V lesoch Turca, ako aj v ochrannom pásme Veľkej a Malej Fatry, sa najmä medzi mladými rozmáha adrenalínový šport, ktorý ochranári a strážcov prírody vôbec neschvaľujú. Reč je o zjazdových bicyklistoch a v niektorých prípadoch aj o ich bezohľadnom správaní v horách. Tí si zvykli zájsť po odreagovanie do lokalít, v ktorých nemajú čo robiť a svojou rýchlou jazdou v strmých svahoch ohrozujú turistov, bežcov i lesnú zver. Ľudia pred nimi niekedy ledva stihnú uskočiť, aby ich nezrazili. Spod kolies bicyklov im navyše často odfrkujú do okolia skaly. Do tváre by ste im videli len ťažko, keďže na hlavách majú nepriehľadné prilby.
Môžu sa zjaviť hocikde
„Niektorí si dokonca so sebou vezmú aj lopatky, aby si mohli urobiť nájazdy pre lepšie skoky na bicykli, čo je už úplný vrchol drzosti. Keby sa aspoň pohybovali po lesných cestách či zvážniciach vhodných pre tento šport, ktoré sú široké a nie po
KEDY V LESE DOCHÁDZA K PRIESTUPKU?
Priestupku sa na lesných pozemkoch dopustí ten, kto:
- jazdí alebo stojí autom, motocyklom, motorovou trojkolkou a štvorkolkou mimo vyznačených miest, alebo jazdí na bicykli alebo koni mimo lesnej cesty či vyznačenej trasy
- voľne púšťa psov (okrem psov poľovníckych a služobných pri výkone povinností
- vykonáva terénne úpravy, stavia ploty alebo buduje chodníky, narúša pôdu alebo ju odváža
- zakladá alebo udržiava otvorené ohne mimo vyznačených miest
voľnom hustom teréne a turistických či neznačených poľovníckych chodníkoch. Oni skrátka potrebujú adrenalín,“ krúti hlavou Martinčan Ján Holiga, strážca prírody a dopĺňa, že v niektorých lyžiarskych strediskách na Slovensku sa nachádzajú oficiálne bike parky, kde môžu jazdiť legálne a dokonca ich tam vyvezie aj lanovka.
Ako ďalej hovorí, obľúbenými lokalitami spomínaných bikerov sa stala napríklad trasa z Martinských holí tesne popri Pomníku francúzskych partizánov cez lokalitu Skala až do Jedľovín, ďalej turistický chodník po žltej značke dole z Minčolu, ako aj zjazd z Martinských holí takzvanou hodinovkou. Okrem toho sa tiež radi spúšťajú z okolitých horských chát priľahlým lesom.
„Takéto divoké jazdy robia v úzkych chodníkoch ryhy a keď prídu dažde, voda ich vymelie a potom sa po nich nedá kráčať,“ vysvetľuje Ján Holiga a dodáva, že v lesoch a národných parkoch v Turci už strmhlav nejazdia iba našinci, ale aj Poliaci a Česi.
Na sociálnej sieti si dohodnú termíny i konkrétne miesta a s kamerami na prilbách si potom svoje jazdy natáčajú.
Ničia prírodu a ohrozujú zver
Nepríjemné osobné skúsenosti s takýmto športovcami má aj Peter Vantara riaditeľ správy Národného parku Veľká Fatra. Napríklad z nedávna, keď išiel turistickým chodníkom z martinskej časti Kolónie Hviezda smerom na Minčol. Pred ním kráčali dvaja dôchodcovia o paliciach, keď sa zrazu z húštiny vynorili bikeri a rútili sa smerom k nim.
„Seniori ledva stihli uskočiť nabok. Veľmi ma to nahnevalo a jedného z bikerov sa mi podarilo zastaviť a dohovoriť mu. Tiež som ho požiadal, aby ďalej pokračoval asfaltkou. Bol to jeden z tých slušnejších, takže ma poslúchol,“ opisuje situáciu Peter Vantara.
Zdôraznil, že jazdou mimo zvážnic dochádza nielen k erózií pôdy a stretom so živočíchmi, ale i k ohrozeniu a plašeniu plazov, obojživelníkov a šeliem, ktoré tichšie miesta využívajú na hniezdenie či migráciu. Napríklad Martinské hole sú jednou z posledných lokalít, kde sa vyskytuje tetrov hlucháň.
„Naše fotopasce, ktoré máme v horách rozmiestnené, aby zachytili pohyb živočíchov, však zaznamenali tiež niektoré jazdy bikerov v neprehľadných úsekoch,“ vykresľuje zaujímavosť riaditeľ Národného parku Veľká Fatra.
Spomínané správanie na lesných pozemkoch, ale nie je beztrestné, pretože v prípade bicyklistov ide o priestupok. V prípade motocyklistov, áut či štvorkoliek dokonca až o trestný čin s hrozbou ročného väzenia.
Pokuta v lese
Ak sa strážcovi lesa podarí nejakého z bikerov zastaviť, môže mu dať na mieste zaplatiť pokutu do výšky 33 eur alebo jeho správanie oznámi lesnému úradu, ktorý mu potom môže udeliť sankciu až do výšky 165 eur. Na lesných pozemkoch mimo národných parkov môžu priestupky riešiť aj členovia lesnej stráže.
Ako Ján Holiga ďalej hovorí, viacerí návštevníci lesoparku v lokalite Jedľovín v Lúčanskej Malej Fatre ho oslovili, aby sa problémom s bezohľadnými bikermi začali viac zaoberať.
„Situáciu by sme chceli najskôr riešiť v zmysle výstrahy a upozornení aj takto prostredníctvom médií, ale ak to nepomôže, tak v spolupráci s políciou urobíme akcie zamerané na odhaľovanie bikerov jazdiacich po lesných pozemkoch. Veď na viacerých miestach sú rozmiestnené fotopasce, ktoré nám môžu pomôcť pri dokumentovaní spomínaných priestupkov,“ dodáva na záver strážca lesa J. Holiga.