Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
MESTSKÉ ÚRADY SÚ NÚTENÉ ŠETRIŤ KAŽDÚ KORUNU A HĽADAŤ NETRADIČNÉ RIEŠENIA

Ako neposielať poštu poštou

Martin, Vrútky, Turčianske Teplice – Tak ako sa neustále zvyšujú náklady na život každého z nás, ako prudko a pravidelne rastú ceny energií a rôznych poplatkov, tak rastú aj náklady na verejnú správu, čo je v podstate opäť siahanie na naše peniaze. Málok

Martin, Vrútky, Turčianske Teplice – Tak ako sa neustále zvyšujú náklady na život každého z nás, ako prudko a pravidelne rastú ceny energií a rôznych poplatkov, tak rastú aj náklady na verejnú správu, čo je v podstate opäť siahanie na naše peniaze. Málokto si vie predstaviť, koľko napríklad minú obecné a mestské úrady na poštovnom. A pritom sú to položky, ktoré ich už niekoľko rokov nútia rozmýšľať, ako sa obísť bez drahých poštových služieb. Navyše, ak ich cena stále rastie. Dnes zaslanie obyčajného listu stojí úrad 9 korún, lenže list s doručenkou je až päťkrát drahší.
„Je to pravda, ceny poštovného v posledných rokoch dosť radikálne narástli, a to najmä v porovnaní s telekomunikačnými službami, kde bol trh aspoň čiastočne liberalizovaný„ – povedal nám prednosta Mestského úradu vo Vrútkach Branislav Zacharides. „Ani náš úrad neobišla potreba racionalizácie využívania pošty. Každoročne vlastnými pracovníkmi doručujeme platobné výmery na miestne dane a poplatky. V roku 2004 sme takto vyčíslili úsporu na okolo 60tisíc korún, pričom v tomto roku úspora pravdepodobne ešte narastie, keďže cena poštovného sa opäť zvýšila.„
Druhým úsporným opatrením vrútockej radnice bolo rozšírenie používania internetu a elektronickej pošty na všetkých referentov úradu v roku 2004. „Napriek tomu musíme každoročne rozpočtovať na poštovné väčší objem financií. Kým v roku 2000 nás stálo 57tisíc korún, v roku 2004 sme zaplatili už cez 180tisíc korún. Toto číslo možno objektívne odzrkadľuje nielen nárast poštovného, ale aj nárast agendy, ktorá na samosprávu prešla v rámci reformy verejnej správy. Bohužiaľ, musím skonštatovať, že na položky, ako je poštovné, sa pri decentralizácii príslušného objemu financií na nové kompetencie akosi zabudlo. Takto vlastne musí samospráva z vlastných zdrojov doplácať na prenesený výkon štátnej správy,„ dodal B. Zacharides.
Poštovné poplatky sú privysoké aj pre Mestský úrad v Turčianskych Tepliciach, preto prikročil k niekoľkým úsporným riešeniam. V kúpeľnom meste, ktoré má približne 7100 obyvateľov, sú problémom od centra značne vzdialené mestské časti. Ako nám povedala prednostka Mestského úradu v Turčianskych Tepliciach Eva Mališová, v roku 2004 radnica zaplatila pošte a zmluvným doručovateľom za zasielanie listov 170tisíc korún. Obyvatelia mesta od radnice ale nedostávajú listy poštou, tie im doručujú pracovníci v rámci aktivačných prác, alebo zmluvní doručovatelia, ktorými sú väčšinou študenti a dôchodcovia. Tí obyčajne doručujú Tepličanom rôzne pozvánky na podujatia, platobné výmery (na daň z nehnuteľností, za likvidáciu tuhého komunálneho odpadu) a rozhodnutia radnice. Zmluvní doručovatelia dostanú za jednu zásielku 6 korún. Logicky najviac minú na poštovné v Martine. Vedúca ekonomického odboru martinskej radnice Vlasta Grajciarová nám potvrdila, že pre úrad znamená poštovné dosť veľkú nákladovú položku. Ide najmä o listy, ktoré sa doručujú do vlastných rúk. Jedna takáto zásielka vyjde úrad na 45 korún a veľkú časť pošty posiela práve do vlastných rúk adresáta. Sú to stavebné povolenia a najmä platobné výmery na dane a miestne poplatky.
„Robí nám to veľký problém,„ hovorí V. Grajciarová, „veď len za rok 2004 sme minuli na poštovné 2 655 000 korún. Táto nákladová položka rapídne stúpla najmä po prevzatí kompetencií od štátnej správy, veď napríklad jedno stavebné rozhodnutie, ak sa týka aj okolitých vlastníkov nehnuteľností, sa doručuje aj pätnástim adresátom. Tento počet je ešte podstatne vyšší pri zatepľovaní panelových domov, kde je vlastne účastníkom konania každý vlastník bytu.„
Najviac je ale výmerov poplatkov za komunálne odpady. Už tretí rok ich roznášajú do domácností osobne pracovníci úradu, poštou posielajú tieto výmery iba právnickým osobám. „Takto sme ušetrili za minulý rok jeden milión 900tisíc korún iba na poštovnom,„ dodáva V. Grajciarová. „Keby sme aj tieto výmery posielali poštou, museli by sme na poštovné vyčleniť v ročnom rozpočte celkove 5 miliónov korún...„
Martinský úrad chce šetriť ďalej. Keďže s poštou sa podľa slov V. Grajciarovej nedá rokovať ako s nejakým iným podnikateľským subjektom o prípadných zľavách na poštovnom, jediným riešením sa ukazuje nahradiť služby pošty a rozšíriť doručovanie vlastnými silami. Martinská radnica zvažuje možnosť zamestnať bývalé poštové doručovateľky, ako to už urobili na niektorých iných mestských úradoch, to ale zatiaľ nie je záležitosť najbližších dní. Čo už funguje dlhšie, to je možnosť platiť šekmi priamo v pokladni mestského úradu. „V nárazových mesiacoch, keď občania uhrádzajú dane a poplatky, mávame otvorené dve pokladne a umožňujeme občanom, aby platili priamo u nás. Je to výhodné pre obe strany, pre občanov tým, že menej čakajú a majú to o pár korún aj lacnejšie.„
A tak je tu paradoxná situácia, ktorá tiež svedčí o tom, čo sa vlastne u nás deje. Samosprávne (a zrejme aj ďalšie) úrady by boli najradšej, keby mohli poštu obísť úplne, no a štátny poštársky monopol robí jediné – zvyšuje ceny.Mestské úrady sú nútené šetriť každú korunu a hľadať netradičné riešenia
Ako neposielať poštu poštou
Martin, Vrútky, Turčianske Teplice – Tak ako sa neustále zvyšujú náklady na život každého z nás, ako prudko a pravidelne rastú ceny energií a rôznych poplatkov, tak rastú aj náklady na verejnú správu, čo je v podstate opäť siahanie na naše peniaze. Málokto si vie predstaviť, koľko napríklad minú obecné a mestské úrady na poštovnom. A pritom sú to položky, ktoré ich už niekoľko rokov nútia rozmýšľať, ako sa obísť bez drahých poštových služieb. Navyše, ak ich cena stále rastie. Dnes zaslanie obyčajného listu stojí úrad 9 korún, lenže list s doručenkou je až päťkrát drahší.
„Je to pravda, ceny poštovného v posledných rokoch dosť radikálne narástli, a to najmä v porovnaní s telekomunikačnými službami, kde bol trh aspoň čiastočne liberalizovaný„ – povedal nám prednosta Mestského úradu vo Vrútkach Branislav Zacharides. „Ani náš úrad neobišla potreba racionalizácie využívania pošty. Každoročne vlastnými pracovníkmi doručujeme platobné výmery na miestne dane a poplatky. V roku 2004 sme takto vyčíslili úsporu na okolo 60tisíc korún, pričom v tomto roku úspora pravdepodobne ešte narastie, keďže cena poštovného sa opäť zvýšila.„
Druhým úsporným opatrením vrútockej radnice bolo rozšírenie používania internetu a elektronickej pošty na všetkých referentov úradu v roku 2004. „Napriek tomu musíme každoročne rozpočtovať na poštovné väčší objem financií. Kým v roku 2000 nás stálo 57tisíc korún, v roku 2004 sme zaplatili už cez 180tisíc korún. Toto číslo možno objektívne odzrkadľuje nielen nárast poštovného, ale aj nárast agendy, ktorá na samosprávu prešla v rámci reformy verejnej správy. Bohužiaľ, musím skonštatovať, že na položky, ako je poštovné, sa pri decentralizácii príslušného objemu financií na nové kompetencie akosi zabudlo. Takto vlastne musí samospráva z vlastných zdrojov doplácať na prenesený výkon štátnej správy,„ dodal B. Zacharides.
Poštovné poplatky sú privysoké aj pre Mestský úrad v Turčianskych Tepliciach, preto prikročil k niekoľkým úsporným riešeniam. V kúpeľnom meste, ktoré má približne 7100 obyvateľov, sú problémom od centra značne vzdialené mestské časti. Ako nám povedala prednostka Mestského úradu v Turčianskych Tepliciach Eva Mališová, v roku 2004 radnica zaplatila pošte a zmluvným doručovateľom za zasielanie listov 170tisíc korún. Obyvatelia mesta od radnice ale nedostávajú listy poštou, tie im doručujú pracovníci v rámci aktivačných prác, alebo zmluvní doručovatelia, ktorými sú väčšinou študenti a dôchodcovia. Tí obyčajne doručujú Tepličanom rôzne pozvánky na podujatia, platobné výmery (na daň z nehnuteľností, za likvidáciu tuhého komunálneho odpadu) a rozhodnutia radnice. Zmluvní doručovatelia dostanú za jednu zásielku 6 korún. Logicky najviac minú na poštovné v Martine. Vedúca ekonomického odboru martinskej radnice Vlasta Grajciarová nám potvrdila, že pre úrad znamená poštovné dosť veľkú nákladovú položku. Ide najmä o listy, ktoré sa doručujú do vlastných rúk. Jedna takáto zásielka vyjde úrad na 45 korún a veľkú časť pošty posiela práve do vlastných rúk adresáta. Sú to stavebné povolenia a najmä platobné výmery na dane a miestne poplatky.
„Robí nám to veľký problém,„ hovorí V. Grajciarová, „veď len za rok 2004 sme minuli na poštovné 2 655 000 korún. Táto nákladová položka rapídne stúpla najmä po prevzatí kompetencií od štátnej správy, veď napríklad jedno stavebné rozhodnutie, ak sa týka aj okolitých vlastníkov nehnuteľností, sa doručuje aj pätnástim adresátom. Tento počet je ešte podstatne vyšší pri zatepľovaní panelových domov, kde je vlastne účastníkom konania každý vlastník bytu.„
Najviac je ale výmerov poplatkov za komunálne odpady. Už tretí rok ich roznášajú do domácností osobne pracovníci úradu, poštou posielajú tieto výmery iba právnickým osobám. „Takto sme ušetrili za minulý rok jeden milión 900tisíc korún iba na poštovnom,„ dodáva V. Grajciarová. „Keby sme aj tieto výmery posielali poštou, museli by sme na poštovné vyčleniť v ročnom rozpočte celkove 5 miliónov korún...„
Martinský úrad chce šetriť ďalej. Keďže s poštou sa podľa slov V. Grajciarovej nedá rokovať ako s nejakým iným podnikateľským subjektom o prípadných zľavách na poštovnom, jediným riešením sa ukazuje nahradiť služby pošty a rozšíriť doručovanie vlastnými silami. Martinská radnica zvažuje možnosť zamestnať bývalé poštové doručovateľky, ako to už urobili na niektorých iných mestských úradoch, to ale zatiaľ nie je záležitosť najbližších dní. Čo už funguje dlhšie, to je možnosť platiť šekmi priamo v pokladni mestského úradu. „V nárazových mesiacoch, keď občania uhrádzajú dane a poplatky, mávame otvorené dve pokladne a umožňujeme občanom, aby platili priamo u nás. Je to výhodné pre obe strany, pre občanov tým, že menej čakajú a majú to o pár korún aj lacnejšie.„
A tak je tu paradoxná situácia, ktorá tiež svedčí o tom, čo sa vlastne u nás deje. Samosprávne (a zrejme aj ďalšie) úrady by boli najradšej, keby mohli poštu obísť úplne, no a štátny poštársky monopol robí jediné – zvyšuje ceny.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 866
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 099
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 237
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 633
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 863
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 854
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 999
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 784
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 293
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pacientov s ochorením na Covid 19 v nemocnici pribúda, rozširujú sa aj červené zóny

V Univerzitnej nemocnici Martin (UNM) bolo v pondelok hospitalizovaných 72 pacientov s pozitívnym testom na ochorenie COVID-19.

Pavilón č. 5 v UN Martin je už celý v červenej zóne.

Vrútky už určili miesta, kde sa bude testovať

Jedným z odberových miest bude aj kino 1. máj, využijú sa aj telocvične škôl.

Ilustračné foto.

Mesto Martin hľadá dobrovoľníkov na testovanie obyvateľstva

Celoplošné testovanie sa uskutoční v sobotu a nedeľu od 8. do 20. h. Prestávka je naplánovaná od 12. do 13. h.

Ilustračné foto.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?