MARTIN. Mesto Martin sa uchádza o nenávratný finančný príspevok na cyklotrasu Martin – Vrútky, časť Martin v rámci výzvy z Integrovaného regionálneho operačného programu, ktorý sa venuje aj bezpečnej ekologickej doprave v regiónoch, zvýšeniu atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy, a ktorý vyhlásilo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Nútená správa sa skončila, mesto má preto záujem zapojiť sa do štvrtého kola spomínanej výzvy, v rámci ktorého je alokovaných pre Žilinský kraj ešte 7,14 milióna eur.
Cyklotrasy – zamerané na brehy Turca
Zahustenie siete cyklotrás v Martine patrí medzi jeden zo strategických cieľov mesta. Podporil ho aj prieskum verejnej mienky v roku 2011, keď sa práve za dobudovanie cyklistických trás vyjadrilo takmer 40 percent účastníkov ankety. Odvtedy sa mapa cyklotrás v meste zahustila o 1,6 km dlhý cyklochodník spájajúci mestské časti Stred a Sever. Na tento chodník vzápätí nadviazala kilometrová cyklotrasa do Košút.
Teraz sa mesto sústreďuje na nábrežie rieky Turiec. Cyklotrasa spájajúca Martin a Vrútky by mala byť korunou mestskej cyklostratégie a snaha o jej vybudovanie má už takmer dvadsať rokov. Momentálne už cyklisti, korčuliari či chodci využívajú 3 km trasy od Robotníckej ulice po OC Tulip Pltníky.
Vybudovanie cyklotrasy bude stáť 2,4 milióna eur
„Aktuálne sa mesto snaží získať financie na dobudovanie 2,9 km dlhej martinskej časti trasy od Pltníkov po pravej strane nábrežia rieky, popod cestu I/18 až po koniec gaštanovej aleje a ku križovaniu s cestou III/018242 s pokračovaním cez novú lávku na ľavý breh Turca až ku križovatke Matušovičvského a Čachovského radu vo Vrútkach,“ informovala poslancov mestského zastupiteľstva vedúca oddelenia regionálneho rozvoja a cestovného ruchu MsÚ v Martine Ivana Bobrovská.
V časti Martin má tento projekt stáť 2,4 milióna eur a práve tie sú predmetom výzvy, o ktorú sa chce mesto aktuálne uchádzať. Potrebovalo dokladovať spolufinancovanie mesta na projekte, ktoré je vyčíslené na 120 000 eur. Poslanci ho schválili, rovnako ako aj prípadné iné neoprávnené výdavky, ktoré môžu pri budovaní trasy vzniknúť.
Cyklotasu osvetlia a doplnia mobiliárom
Správa o tom, či mesto bolo úspešné, by mala prísť do Martina vo februári - marci tohto roku. Potom už budovaniu trasy z martinskej strany nebude stáť v ceste nič. Ak sa neskomplikuje verejné obstarávanie, mesto začne s výstavbou v roku 2018.
„Trasa bude obojsmerná, podľa priestorových možností 2-3 metre široká, upravená asfaltobetónom . Pozemky pod trasou sú vo vlastníctve mesta alebo patria vodným tokom v správe povodia,“ uvádza podmienky stavby I. Bobrovská.
„V rámci cyklotrasy sa navrhuje šesť menších oddychových zón a jedna väčšia s detským ihriskom a altánkom s drobným mobiliárom. Trasa bude osvetlená, a hoci sa na nej ráta s nevyhnutným výrubom zelene, bude vzápätí vysadená nová,“ dopĺňa.
Pri Strečne sa bude premosťovať
Na vrútockú časť cyklotrasy chce zdroje Únie využiť aj mesto Vrútky. Jej dobudovanie po celej dĺžke plánovanej trasy je veľmi dôležité, pretože nadväzuje na projekt Žilinského samosprávneho kraja. Ten má prepojiť cyklotrasou Horné Považie s regiónom Turca. Práve na uzle Matušovického a Čachovského radu sa má „krajská“ cyklotrasa prepojiť s našim regiónom. Novovybudovaná trasa Martin – Strečno – Žilina má mať 17 km a v úseku Strečno – Lipovec – Vrútky bude vedená mimo cesty I/18. Raritou na nej má byť šesť lávok, ktoré majú premostiť geograficky zložité prostredie po oboch brehoch rieky Váh pod Strečnom.