Hromadné garáže by mohli vyriešiť problém parkovania v centre mesta

Martin má nový dopravný generel. Ako vníma cyklodopravu či statickú dopravu. Hovoríme o tom s riaditeľom Útvaru hlavného architekta mesta Martin Róberom Dúbravcom.

Pripravuje sa zmena územného plánu zóny pred nemocnicou. Kohútova ulica sa cez Fransicsiho ulicu (na foto) prekladať nebude. nebudePripravuje sa zmena územného plánu zóny pred nemocnicou. Kohútova ulica sa cez Fransicsiho ulicu (na foto) prekladať nebude. nebude (Zdroj: Viera Legerská)

Alternatívna doprava. Ráta generel s cyklotrasami? Kde?

- Potenciál cyklistickej dopravy je v Martine značný. Mesto sa rozprestiera na rovine a pomerne malej ploche, dochádzkové vzdialenosti sú malé. Aby sa podporila cyklistická doprava, bolo by vhodné doplniť infraštruktúru o kryté parkovanie pre bicykle, základné vybavenie a služby pre cyklistov, ako sú požičovne bicyklov, servis, informačné služby pre turistov - cyklistov (mapy) s hygienickými zariadeniami pre cyklistov rozmiestnenými v príťažlivých uzlových bodoch. Cyklistické uzly v priestore mesta by mali byť navrhované aj v malom rozsahu služieb viazaných na ponuku priľahlej občianskej vybavenosti, ako sú športoviská, čerpacie stanice pohonných látok, kultúrne pamiatky, prevoz bicyklov vo verejnej doprave. Mesto Martin má dokonca výhodnú polohu a rozlohu na to, aby sa pokúsilo v budúcnosti o zavedenie systému požičiavania bicyklov (bike sharing). Vzdialenosť a rozloženie, resp. umiestnenie autobusovej stanice Martin, železničnej stanica „mesto“, novej železničnej stanice Košúty, Slovenského národného múzea, Múzea slovenskej dediny či ďalších turisticky atraktívnych bodov alebo mestských častí tomu napomáha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Radnica už vie, ako budú vyzerať komunikácie budúcnosti Čítajte 

Rieši generel aj nové trasy pre cyklistov?

- ÚGD vychádzal z existujúcich cyklotrás v meste Martin a nadviazal na ne. Cyklotrasy sú navrhnuté pre celé územie mesta a ich konkrétne technické riešenie bude záležať na priestorových možnostiach. Tam, kde to bude možné, budú vybudované samostatné cyklistické komunikácie, na iných miestach budú vyznačené vodorovným dopravným značením na existujúcich komunikáciách a chodníkoch.

Prečítajte si tiež: Východný mestský okruh. Prečo ho Martin potrebuje Čítajte 

Dopravný generel je aj o statickej doprave. Takže, ako sa ňou zaoberá v centre mesta či vo veľkých obytných sídlach?

- Súčasná situácia v statickej doprave v meste sa vyznačuje intenzívnym využívaním verejných komunikácií na parkovanie. Väčšia časť z nich v centre mesta je už spoplatnená. No hustota inštitúcií a obchodov v širšom centre spôsobuje veľký dopyt po parkovacích miestach. Motoristi sú nútení dlhšie hľadať voľné miesta. Ak nie sú ani napriek tomu úspešní, rozhodnú sa pre parkovanie na miestnych komunikáciách či „divoké parkovanie“ v medziblokoch, na zeleni, chodníkoch, čo zase prekáža chodcom. Vo všeobecnosti chýbajú parkovacie domy pre verejnosť, chýba informovanosť o dobrom fungovaní či optimálnom využití existujúcich parkovísk. Generel preto odporúča vybudovať jednotný informačný systém, na základe ktorého sa užívateľ môže orientovať a zvoliť vhodné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Máte na mysli komplexnú reguláciu dopravy cez spoplatnenie statickej dopravy?

- Áno, je dôležitým prvkom riešenia statickej dopravy. Návrh regulácie pomocou spoplatnenia parkovania v centre a na určených parkovacích plochách, a ako doplnkové opatrenie aj na vybraných parkovacích plochách mimo centra, by mal ale obsiahnuť nielen centrum, ale aj celý uličný a mimouličný priestor. Inak nebude efektívny. V rámci vyčleňovania statickej dopravy do hromadných garáží je vhodný prenájom parkovacích miest v ich priestore, pričom by toto opatrenie, ako navrhuje generel, malo riešiť problém nedostatku parkovacích miest aj pri firmách a inštitúciách v centre mesta.

Prečítajte si tiež: Nové teminály a a osobitný jazdný pruh - to je budúcnosť hromadnej dopravy v Martine Čítajte 

Generel je koncepčným materiálom, záväzným sa stáva, keď sa stane súčasťou územného plánu. Ste s ním spokojný? Je to ideál, ktorý by mohol vyriešiť podstatné problémy dopravy v meste?

SkryťVypnúť reklamu

- Ja osobne som s vypracovaným ÚGD spokojný. Zodpovedal nám na niektoré otázky, ktoré dlhodobejšie rezonovali medzi verejnosťou a poskytol odborný názor aj pre nás, ktorí pracujeme s územným plánom a takisto odpovede na niektoré „nepríjemné“ otázky. Jednosmernosť vnútorného okruhu bola potvrdená ako dlhodobo najvhodnejšie riešenie z hľadiska udržateľnosti dopravy v centre mesta. Poloha Kohútovej ulice, resp. otázka jej preložky bola vyriešená. Pozitívne vnímam aj to, že upravená bola aj kategória východného mestského okruhu. Pôvodne plánovanú štvorpruhovú komunikáciu, ktorá bola riešená v územnom pláne od roku 1998, generel zmenil na dvojpruhovú s obmedzením ťažkej dopravy a s jednoznačným vylúčením prístupu do priemyselného parku.

Ktorý z návrhov generelu je najbližšie k realizácii?

- Pripravujeme zmenu územného plánu zóny pred nemocnicou. Budeme sa teda zaoberať priestorom pred nemocnicou a tržnicou, kde uplatníme princíp zachovania polohy Kohútovej ulice. V prípade, že dôjde k výstavbe novej nemocnice na martinskej akropole, bude potrebné začať s prípravou – technickou štúdiou na východný mestský okruh, ktorý je potrebné rozdeliť na etapy realizovateľnosti tak, aby bolo mesto pripravené na nových návštevníkov nemocnice budúcnosti.

(Celý rozhovor s riaditeľom ÚHA Martin Róberom Dúbravcom si môžete prečítať v MY Turčianske noviny / 22. august 2017.)

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 745
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 073
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 624
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 419
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 115
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 074
  1. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  2. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  3. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  5. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  6. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  7. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto sa deti rozlúčili so zimou a veria, že prebudili Živu – bohyňu jari a života.

Deti sa rozlúčili so zimou.


Jana Siráňová
Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
  1. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  2. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  3. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  5. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  6. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  7. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?