Čo si má bežný človek predstaviť pod pojmom smart mesto?
– Ak chceme hovoriť o inteligentných, a teda smart mestách, treba ozrejmiť, čo sa pod týmto pojmom skrýva. Európska komisia hovorí, že smart mesto je miesto, kde sú tradičné siete a služby efektívnejšie vďaka využívaniu digitálnych a telekomunikačných technológií, tak aby z nich prosperovali obyvatelia a podnikateľská sféra v meste.
Rozmeňme si to na drobné.
– Nehovoríme len o lepšom využití zdrojov a menších emisiách. V diskusii o smart mestách sa často skloňuje inteligentná verejná doprava, kvalitnejšia dodávka vody, odpadové hospodárstvo a efektívnejšie systémy určené na svietenie a vykurovanie. V neposlednom rade do smart diskusie patrí tiež interaktívnejšia administratíva či zvýšenie bezpečnosti v meste. Dôležité je spomenúť, že neexistuje žiadna definícia, ktorá by povedala, či je mesto smart alebo nie.
Aké projekty v smart agende máte na pracovnom stole?
– V Martine máme už niekoľko rokov zavedených niekoľko smart inovácií a systémov, ktorých cieľom je zjednodušiť fungovanie mesta pre ľudí a podnikateľov. Za všetky možno spomenúť SMS Infokanál, mobilné aplikácie alebo mestskú kartu. Pri týchto projektoch však rozhodne nechceme skončiť. Žiaľ, Martin ako samosprávu v poslednom období ovplyvnil ešte jeden významný fakt – nútená správa. Počas viac ako roka sme zo zákona nemohli investovať do projektov, ktoré boli nad rámec zákonných povinností. Práve preto boli rozličné projekty pozastavené či odložené.
Čiže aj smart agenda stála?
– Určite nie, nevypadla z cieľov mesta. Počas nútenej správy sme aktívne mapovali problematiku, zástupcovia mesta sa zúčastňovali na rokovaniach s viacerými partnermi, ktorí vedia inovácie priniesť do regiónu. Uskutočnilo sa aj niekoľko stretnutí s predstaviteľmi zahraničných samospráv, ktoré už úspešne zaviedli informačné systémy do jednotlivých oblastí fungovania, ako napríklad Grenoble či naše partnerské mestá.
“Otázka dnes nestojí tak, či mesto bude smart, ale kedy, v akých oblastiach a do akej miery...
„
Na čo konkrétne sa pri rokovaniach s partnermi zameriavate?
– Predovšetkým na projekty v oblasti dopravy – podpory elektromobility v meste, inteligentnom riešení mestskej zelene a z oblasti komunikačných technológií na vyvíjanie aplikácií, ktoré využívajú geografické informačné systémy.
Mali by mestá a obce pri smart agende navzájom spolupracovať alebo je lepšie, keď každý pôjde svojou cestou?
– Vo viacerých európskych regiónoch sa ukázalo, že naj-efektívnejšie inteligentné riešenia nefungujú oddelene, mesto od mesta, ale v rámci regiónov alebo širších oblastí. Zoberme sa napríklad Švajčiarsko, kde si môžete v rámci určitých kantónov kúpiť jednodňové turistické lístky, ktoré môžete využiť na autobusovú, železničnú aj lodnú dopravu a dokonca sa dajú v niektorých miestach uplatniť aj ako poukaz na stravu. Pre turistu je to rýchle a efektívne riešenie.
Ktoré z doterajších smart projektov sa v Martine najviac osvedčili?
– Medzi najvýraznejšie patria SMS Infokanál, mestská karta, mobilné aplikácie – eMartin a Odkaz pre starostu, Staffino, vizuálna prehliadka mestského úradu, inteligentné riešenie mapy na Národnom cintoríne, kde už pribudol aj nový web, či SMS parking. Podľa našich prieskumov Martinčania najpozitívnejšie reagujú na mestskú kartu, vďaka ktorej môžu uplatňovať zľavy nielen v doprave, ale aj vo vybraných obchodných prevádzkach v meste. Vydaných už bolo takmer osemnásťtisíc takýchto kariet. Takisto pozitívne reakcie zaznamenávame aj na SMS Infokanál, kde je registrovaných takmer tritisíc Martinčanov.
Jeden z pokusov o smart projekt v minulosti skončil. Išlo o seniorov, ktorí sa pomocou sms správy mohli dovolať pomoci. Čo sa stalo?
– Elektronický strážca seniorov bol projekt, ktorý mesto zaviedlo v roku 2012. Celkový počet registrovaných bol len o čosi viac ako dvadsať. Ďalšou nevýhodou bolo, že služba bola spoplatnená, keďže tieto sociálne služby zo zákona spoplatnené byť musia. Keď sa bavíme o smart riešeniach, práve tento príklad poukazuje na ďalšiu zásadnú vec. Ak mesto, samospráva či región chcú byť smart, obyvatelia a návštevníci mesta musia takisto chcieť využívať smart riešenia. Bez koncových užívateľov a spätnej väzby jednotlivé projekty nie sú udržateľné. Iniciatívam zdola sa najviac darí v Poľsku.
Takmer taký istý osud mali lístky na dopravné zariadenia v troch nosných lyžiarskych strediskách regiónu. Mesto bolo garantom ich rozbehu, no časom sa ich efekt rozplynul. Prečo?
– Lístky pre tri regionálne strediská boli zrušené po vzniku Oblastnej organizácie cestovného ruchu Turiec – Kremnicko a nahradené regionálnou kartou. Stalo sa tak práve preto, aby smerovali k väčšej integrácii v rámci dvoch regiónov a nesústreďovali sa len na tri regionálne strediská, ale otvorili aj možnosť pre pripojenie sa strediskám Skalka a Krahule. Momentálne je však karta takisto zrušená, pretože sa pripravuje karta krajskej organizácie cestovného ruchu, ktorá by mala mať prepojenie na celoslovenskú sieť.
Neuvažuje sa o niečom takom, ako sú regionálne lístky, ktorými by sa dalo platiť za širokú paletu služieb – vo verejnej doprave, v reštauráciách, za kultúrne či športové programy, za vstupenky na rôzne podujatia, parkovanie a podobne? Kto by mal byť nositeľom takéhoto projektu, ktorý v regiónoch Európy už funguje?
– Mesto Martin si uvedomuje, že smart riešenia sú nevyhnutnou súčasťou budúcnosti. Ako samospráva však má určité povinnosti zo zákona, ktoré musí riešiť a nemôže na ne popri smart agende zabúdať. Naším cieľom je vytvoriť bázu, na ktorej v spolupráci s partnermi budeme môcť stavať a dotvárať nové a nové smart riešenia. Vytvorenie základov je nevyhnutné pre udržateľnosť projektov do budúcnosti. Áno, perspektívu vidíme v rozšírení funkčnosti mestskej karty, rozvoji dopravy a komunikačných technológiách.
Smart projekty sú systémovou zmenou, zásahom do chodu mesta. Ako na túto zmenu reagujú ľudia na radnici?
– Nielen Slovensko, ale celý svet zaznamenal v posledných rokoch neuveriteľný technologický pokrok. Thomas Friedman práve o tejto situácii pred pár rokmi napísal výbornú knihu, ktorá okrem iného hodnotí, ako veľmi technologický pokrok ovplyvnil spoločnosť.
Osobne si preto myslím, že otázka dnes nestojí tak, či mesto alebo iná samospráva bude smart, ale kedy, v akých oblastiach a do akej miery. Samozrejme, toto si uvedomujú všetci, vrátane ľudí na radnici. Koniec koncov smart koncepcia hovorí nielen o zefektívnení služieb pre obyvateľov a podnikateľov, ale takisto o zefektívnení práce samotnej, čo je určite výhodou pre všetkých.