Expert z Rakúska: D1 bude končiť ešte niekoľko ministrov

​​​​​​​Slovensko má veľké plány v budovaní dopravnej infraštruktúry. Čo všetko má ešte zvládnuť v tomto a čo v nadchádzajúcom programovacom období, aj o tom bol jeden z blokov medzinárodnej konferencie Cesta do budúcnosti.

Rečníci, ktorí sa snažili nájsť odpoveď na otázku: Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice? Rečníci, ktorí sa snažili nájsť odpoveď na otázku: Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice? (Zdroj: M-KREO)

ŽILINA. Uznávaní slovenskí i zahraniční odborníci sa snažili na konferencií nájsť aj odpoveď na otázku: Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice? Taká bola téma diskusného panelu, ktorý moderoval Marek Modranský, viceprezident výkonného výboru v medzinárodnej organizácii pre verejnú dopravu so sídlom v Bruseli - UITP.

„Je to téma, ktorá dvíha zo stoličky všetkých predstaviteľov samospráv,“ podotkol na úvod Modranský, a potom dal slovo prvému zo spíkrov Nerimu Di Volo (Rakúsko), expertovi na železničnú a verejnú osobnú dopravu, reprezentujúceho partnerstvo Jaspers, ktoré sa venuje poradenstvu krajinám poberajúcim pomoc z fondov EÚ. Zdôraznil predovšetkým, že peniaze z Európskej únie treba míňať efektívne a tak, aby boli prospešné predovšetkým bežnému človeku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vieme, čo chcú ľudia?

„Krajiny Európy majú naozaj veľa plánov. Chcú miliardy a povedia, že zlepšia infraštruktúru. Dáme im peniaze, nič sa však nezmení. Pritom ide o projekty veľmi náročné na realizáciu. Preto je dôležité zmeniť myslenie a viesť ľudí k tomu, aby dobre zvážili, koľko peňazí reálne na projekty potrebujú,“ vykreslil Di Volo a dodal, že je dôležité najskôr načúvať potrebám obyvateľov.

„Netreba hneď len stavať, treba si najskôr klásť otázky. Napríklad: Budú ľudia používať moderné železnice? Alebo budú používať radšej prepchaté cesty?Takže prvým krokom pri vývoji hociktorého projektu je otázka, čo vlastne ľudia potrebujú,“ vyslovil sa expert na dopravu.

Podľa neho, doprava nie je cieľom, ale je nástrojom ako dosiahnuť ekonomickú a spoločenskú prosperitu. Doplnil, že správne strategické rozhodnutia budeme vedieť prijímať až vtedy, keď zistíme, aké dopady majú projekty dopady na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnováha medzi financovaním a údržbou

Di Volo potom odovzdal slovo svojmu kolegovi Kristianovi Duusovi (Rakúsko), ktorý je expertom na cestnú dopravu z partnerstva Jaspers.

„Koľko peňazí potrebujeme na Slovensku na dokončenie ciest a železníc? Neviem. Pozrime sa na realitu a skúsme si položiť iné otázky. Načo potrebujeme cesty a železnice? Neri povedal, že infraštruktúra je sekundárnym cieľom,“ začal svoju prednášku Duus a jedným dychom dodal, žedĺžka siete dialníc a ciest sa za posledné roky u nás zvýšila o 35 percent. Zároveň však náklady na jej údržbu narástli o 83 percent.

„Vieme, že hustota dopravy na Slovensku enormne narástla, najmä na cestách. Čím viac hustne, tým viac dostávajú zabrať cesty. Treba nájsť rovnováhu vo financovaní údržby,“ prízvukoval Duus.

SkryťVypnúť reklamu

Veľká sieť, ktorú Slovensko nevyužíva

„Treba zabezpečiť, aby sa D1 z Bratislavy do Košíc čo najrýchlejšie dokončila. No možné je, že sa ňou bude ešte zaoberať päť, možno šesť ministrov dopravy, aby trasu dokončili,“ naniesol odborník, podľa ktorého je tiež dôležité dotiahnuť aj výstavbu diaľnice D3. Tá je chrbticou Slovenska a základnou cestou spájajúcou juh a sever. A treba nájsť peniaze na úsek Turany-Hubová. To tú podľa Duusa priority Slovenska.

„Mnohí si povedia, že to nie je jediný problém krajiny. Čo ľudia žijúci v regiónoch, ako sa dostanú na diaľnicu? Dôležité je, aby NDS a Slovenská správa ciest spolupracovali. Dnes si obe spoločnosti robia svoje vlastné projekty,“ vykresľuje Kristian Duus s tým, že mnoho z už naplánovaných projektov treba ešte premyslieť.

„Máte veľkú sieť ciest, väčšinu nevyužívate. Nevidím dôvod, prečo by nemali byť integrované cesty prvej či druhej triedy. Možno to znie provokatívne, ale zamyslite sa nad tým," vyzýva Duus.

Strategické plánovanie má byť podľa neho plné dlhodobých cieľov.

„Ak chceme napríklad rozvíjať cyklodopravu, musíme niekde začať. Dochádzanie do práce na bicykli v Rakúsku nie je také bežné, robí to len sedem percent ľudí. Ale v krajine prijali rozhodnutie minúť tri miliardy eur na rozvoj cyklotrás, aby zvýšili tento počet zo sedem na štrnásť percent," dodal Duus.

Peňazí bude menej

Ivan Lužica je riaditeľom poradenskej spoločnosti Radvise Group so zameraním na širokú škálu klientov súkromného i verejného sektora.

„Dopravná infraštruktúra patrí medzi priority Slovenska. Škoda, že ju ešte nemáme, lebo je určujúcou pre rozvoj regiónov i plány zamestnávateľov,“ povedal na začiatok.

Podčiarkol, že na financovanie infraštruktúry sa primárne používajú prostriedky z európskych fondov, no bude ich menej ako doposiaľ. Podľa neho má dnes Slovensko necelých päť miliárd eur, ktoré môžeme vďaka eurofondom použiť do dopravy.

„Potrebujeme však skoro 7,5 miliardy, chýba nám 2,5 ,miliardy. Treba hľadať nové zdroje a treba zvýšiť úsilie, aby sa financie z EÚ nečerpali na konci programovacieho obdobia, ale aj na začiatku a v jeho strede,“ zdôraznil.

Ako ďalej dodal, príprava kvalitného projektu môže niekedy trvať aj desať rokov, treba tento čas skrátiť,“ apeloval na záver Ivan Lužica.

O dve miliardy menej

Diskusný blok svojím príspevkom uzavrel Juraj Méry, generálny riaditeľ Sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a výstavby SR. Venuje sa v ňom operačnému programu Doprava, ktorý sa zaoberá cestnou a železničnou infraštruktúrou, verejnou osobnou dopravou, vodnou dopravou, aj informatizáciou.

„V rámci operačného programu sa na Slovensku podarilo zrealizovať 24 km diaľnic a rýchlostných ciest, 83 km ciest prvej triedy, deväť kilometrov železničných tratí. Trojnásobok je ešte v realizácii. Plán sa zatiaľ darí plniť na 83 percent,“ zosumarizoval a potvrdil, že peňazí z Európy už nebude toľko. Slovensko bude mať v novom programovacom období približne o dve miliardy menej. Pozitívna je podľa neho flexibilita na úrovni prioritných osí, jednoduchšie audity, rýchlejší začiatok implementácie nových projektov.

„Negatívom je výrazne zníženie financovania europrojektov či DPH navrhovaná ako neoprávnený výdavok,“ ozrejmil ďalšie obdobie čerpania zdrojov Méry.

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 633
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 585
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
  1. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  2. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 150
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 631
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 135
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 120
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 756
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

 Milan Cuna inštaloval na Sučianskej skale hojdačku a nedávno ju s pomocou suseda obnovil.

Ďalšia bude prekvapením.


Páchateľa chytili.


Lemmy Kilmister a jeho Motörhead bol skutočnou legendou rock&rollu s obrovským zástupom fanúšikov. Po jeho smrti vznikla veľká diera, ktorá našťastie bola rýchlo zaplnená.


Ladislav Bíro ml. verí, že Martin zostane extraligový.

Boje o záchranu odštartujú martinskí hádzanári piatkovým zápasom proti Modre.


  1. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  2. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 150
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 631
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 135
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 120
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 756
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?

Už ste čítali?