Utorok, 23. apríl, 2019 | Meniny má Vojtech

Hodinkami s GPS atletickú trať presne neodmeriate

Ak zabehnete maratón na oficiálne schválenej trati, tak ste zvládli o 42 metrov viac, ako bolo treba. Prečo je to tak, nám prezradí oficiálny merač atletických tratí Marián Kalabus.

Marián Kalabus pri práci v teréne.Marián Kalabus pri práci v teréne.(Zdroj: ARCHÍV MK)

Ako ste sa dostali k meraniu atletických tratí?

– Povolaním som geodet a v Žiline, odkiaľ pochádzam, bolo treba premerať atletickú dráhu, ktorá sa vtedy nachádzala na dnes už čisto futbalovom štadióne. Tušili sme, že je o niečo kratšia. Mal som prístup ku geodetickým prístrojom a s atlétmi sme dráhu premerali. Štyristometrový ovál mal o osem a pol metra menej.

Keď chcem na dráhe zvládnuť presnú štyristovku, kadiaľ mám bežať?

– Ovál sa meria tridsať centimetrov od obrubníka, takže v podstate v mieste, kde atléti najčastejšie behajú. Zistilo sa totiž, že športovci majú pred vnútorným obrubníkom určitý rešpekt a nebežia tesne popri ňom. Preto tých tridsať centimetrov.

Keď ľudí nebaví toľko krúžiť na atletickom ovále, tak behajú vonkajšou dráhou. O koľko metrov si tak predĺžia jedno kolečko, napríklad na 250 metrovej dráhe, ktorú máme u nás v areáli školy na Ulici východnej?

– Dá sa to vypočítať podľa jednoduchého vzorca. Na východnej je štvordráha, pričom jedna dráha má mať podľa pravidiel 1,22 metra. Keďže nebežíme v prvej ale štvrtej dráhe, polomer sa zväčší o 3 dráhy, teda 3,66 m, no musíme od neho odpočítať 10 cm. Polomer 3,56 m vynásobíme podľa vzorca pre obvod kružnice Ludolfovým číslom a dvojkou (3,56 x 3,14 x 2) a zistíme, že zabehneme o 22 metrov viac. Rovnakým postupom sa tiež dopracujeme k tomu, že v ôsmej dráhe nabeháme v každom kole o 53 metrov viac.

Dráha, ktorá má štyristo metrov sa asi zameria jednoduchšie ako trať na maratón. Aké meračské postupy sa používajú pri dlhých cestných behoch?

– Spôsobov je viac, no najčastejšie sa používa metóda kalibrovaného bicykla. Na predné koleso sa namontuje mechanické Johnsovo počítadlo impulzov. Treba ho však najskôr kalibrovať a až potom sa ide na trať. Po robote na trati treba počítadlo zas kalibrovať, pretože počas merania sa menia vonkajšie podmienky, ktoré mohli výsledky ovplyvniť. Hodnoty po druhej kalibrácii sa porovnajú s prvou a ich priemer sa berie ako správny. Následne sa podľa potreby trať skráti alebo predĺži, aby sme dostali jej presnú dĺžku.

Môže sa maratónec spoľahnúť na to, že beží presne 42,195 km?

– V pravidlách sa píše, že trať nesmie byť nikdy kratšia ako je jej oficiálne dĺžka. Preto sa zaviedol koeficient zamedzenia skrátenia trate, ktorý je jedno promile celkovej dĺžky, čiže pri maratóne 42 metrov. Všetky maratóny od olympijského až po tie naše sa namerajú tak, aby mali o spomínaných 42 metrov viac.

Stávajú sa prípady, že organizátori, slušne povedané, prižmúria očko a pripravia trať, ktorá je o niečo kratšia ako má byť?

– Niekedy okolo roku 1975 boli maratónske majstrovstvá Československa v Brezne. Víťaz tam zabehol čas okolo 2:12 h a tuším prvý desiati sa dostali pod 2:20 h, čo boli i na tie časy super výsledky. Po premeraní sa však zistilo, že trať bolo takmer o dva kilometre kratšia. V posledných rokoch sa však na Slovensku nič podobné nestalo. Všetky maratóny sú už zmerané a certifikované. Pri polmaratónoch ešte niektoré chýbajú. Z tých kratších behov, čo majú okolo desať kilometrov, až toľko presne odmeraných nie je, pretože sa ich organizuje veľmi veľa.

Maratóny sú špecifické tým, že prakticky každý má iný profil. Čo musia okrem rovnakej dĺžky ešte spĺňať, aby na nich mohol byť zabehnutý národný alebo svetový rekord?

– Asi najnovším pravidlom je, že štart a cieľ nesmú byť od seba vzdialené viac ako je 50 percent dĺžky trate. Spomeniem Boston, kde sa behávalo prakticky len jedným smerom a ešte aj dole kopcom, a keď pretekárom počas celej dĺžky trate fúkalo do chrbta, získali výhodu. Tiež prevýšenie štartu nad cieľom nesmie prevýšiť dovolenú toleranciu 1 promile dĺžky trate. Keď chcete, aby mohli bežci na trati atakovať svetový rekord, musí byť certifikovaná meračom s medzinárodným oprávnením. Ak chcete zabehnúť slovenský rekord, stačí slovenské oprávnenie.

Keď si rekreačný bežec odmeria pomocou hodiniek s GPS úsek, ktorý zabehne počas tréningu, s akou odchýlkou má počítať?

– Je to individuálne. Signál GPS totiž musí prekonávať prekážky ako stromy či budovy a čím ich je viac, tým je meranie nepresnejšie. Opäť môžem uviesť príklad. Na podujatí Kysucká desiatka namerajú bežci svojimi hodinkami takmer o sto metrov viac, ako je oficiálne nameraných 10 kilometrov. Ak sa máme odraziť od tejto skúsenosti, tak na kilometri máme rozdiel zhruba desať metrov. Ale je to naozaj len orientačné.

Keď vás zavolajú merať novú trať, zisťujete všetko na mieste, alebo už vedia moderné technológie pomôcť i v tejto oblasti?

– Organizátori mi e-mailom pošlú mapku s traťou a ja skontrolujem jej dĺžku na ortofotomape, ktorá veľa vecí uľahčí, pripraví a približne zadefinuje i to, či bude treba trasu skracovať alebo predlžovať. Aj keď je to už dosť presné, stále to nestačí a na mieste treba použiť osvedčenú spomínanú metódu kalibrovaného bicykla alebo kalibrovaného kola či geodetickú GPS. Zaujímavé ale je, že vždy po príchode na miesto skôr metre pridávame, ako uberáme.

Trať ktorého maratónu sa vám najviac pozdáva?

– Asi Rajecký, ktorý sa beží v prekrásnej prírode a predovšetkým časť v okolí Čičmian je nádherná. Sú tam síce kopce, ale zas tam až tak nefúka. Donedávna tam bol i problém s tým, že sa pretekalo počas plnej premávky, no našťastie sa ho už podarilo vyriešiť.

Koľko je na Slovensku oficiálnych meračov bežeckých tratí?

– V minulosti meral ten, kto si na to trúfol. Začiatkom deväťdesiatych rokov urobili v Čechách školenie približne pre dvadsať ľudí. Zo Slovenska sme tam boli dvaja a zhodou okolností sme kurz zvládli najlepšie a dokonca nám ponúkli, či si nechceme urobiť aj skúšky medzinárodného merača. Kolega Emil Rusko do toho šiel. Istý čas sme boli na Slovensku len my dvaja. On ako Košičan mal na starosti východ a ja stred. Potom sme si pre západ vyškolili bývalého vytrvalca, dnes štartéra Miroslava Heliu. V trojici sme fungovali asi pätnásť rokov, ale keďže behov začalo rapídne pribúdať a podarilo sa zohnať aj viac zariadení na merania, rozhodli sme sa zaškoliť ďalších. Prekvapilo nás, že na seminár prišlo až šestnásť záujemcov, pričom štyria z nich už spĺňajú všetky potrebné podmienky. Aktuálne je tak na Slovensku sedem oficiálnych meračov.

Keď trať pretekov dostane certifikát, platí jej doživotne?

– Nie. Každých päť rokov sa musí premerať, pretože sa môže zmeniť nejaký detail, rekonštrukcia ulice, cesty a už je to trochu iné. Na Slovensku však máme miernejšie pravidlá a trať stačí premerať raz za desať rokov.

Herci sa zvyknú prezentovať veselými historkami z natáčania. Máte vy nejakú veselú historku z merania?

– Spomínal som, že najčastejšie sa pri meraní využíva metóda kalibrovaného bicykla. Sú však aj iné a pri vzniku Turčianskeho maratónu v roku 1989 sme použili meranie päťdesiatmetrovým pásmom. Štart maratónu bol v Žabokrekoch, odtiaľ bežci zamierili smerom do Necpál, vrátili sa späť a potom pokračovali cez Moškovec na obrátku v Malom Čepčíne a odtiaľ opäť nazad do Žabokriek. Meranie vyzeralo tak, že sme si zobrali sprievodné vozidlo a prešli celú trať, pričom pásmo sa posúvalo ručne každých päťdesiat metrov. Boli sme na to štyria a všetko sa kontrolovalo a poctivo zapisovalo. Akosi mi to ale nedalo a spravil som kontrolné meranie na bicykli. To ukázalo, že nám napriek všetkej snahe vypadli dva päťdesiatmetrové úseky. Do štartu našťastie bolo ešte dosť času, a tak sme sto metrov pridali a bežal sa naozaj celý maratón.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  2. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Women in business
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Bim Challenge 2019
  8. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  9. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  10. Grilovacia sezóna je zahájená!
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 735
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 282
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 482
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 7 086
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 636
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 288
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 283
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 977
  9. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 2 951
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 618

Hlavné správy z MY Turiec

Čo sa udialo 24. apríla - historický kalendár

V tento deň sa narodil národný buditeľ štúrovský básnik Janko Kráľ

Socha Janka Kráľa.

Keď si pôdu otrávime odpadom, raz ho budeme mať na tanieri

​​​​​​​Maroš Štuber z Belej-Dulíc je jedným z turčianskych dobrovoľníkov, ktorý iniciatívne mobilizujú ľudí do rôznych brigád. Hovorí, že už nie sú až tak ľahostajní, ale stále je čo v našich mysliach naprávať.

K opitým rekordérom patril aj vodič z Martina

Až osemnásť motoristov nafúkalo nad jedno promile a štrnásti pod jedno promile.

Policajná kontrola.

Cyklistická sezóna na ceste začala úspechmi Turčanov

Turčanom Petre Machálkovej a Jurajovi Bellanovi vyšiel vstup do seriálu Slovenského pohára v cestnej cyklistike. Obidvaja už majú na svojom konte víťazstvo.

Juraj Bellan.

MALÝ FUTBAL: Výsledkový servis mestských líg

V prvej lige prehral v dramatickom šlágri kola Citron s Edsonom.

ilustračné

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 10:55

Auto na streche, prevrátený kamión. Cesta bola pre vážnu nehodu hodiny uzavretá

Vážna dopravná nehoda sa stala pred horským priechodom Biela hora.

Policajti sa ospravedlnili Michaele, ktorú počas zákroku dokopali

Krajský súd odsúdil troch expolicajtov na podmienečné tresty odňatia slobody.

Pustý hrad má mať novú turistickú atrakciu

Vláčik k nám prišiel z Anglicka. Predtým brázdil cesty vo svojej rodnej krajine.

Na prvý foťák si zarobil brigádou na stavbe. Snímky mladíka vám vyrazia dych

Snažím sa byť vždy jedinečný a originálny, hovorí mladý fotograf Adam Kuric.

Vybrali SME

Už ste čítali?