MARTIN, MOŠOVCE, BLATNICA, KARLOVÁ. Dalo sa to čakať, rekonštrukcia panelovej cesty medzi Príbovcami a Diviakmi chtiac-nectiac komplikuje ľuďom život. Cestovanie im zoberie viac času. Prímestské autobusy meškajú a do práce alebo školy niektorí dobehnú len tak tak. Zatiaľ je to ale skôr výnimka ako pravidlo.
Stáva sa to však Simone z Mošoviec. Denne dochádza za robotou do Turčianskych Teplíc. Autobus podľa jej doterajších skúseností mešká pravidelne 15 až 20 minút. Zatiaľ jej to zamestnávateľ toleruje, ale dlhodobo sa na to spoliehať nemôže. A keďže oprava vozovky má trvať takmer dva roky, tak sa rozhodla spraviť si radšej „vodičák“. Keď ho bude mať, kúpi si za pár stoviek ojazdené auto a takto vyrieši problém s dochádzkou.
Treba niečo vydržať
Jeden z ranných autobusových spojov odchádza z Karlovej o 6.10 h, do Martina by mal prísť 6.27 h.
„Načas teraz z pochopiteľných dôvodov nepríde, ale mešká možno asi len desať minút. To by sme mali bez zbytočných stresov strpieť. Po oprave panelovky sme dlho volali, teraz sa konečne robí, tak musíme niečo vydržať,“ myslí si Dušan z Karlovej.
Autobus, ktorý vezie školákov, mešká vraj ešte menej. Keďže vezie detí aj do Beníc, tak do okresného mesta prechádza cez Rakovo a niektorým semaforom sa tak vyhne.
„Áno, stáva sa, že žiaci niekedy nestíhajú prísť včas na prvú hodinu, ale dôvodom nie sú obmedzenia v doprave. Aspoň zatiaľ také poznatky nemáme,“ povedal Jozef Zanovit, riaditeľ Spojenej školy v Martine.
Cestovné poriadky opravovať netreba
Menšie meškania spojov priznáva aj spoločnosť SAD Žilina, ktorá v Turci prevádzkuje prímestskú hromadnú dopravu.
„Počas pracovných dní nám celým úsekom medzi Martinom a Žilinou prechádza 72 spojov. Maximálne meškanie, ktoré sme zaznamenali, bolo ale len 15 minút. To nie je dôvod na zmenu cestovných poriadkov. Napokon ani nás nikto o to zo samospráv alebo cestujúcej verejnosti nepožiadal,“ povedala Ivana Strelcová, hovorkyňa spoločnosti SAD Žilina.
Pýtali sme sa jej aj na to, či pre obmedzenia v doprave neprišli o klientov. „Na počet cestujúcich a ich prípadný pokles má vplyv viacero faktorov. Aký vplyv na to má riadenie premávkami semaformi v úseku Martin – Turčianske Teplice sa dá odhadnúť až s odstupom dlhšieho času,“ odpovedala hovorkyňa.
Sú aj iné cesty
Aj čas jazdy autom sa logicky predlžuje, šoféri však už vedia odhadnúť, kedy majú vyraziť, aby stihli prísť tam, kde potrebujú, načas. Možno si niekto pofrfle, ale nikto sa oficiálne nesťažuje.
„Niektorí motoristi si pri jazde do Martina zvolia inú trasu. Či už po ceste SNP cez Blatnicu, Folkušovú a Necpaly alebo prejdú cez Bodorovú na Malý Čepčín. Je to síce o niečo dlhšie, ale možno rýchlejšie,“ povedal Peter Košík, starosta Mošoviec. Podľa jeho slov je však problém inde.
„Cez obce a komunikácie II. a III. triedy prechádzajú ťažké vozidlá a kamióny. Polícia by mala robiť kontroly a v prípade potreby aj reštrikčne zasiahnuť. Pokuty by možno zabrali,“ myslí si šéf obce.
Mostík viac brnkal na nervy
Ani starostka Blatnice Ivica Súkeníková ponosy spoluobčanov nezaznamenala. „Určite sa zdržia, ale rozhodne nie toľko, ako keď sa pred dvoma rokmi opravoval mostík pri Košťanoch. Vtedy to bolo oveľa komplikovanejšie. Žiadať o zmenu cestovných poriadkov zatiaľ nemusíme, možno je to natesno, ale nikto sa na úrad neobrátil s tým, že by do práce alebo školy nestíhal.“
S dopravnými obmedzeniami počas rekonštrukcie panelovky Turčania počítali. Majú pre ne pochopenie, vedia, že sa im nedá vyhnúť. Podstatné pre ľudí je, aby sa práce na obnove vozovky nedostali do časového sklzu a aby sa všetko stihlo podľa plánu. Na Slovensku takéto želanie nie je žiadna maličkosť.