj dôležité jej odizolovanie od mostovky, čo v minulosti robilo veľký problém. Vrch vozovky dostal nový živičný kryt a opravené boli dilatačné špáry, podľa vtedy platných noriem. Vrchná stavba po tejto rekonštrukcii už zodpovedala predpisom, ale spodná časť stavby, aj preto, lebo v minulosti dochádzalo k pretekaniu vody z vrchu stavby do jej spodku, keďže izolácia nebola dostatočná, sa opotrebovala. Poznamenali ju nápory snehu, vody, striedanie teplôt, ku ktorým dochádzalo najmä do času prvej rekonštrukcie, čo spôsobovalo zatekanie spodnej časti mostovky. Práve toto zatekanie postupne spôsobovalo obnažovanie výstuže, ktorá je pre celý most nosnou časťou,„ zhrnul problém Vladimír Povoda.
Otáľať už nemožno
Čo to všetko za desaťročie od rekonštrukcie spôsobilo? Na pozdĺžnych nosníkoch, ktoré sú na mostovke, sa obnažená spodná výstuž postupne viac a viac korodovala. Je logické, že ak sa zmenšuje hrúbka výstuže, znižuje sa aj nosnosť. Na mnohých miestach mostných polí je už výstuž obnažená doslova kriticky. Tento stav, ako nám potvrdil Vladimír Povoda, sledovali už
dlhšie a aj častejšie ho kontrolovali. Hoci podľa prepisov sa kontroly majú vykonávať v päťročných cykloch, teraz už robia revíziu v dvojročných cykloch. „Tá posledná, ktorá bola minulý rok, potvrdila, že ak nepristúpime ku generálnej oprave spodnej stavby mostovky, môže to dôjsť až tak ďaleko, že most bude odstavený, lebo by sa znížila jeho nosnosť. Nik z kompetentných si nezoberie na hlavu, že by tu došlo k nejakej nehode, veď po ňom chodí mestská hromadná doprava. Kontroly potvrdili, že už nie je mysliteľné, aby sme ďalej otáľali.„
V minulom roku aj na tlak odborných útvarov a komisií sa aj mestské zastupiteľstvo jednoznačne zhodlo, že most treba opraviť. Skaza je totiž na postupe, lebo to čo s mostovkou, sa deje aj s piliermi, ktoré boli na tú dobu atypicky navrhované – excentricky. A najmä na stojkách, priamo nad železnicou, už dochádza k radikálnemu ataku betónu. Možno až jedna tretina zo stojky piliera je dnes už bez betónu. Ten je vylúpaný a obnažená je nielen nosná, ale aj konštrukčná výstuž. Celá spodná stavba vyžaduje urýchlený zásah a navyše v tomto roku by bolo treba urobiť aj sondáž základov a preskúmať aj základy pod stojkami. „Vieme, že rekonštrukcia si bude vyžadovať viac prostriedkov, ako sa pôvodne predpokladalo. Pre tento rok sme získali objem prostriedkov vo výške 5 miliónov korún, z čoho by sa mali opraviť len tie najviac poškodené časti mostu, pričom celková oprava by si asi vyžiadala 15 miliónov korún.„ Dôležité ale je, že po takej investícii, by sa mohol most presunúť z dnes už takmer siedmeho kritického stupňa aspoň do druhého stupňa. To by zaručovalo bezpečnú premávku po ňom.„
Nemal by to byť koniec
V tomto roku sa bude robiť prvá etapa, na ktorú mesto vynaloží spomínaných päť miliónov korún a v budúcnosti azda mestské zastupiteľstvo pozitívne pristúpi k požiadavke nájsť prostriedky, ktoré sú nutné na komplexnú opravu mosta. „Momentálne sme v štádiu prípravy a výberu dodávateľa„ tvrdí Vladimír Povoda. „Predpokladám, že koncom marca, alebo do 15. apríla bude skončená projektová príprava. V máji by mohol byť aj vybraný vo verejnej súťaži dodávateľ. Realizácia rekonštrukčných prác by mala prebiehať v lete, pravdepodobne v termíne od 15. júna do 15. septembra. V tom čase by sme to chceli zvládnuť. Objem prostriedkov síce nie je až taký veľký a nebol by problém ich prestavať aj skôr, ale technologická náročnosť rekonštrukcie bude špecifická. Konštrukcie bude treba hĺbkovo pieskovať. Práve technologická náročnosť nedovolí urýchliť tieto práce.„
Ako sme sa dozvedeli, premostenie by malo byť v rekonštrukcii za plnej premávky, neuvažuje sa s jej obmedzením. Hoci, ak si to situácia vyžiada, môže prísť aj k tejto alternatíve. Vladimír Povoda, tvrdí, že len vtedy, že by bolo treba dostať sa k vrchnej časti mostovky. Keby to skutočne bolo nutné, potom pri niektorých technologických operáciách by museli k tomu pristúpiť, ale len krátkodobo. S takým operatívnym plánom preloženia dopravy, ako to bolo pri prvej rekonštrukcii „slimáka„, keď bola doprava na tomto úseku niekoľko mesiacov odklonená, v prípade tejto opravy nerátajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  3. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  6. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dala deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 922
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 057
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 864
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 738
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 463
  6. Aká je chémia vôní 9 177
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 8 999
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 845
  9. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 686
  10. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu 8 424
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Od koláčika k veľkému snu

Šikovná mamina dvoch detí neraz vypeká aj do polnoci. Ženie ju túžba po splnenom sne.

Veronika si túži vo Valči otvoriť svoju vlastnú cukrárničku.

Bylinkárka Thurzová bola svetoznáma

Kniha bylinkárky z Martina bola preložená na 23 svetových jazykov.

Pamätná izba Ľudmily Thurzovej dýcha históriou aj silou, ktorú v sebe táto výnimočná žena mala.

Miloš Fafrák: Verím, že Žilinu ešte ponaháňame

Mladíci z úspešného dorastu, ktorí vybojovali pre tromi rokmi pre Martin striebro, sa začínajú hlásiť o slovo aj v seniorskom tíme.

Miloš Fafrák.

Neskôr, ale predsa

V Socovciach napriek pandémii stihli každoročnú brigádu.

Cintorín v Socovciach je pripravený na zimu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na stanici v Nitre napadli muža po tom, ako upozornil na rúško

Incident sa stal v čakárni na autobusovej stanici.

Polícia už pozná totožnosť muža, ktorý zaútočil po upozornení, že nemá rúško

Páchateľa a jeho kamaráta spoznali ľudia na videozázname.

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

FOTO: Vianočný stromček už v Martine svieti, prišiel aj Mikuláš

Krátko po 16. hodine sa v Martine rozžiarila vianočná výzdoba. Otvorili sa aj vianočné trhy, Mikuláš rozdal deťom sladkosti.

Už ste čítali?