Martin - Druhý polrok školského roka, sa pre všetkých žiakov deviatych tried základných škôl na Slovensku začal poriadne ostro. Už druhý februárový deň sa uskutočnili v rámci projektu Monitor 9 na všetkých základných školách po celom Slovensku vedomostné testy zo slovenského jazyka (na maďarských školách z maďarského jazyka, na ukrajinských školách z ukrajinského jazyka) a matematiky. Testy predchádzali prijímaciemu konaniu na stredné školy, pričom práve ich výsledky môžu výrazne ovplyvniť budúcnosť žiakov, pretože pri prijímacom konaní majú stredné školy povinnosť prihliadať na ich výsledky a zahrnúť ich do kritérií pre prijatie.
V stredu ráno sme sa v Základnej škole na Mudroňovej ulici v Martine pred ôsmou hodinou trochu nadýchali atmosféry z očakávania z previerky vedomosti deviatakov. Pred ôsmou hodinou vládlo na chodbách školy azda až nezvyčajne ticho. Akoby aj mladší školáci mali, rovnako ako deviataci, vážne previerky. Kým deviataci netrpezlivo a nepochybne aj s trémou vyčkávali v triedach, v riaditeľni sa uskutočnilo otváranie balíka s testmi, ktoré boli vypracované v zmysle platných vzdelávacích štandardov a učebných osnov. O niekoľko minút neskôr, presne podľa časového harmonogramu, sa v dvoch triedach deviatych ročníkov, po rozdaní pokynov a testov, začala previerka vedomostí. Ako nám povedal riaditeľ školy Ján Lupták, nik dopredu nepoznal konkrétne, čo je obsahom testov. Vedeli len to, že je to učivo od piatych ročníkov až po prvý polrok deviateho ročníka. „Podmienky boli stanovené rovnako pre všetky školy, všetkých žiakov. Je to objektívna previerka vedomostí, lebo testy vychádzajú z osnov a časovotématických plánov. V našej škole má tento monitoring absolvovať 43 žiakov dvoch tried deviatych ročníkov,„ povedal nám krátko po tom, ako sa prihovoril žiakom v oboch triedach.
Medzi tými, ktorí sa zúčastnili otvárania „ministerského„ balíka v riaditeľni, okrem pedagógov, ďalších zástupcov školy, aj zástupcu rodičov v pedagogickej rade, bola aj Anna Miháliková zástupkyňa štátnej školskej inšpekcie. „Monitor sa má už v blízkej budúcnosti stať základom pre prijímacie konanie na stredné školy, rovnako ako je maturita dokladom pre prijímačky na vysoké školy. Z vedomostnej stránky by to malo byť spravodlivé pre všetkých žiakov. Navyše, z výsledkov tohto testu sa bude zisťovať aj to, aká je úroveň jednotlivých škôl, lebo výsledok sa bude porovnávať so známkami žiakov na polroku. V prípade, ak sa zistí nepomer, bude sa musieť zisťovať, kde sa stala chyba. Úlohou školskej inšpekcie je robiť pri monitoringu formálnu kont-rolu, aby sa zabezpečila objektívnosť, „ povedala nám Anna Mihalíková.
Medzitým sa v spomínaných dvoch triedach začalo testovanie vedomosti žiakov. Podľa určeného časového harmonogramu sa tak v tú chvíľu, pätnásť minút po ôsmej hodine, malo stať na všetkých základných školách na Slovensku. V spomínanom časovom harmonograme mali žiaci vyhradených 90 minút na vypracovanie otázok z matematiky a šesťdesiat minút na vypracovanie otázok z jazyka. Ako sme sa dozvedeli, tí žiaci, ktorí sa zo zdravotných dôvodov nemohli zúčastniť testovania v riadnom termíne na svojich kmeňových školách, budú musieť absolvovať testy v náhradnom termíne v krajskom meste. O tom, ako dopadol Monitor 9, sa školy a žiaci mali dozvedieť do pondelka – 7. februára.