Sobota, 20. január, 2018 | Meniny má Dalibor
Pridajte si svoje mesto

Jaroslav Katriňák: Svitko môže dokázať na Dakare veľké veci

Na legendárnom Dakare štartoval Jaroslav Katriňák štyrikrát. Jeho deviate miesto v roku 2007 stále patrí medzi najvýraznejšie úspechy slovenského motošportu.

Jaroslav Katriňák.(Zdroj: ARCHÍV TN)

ŽABOKREKY. Podľa mnohých najťažšia rely na svete má vo svojej histórií aj výraznú turčiansku stopu. Štyrikrát sa na jej štart postavil Jaroslav Katriňák.
Pri prvých dvoch účastiach 1998 a 1999 zradila nášho pretekára technika a pri tretej 2006 ho zastavil ťažký pád. V roku 2007 však obsadil v kategórii motocyklov fantastické deviate miesto.

Afrika ho dostala

„Najväčším zážitkom bol pre mňa môj prvý Dakar. Afrika síce nie je od Európy až tak ďaleko, no rozdiel v spôsobe života je obrovský. Okúsiť ho na vlastne koži bolo naozaj niečo výnimočné a nezabudnuteľné. Ľudia tam žili oveľa skromnejšie ako my doma, ale na druhej strane boli možno aj spokojnejší,“ začína svoje spomínanie Jaroslav Katriňák.
Ako hovorí, pri prvých dvoch účastiach bol vo výbornej športovej forme. V tom čase ešte jazdil aj enduro, v ktorom získal v roku 1991 titul svetového šampióna.
„Vtedy som vyhral na Dakare aj nejaké etapy a bolo to rozbehnuté na miesta v prvej desine. V obidvoch prípadoch však nevydržala motorka,“ vraví.
Potom si od púštneho dobrodružstva chvíľu oddýchol. Počas tejto pauzy získal v roku 2002 v endure i titul majstra Európy a v roku 2006 už bol opäť na štarte Dakaru. Znovu bol v priebežnom poradí na čelných pozíciách, ale v siedmej etape spadol a musel odstúpiť.
„Takéto veci k nášmu športu patria a človek s nimi svojim spôsobom chtiac-nechtiac počíta,“ pragmaticky zhodnotil nešťastnú situáciu.

V zákulisí Dakaru sa ťahá nitkami

O rok to však už bola úplne iná pesnička. Napriek problémom s navigáciou predvádzal počas celého podujatia stabilné výkony, čo ho vo finále katapultovalo na fantastické deviate miesto.
„Trochu som to celé kontroloval. Predovšetkým som sa snažil čo najviac šetriť techniku a neurobiť chybu. Mohol to byť môj posledný Dakar a chcel som si ho vychutnať celý vrátane dojazdu pri legendárnom Ružovom jazere. Pri agresívnejšej taktike sa možno dal zajazdiť ešte lepší výsledok, no prioritou bolo dôjsť do cieľa,“ zdôraznil.
V roku 2008 chcel deviate miesto ešte vylepšiť. Po príchode pretekárov do Lisabonu však organizátori pre hroziace teroristické útoky a vyhrotenú politickú situáciu v severnej Afrike jubilejný 30. ročník zrušili.
Potom ešte vynikajúci športovec žijúci v Žabokrekoch prezradil niečo zo zákulisia prestížnej akcie. Jej odvrátenou stránkou sú účelové ťahy, ktoré občas nahrávajú vyvoleným jazdcom so silnými sponzormi a férovú súťaž zatlačia do úzadia.
„Pamätám si, ako mal v jednej etape problémy Despres. Aby Francúz nenabral veľkú časovú stratu, tak etapu organizátori na prekvapenie všetkým anulovali. V endure som sa s takým niečím nestretol a trochu ma zaskočilo, že na Dakare sú v tomto smere také veľké tlaky,“ povedal.

Menej dobrodružstva viac profesionality

Dnes sa už Rely Dakar nejazdí v Afrike ale v Južnej Amerike. Ak by mal úspešný jazdec porovnať súčasný formát a ten, ktorý zažil na vlastnej koži, nejde už o také dobrodružstvo.
„Ja som mal všetko potrebné zabalené v jedinej bedni. Spávali sme v stane na zemi, keď sa niečo pokazilo, na strom sa zavesilo svetlo a opravovalo sa. Žiadne karavany ani podporné tímy vtedy ešte nefrčali. Zázemie pretekárov je dnes na oveľa vyššej úrovni, po jazdeckej stránke je to však stále veľmi náročné,“ pripomenul.
Prestížnu rely stále veľmi pozorne sleduje. V prvých rokoch po jeho poslednej účasti ho ešte lákalo zažiť všetko znovu, no v súčasnosti si už vie vychutnať rely aj z pozície fanúšika.
„Nikdy som nešiel na preteky s tým, že sa chcem len zúčastniť. Teraz by to asi tak už muselo byť a preto ma Dakar až tak veľmi neláka,“ prezradil sympaťák, ktorý v apríli oslávi svoje 52. narodeniny.
V aktuálnom ročníku Dakaru, ktorý začal v sobotu, bude pochopiteľne držať palce slovenskému zástupcovi Štefanovi Svitkovi. Ten má podľa neho šancu bojovať o špicu.
„Števo je výborný jazdec s množstvom skúseností. Má za sebou výborný tím, ktorý mu vytvára potrebné zázemie. Dakar je ale nevyspytateľný a konečný výsledok ovplyvňuje množstvo ďalších viac či menej predvídateľných okolností. Ak si na svoju stranu nakloní i šťastie, môžeme sa dočkať veľkých vecí. A ja mu to úprimne prajem,“ zaželal svojmu kamarátovi úspech Jaroslav Katriňák.


  1. Rošády pred play off sa postupne rozbiehajú 1 137
  2. V Dolnej Štubni narazilo auto do cisterny 731
  3. Vrútocká ŽOS-ka sa spája s Budamar Logistics 683
  4. Opitý vodič prerazil martinský kruháč 384
  5. Prvé skúsenosti: V martinskej nemocnici sa už parkuje zadarmo, parkoviská sú plné aj poobede 340
  6. Bez obchodov sme prežili a nakazené mäso nenašli 274
  7. Na ceste medzi Martinom a Košťanmi zomrel človek 273
  8. Nový zjazd je už v prevádzke, panelovku práve "prežívame" 249
  9. Vrútky začali nový rok zostra, primátor odvolal viceprimátora 219
  10. Divadlo príde s tromi premiérami, komédia 1+1=3 možno dosiahne trojstovku 163

Najčítanejšie správy

Turiec

Rošády pred play off sa postupne rozbiehajú

Na martinskú hokejovú súpisku pribudli nové mená. Všetci hráči, ktorí na Podháj prichádzajú, majú za sebou minimálne prvoligové skúsenosti.

V Dolnej Štubni narazilo auto do cisterny

Na železničnom priecestí pri Dolnej Štubni sa nákladný vlak zrazil s osobným autom.

Vrútocká ŽOS-ka sa spája s Budamar Logistics

Protimonopolný úrad schválil koncentráciu ŽOS Vrútky a spoločnosti Budmar Logistics.

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Prvé skúsenosti: V martinskej nemocnici sa už parkuje zadarmo, parkoviská sú plné aj poobede

Na parkoviská sa vstupuje len cez rampy, rovnako tak aj do areálu nemocnice. Vytlačený lístok opatrujte, potrebujete ho aj pri výstupe.

Blízke regióny

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič

Úrad pre verejné obstarávanie akceptoval pripomienky vylúčeného súťažiaceho. Zákazku na opravu mosta v Nižnej tak stále nikto nezískal.

Od obrovskej tragédie, ktorá si vyžiadala aj život majora z Kysúc, uplynie dnes dvanásť rokov

Vo vojenskom lietadle An24 sa 19. januára 2006 vracali domov slovenskí vojaci z misie KFOR. Lietadlo havarovalo neďaleko maďarskej obce Hejce. O život prišlo 41 slovenských vojakov a jeden civilný zamestnanec rezortu obrany. Medzi obeťami bol aj Kysučan, major Ľuboš Martinček.

Všetky správy

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

Je až na konci svetovej päťdesiatky. Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Je to ako s nehnuteľnosťami. Ceny najlepších futbalistov určujú trh a kvalita.

Sagan vyhral štvrtú etapu na Tour Down Under, prvýkrát v kariére

Cyklistom znepríjemňovalo život horúce počasie.

Rybáriková postúpila do osemfinále, ukázala skvelý obrat v prvom sete

Slovenka prehrávala v prvom sete už 2:5, dokázala vyhrať.

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že ak by o brexite hlasovali druhýkrát, rozhodli by inak.