Verejnosť toho veľa o úrade, ktorého ste riaditeľom, nevie. Kedy vznikol a aká je jeho úloha?
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou pracuje od 1. novembra minulého roka. Odvtedy bolo treba ustanoviť niektoré funkčné zložky a časti úradu, aby bol od 1. januára zabezpečený dohľad nad kvalitou zdravotnej starostlivosti. Jednou z úloh úradu je overovanie a dokazovanie kvality zdravotnej starostlivosti prostredníctvom pitiev. V posledných rokoch počet pitiev rapídne poklesol, preto pri úmrtiach nebolo možné overiť si, či lekári liečili pacienta správne, alebo nesprávne. Tento rok sa opäť počet pitiev, ktoré nariadil lekár, podstatne zvyšuje. Naša krajská pobočka, ktorá sídli v budove Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Martine, má aj dalšie dve lekárske pracoviská - v žilinskej nemocnici a v Martinskej fakultnej nemocnici, kde väčšina súdnych lekárov, ktorí sú našimi zamestnancami, pracuje na plný úväzok a patológovia pracujú pre náš úrad na čiastočný úväzok. Ak pacient zomrie doma, alebo v ktorejkoľvek nemocnici, pre objektivitu je dôležité, aby postup lekárov, ktorí ho liečili, posúdili nezávislí odborníci, čiže naši zamestnanci. Obhliadku a rozhodnutie o pitve nesmie zabezpečovať lekár tej nemocnice, kde pacient zomrel, ale odborník z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Pre martinskú pobočku úradu je dôležité, že má vynikajúce odborné zázemie patológov a súdnych lekárov. Prof. MUDr. František Novomeský, PhD a Prof. Lukáš Plank, CSc, lídri pracovísk súdneho lekárstva a patologickej anatómie Martinskej fakultnej nemocnice sú špičkovými odborníkmi, ktorí zastupujú Slovensko v odborných lekárskych štruktúrach EÚ.
Aké sú vaše skúsenosti s kvalitou poskytovania zdravotnej starostlivosti v Turci počas existencie úradu?
Za necelé štyri mesiace pitiev, ktoré nariadili nezávislí odborníci v Žiline ani v Martine, sa nepreukázali závažné chyby pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti nemocnicami, poliklinikami, ale ani privátnymi lekármi v celom Žilinskom kraji. Počet sťažností občanov martinskému úradu je nižší ako v ostatných ôsmich regionálnych pobočkách, čo svedčí o tom že úroveň poskytovania zdravotnej starostlivosti je v Turci pravdepodobne lepšia ako v iných krajoch.
Kvalita zdravotnej starostlivosti závisí aj od platobnej disciplíny poistencov a poisťovní...
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vydáva licencie tým poisťovniam, ktoré sa už transformovali na akciové spoločnosti. Možnosť dohľadu nad nimi máme až vtedy, keď sa stanú „akciovkami„. V rámci reforiem je našou úlohou, aby boli potrestaní tí, ktorí neodvádzajú zdravotné poistenie. Ak samostatne zárobkovo činná osoba dlhšie ako tri mesiace neuhrádza zdravotné poistenie, má nárok na zdravotnú starostlivosť iba v akútnych prípadoch.
S čím sa na martinskú pobočku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou obrátili občania?
Turčanov najviac zaujíma vyberanie 20 a 50korunových poplatkov u lekárov a v nemocnici. Nie sú to ale poplatky za poskytovanú zdravotnú starostlivosť, ani nesúvisia s jej kvalitou. Občanov upozorníme, že sťažnosťami na tieto poplatky sa zaoberá odbor zdravotníctva Žilinského samosprávneho kraja. Konkrétne prípady sťažností sa snažíme riešiť operatívne. Občania majú právo obrátiť sa na pracovníkov nášho úradu písomne, telefonicky aj prostredníctvom elektronickej pošty {bg|