Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Jaroslav Katriňák: Svitko môže dokázať na Dakare veľké veci

Na legendárnom Dakare štartoval Jaroslav Katriňák štyrikrát. Jeho deviate miesto v roku 2007 stále patrí medzi najvýraznejšie úspechy slovenského motošportu.

Jaroslav Katriňák.(Zdroj: ARCHÍV TN)

ŽABOKREKY. Podľa mnohých najťažšia rely na svete má vo svojej histórií aj výraznú turčiansku stopu. Štyrikrát sa na jej štart postavil Jaroslav Katriňák.
Pri prvých dvoch účastiach 1998 a 1999 zradila nášho pretekára technika a pri tretej 2006 ho zastavil ťažký pád. V roku 2007 však obsadil v kategórii motocyklov fantastické deviate miesto.

Afrika ho dostala

„Najväčším zážitkom bol pre mňa môj prvý Dakar. Afrika síce nie je od Európy až tak ďaleko, no rozdiel v spôsobe života je obrovský. Okúsiť ho na vlastne koži bolo naozaj niečo výnimočné a nezabudnuteľné. Ľudia tam žili oveľa skromnejšie ako my doma, ale na druhej strane boli možno aj spokojnejší,“ začína svoje spomínanie Jaroslav Katriňák.
Ako hovorí, pri prvých dvoch účastiach bol vo výbornej športovej forme. V tom čase ešte jazdil aj enduro, v ktorom získal v roku 1991 titul svetového šampióna.
„Vtedy som vyhral na Dakare aj nejaké etapy a bolo to rozbehnuté na miesta v prvej desine. V obidvoch prípadoch však nevydržala motorka,“ vraví.
Potom si od púštneho dobrodružstva chvíľu oddýchol. Počas tejto pauzy získal v roku 2002 v endure i titul majstra Európy a v roku 2006 už bol opäť na štarte Dakaru. Znovu bol v priebežnom poradí na čelných pozíciách, ale v siedmej etape spadol a musel odstúpiť.
„Takéto veci k nášmu športu patria a človek s nimi svojim spôsobom chtiac-nechtiac počíta,“ pragmaticky zhodnotil nešťastnú situáciu.

Článok pokračuje pod video reklamou

V zákulisí Dakaru sa ťahá nitkami

O rok to však už bola úplne iná pesnička. Napriek problémom s navigáciou predvádzal počas celého podujatia stabilné výkony, čo ho vo finále katapultovalo na fantastické deviate miesto.
„Trochu som to celé kontroloval. Predovšetkým som sa snažil čo najviac šetriť techniku a neurobiť chybu. Mohol to byť môj posledný Dakar a chcel som si ho vychutnať celý vrátane dojazdu pri legendárnom Ružovom jazere. Pri agresívnejšej taktike sa možno dal zajazdiť ešte lepší výsledok, no prioritou bolo dôjsť do cieľa,“ zdôraznil.
V roku 2008 chcel deviate miesto ešte vylepšiť. Po príchode pretekárov do Lisabonu však organizátori pre hroziace teroristické útoky a vyhrotenú politickú situáciu v severnej Afrike jubilejný 30. ročník zrušili.
Potom ešte vynikajúci športovec žijúci v Žabokrekoch prezradil niečo zo zákulisia prestížnej akcie. Jej odvrátenou stránkou sú účelové ťahy, ktoré občas nahrávajú vyvoleným jazdcom so silnými sponzormi a férovú súťaž zatlačia do úzadia.
„Pamätám si, ako mal v jednej etape problémy Despres. Aby Francúz nenabral veľkú časovú stratu, tak etapu organizátori na prekvapenie všetkým anulovali. V endure som sa s takým niečím nestretol a trochu ma zaskočilo, že na Dakare sú v tomto smere také veľké tlaky,“ povedal.

Menej dobrodružstva viac profesionality

Dnes sa už Rely Dakar nejazdí v Afrike ale v Južnej Amerike. Ak by mal úspešný jazdec porovnať súčasný formát a ten, ktorý zažil na vlastnej koži, nejde už o také dobrodružstvo.
„Ja som mal všetko potrebné zabalené v jedinej bedni. Spávali sme v stane na zemi, keď sa niečo pokazilo, na strom sa zavesilo svetlo a opravovalo sa. Žiadne karavany ani podporné tímy vtedy ešte nefrčali. Zázemie pretekárov je dnes na oveľa vyššej úrovni, po jazdeckej stránke je to však stále veľmi náročné,“ pripomenul.
Prestížnu rely stále veľmi pozorne sleduje. V prvých rokoch po jeho poslednej účasti ho ešte lákalo zažiť všetko znovu, no v súčasnosti si už vie vychutnať rely aj z pozície fanúšika.
„Nikdy som nešiel na preteky s tým, že sa chcem len zúčastniť. Teraz by to asi tak už muselo byť a preto ma Dakar až tak veľmi neláka,“ prezradil sympaťák, ktorý v apríli oslávi svoje 52. narodeniny.
V aktuálnom ročníku Dakaru, ktorý začal v sobotu, bude pochopiteľne držať palce slovenskému zástupcovi Štefanovi Svitkovi. Ten má podľa neho šancu bojovať o špicu.
„Števo je výborný jazdec s množstvom skúseností. Má za sebou výborný tím, ktorý mu vytvára potrebné zázemie. Dakar je ale nevyspytateľný a konečný výsledok ovplyvňuje množstvo ďalších viac či menej predvídateľných okolností. Ak si na svoju stranu nakloní i šťastie, môžeme sa dočkať veľkých vecí. A ja mu to úprimne prajem,“ zaželal svojmu kamarátovi úspech Jaroslav Katriňák.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 077
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 298
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 535
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 757
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 040
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 514
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681

Hlavné správy z MY Turiec

Sučany majú monografiu a v nej informácie o obci v texte i na USB kľúči

Sučany majú po štyridsiatich rokoch novú monografiu obce. Krstili ju počas Hodžových dní fazuľou.

DOPRAVA 2018 – kadiaľ vedie cesta do budúcnosti?

Súčasnosť a budúcnosť cestnej infraštruktúry, vízia verejnej osobnej dopravy a smerovanie železničnej i leteckej dopravy, budú hlavným témami najväčšej medzinárodnej konferencie na Slovensku DOPRAVA 2018.

Hradné slávnosti s raritnou ukážkou svadby baróna Révaia

Kúsok dávnej histórie ožije pod Hradom Sklabiňa. Ženiť sa bude barón Peter I. Révai.

Sú „drzí bikeri“ hlavný problém našej prírody?

V titulnom článku prvého júlového čísla MY–TN sa naši ochrancovia zásadne vyjadrili a ukázali prstom na bezohľadných ničiteľov turčianskej prírody. No nie je všetko také, ako sa na prvý pohľad zdá.

Cyklobusy na cestách kraja s posilnenou prevádzkou aj počas piatkov

Župné cyklobusy sa vrátili na cesty v Žilinskom kraji. Smerujú do troch cyklodestinácií a jazdiť budú do 30. septembra.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Napätá situácia v Nových Zámkoch: Borbély hovorí o ekonomickom hochštaplerizme

Správna rada odvolala štatutára futbalového klubu. Ten všetky obvinenia odmieta.

AKTUALIZOVANÉ o 10.40

V bazéne v Nitre našli mŕtvolu muža, hygienici prikázali vymeniť vodu

Mladík zrejme preliezol plot.

Slovenský futbalista sníva svoj sen, prestúpil zo šiestej do tretej ligy

Futbalista Tomáš Verbír zmenil počas leta klub.

Vybrali SME

Už ste čítali?