MARTIN. Ašot Haas je významný predstaviteľ mladej generácie výtvarných umelcov. Jeho dielo zaujalo a bolo úspešne prezentované na výstavách doma i v zahraničí. Samostatnú výstavu mal napríklad v Bratislave, Kolíne nad Rýnom, Žiline, Prahe, Nových Zámkoch, Dolnom Kubíne, Oisterwijku i v Košiciach. Je držiteľom viacerých ocenení a jeho práce sú zastúpené vo významných umeleckých zbierkach.
„Autor bravúrne ovláda najnovšie digitálne a realizačné technológie, ktoré spolu s poznaním histórie a nových vedeckých objavoch prirodzene využíva na zhmotnenie jeho umeleckých vízií a predstáv,“ podáva základný rámec jeho tvorby kurátor výstavy Dušan Voštenák.
Ašot Hass
Narodil sa v Moskve 1981. Študoval v Škole úžitkového výtvarníctva Jozefa Vydru v Bratislave, ateliér kamenosochárstva (V. Pohanka)/. V rokoch 2000 – 2007 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave prešiel ateliérmi Industrial Design (F. Chrenka), Transport Design (Š. Klein), Sklo (J. Gavula), Socha, objekt, inštalácia (J. Meliš). Žije a tvorí v Bratislave.
Kolektívne výstavy : Strasbourg Wacken, Rotterdam, Santa Ana California, Bratislava, Žilina, Plzeň, Hortogenbosch, London, Bejrút, New York, Bornholm, Šanghaj, Praha, Lednické Rovne, Rím, Claret, Havana.
„ Mojou snahou je zobraziť reálie, ktoré nemožno vidieť v súčasnom svete. Snažím sa prekračovať hranice a vytvárať ilúzie perspektívy – pohľadu, čo by malo v divákovi vyvolať emóciu,“ charakterizuje svoje výtvarné diela Ašut Haas.
Pre výstavné priestory Turčianskej galérie v Martine autor pripravil, okrem fragmentov svojej poslednej tvorby, najmä koncept cyklu svetelných objektov Resonance od sound, ktoré sú výsledkom výtvarného generovania zvukových rezonancií zaznamenaných do profilov optického skla, akrylátov a poskladaných podľa digitálneho kódu spracovaného autorom do priestorového svetelného zážitku. Tieto kódy pracujú aj pri sprejových maľbách, kde je grafický prepis zvukových vĺn a ich rezonancií na plátno.
D. Voštenák ďalej uvádza, že tento koncept sprevádza autora už od ukončenia štúdií, kedy realizoval myšlienku akčného umenia formou výtvarného objektu Harfa, z ktorej vystupuje svetelný lúč ako struna. Keď divák zasiahne do akcie prerušením červeného lúča, zaznie tón z reproduktoru. Dimenzia vzdialenosti od diela určuje hudobnú produkciu akčného diváka.
„Koncept Resonance of sound je pre autora jeden zo zásadných umeleckých inšpirácií, ktorý neustále rozvíja. Vytvára nielen svetelné reliéfy, svetelné priestorové objekty ale aj realizácie do architektúry vytvorené špeciálne pre náročného klienta podľa príbehu zvukov v prostredí, kde dielo bude inštalované,“ prízvukuje kurátor.
Podľa neho precízne remeselné spracovanie materiálov s použitím najnovších poznaní a technológií, ktoré neustále doplňuje v dielenskom a ateliérovom zázemí, umelecká fantázia s hľadaním najnovších technických možnosti radí Ašota Haasa k vizionárom súčasného výtvarného umenia.
Výstavu si návštevníci Turčianskej galérie môžu pozrieť do 2. septembra.