Malo by byť hodnotenie slovenských škôl , ktoré spracovalo INEKO, vhodným ukazovateľom, podľa ktorého by sa rodičia mali rozhodovať, kam dajú svoje dieťa na základnú alebo strednú školu?
Bača už dávno nevyzerá ako ufúľaný dôchodca ležiaci na lúke Čítajte- Je dôležité si ujasniť, čo vlastne rodič hľadá. Iné je, ak sa rozhoduje o strednej škole alebo o gymnáziu, tu môže portál Ineko pomôcť v základnej orientácii a porovnaní jednotlivých škôl. Pri rozhodovaní o základnej škole treba brať do úvahy nielen blízkosť školy k bydlisku a jej vybavenie, ale tiež i ťažšie merateľné faktory, ako je klíma školy, komunikácia s rodičmi či spokojnosť žiakov.
Je správne porovnávať výsledky v Testovaní 9 u žiakov osemročných gymnázií a základných škôl? Hovorí sa, že gymnáziá zoberú základným školám tých najlepších študentov, čo sa môže odraziť vo výsledku.
Nadané deti sa na hodinách nesmú nudiť, potom vyrušujú Čítajte- Nie, nie je vhodné porovnávať výsledky žiakov výberovej školy, čo osemročné gymnázium je a bežnej základnej školy.
Na čom by mali popracovať školy, ktoré v rebríčku INEKO neobstáli úplne najlepšie?
- Sme malá krajina, ale rozdiely medzi jednotlivými oblasťami sú veľké. Problémy, ktoré rieši škola v Bratislave sú často diametrálne odlišné ako tie, s ktorými sa borí škola, napríklad, s vysokým podielom žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ak by sme to vyjadrili zrozumiteľnejšie, tak v Petržalke sú radi, ak majú ako tak zvládnuté personálne zabezpečenie škôl a na východe Slovenska sú školy, kde je dlhodobo veľký podiel žiakov, ktorí neukončia školskú dochádzku, často končia v piatom-šiestom ročníku. Žiadna všeobecná rada zrejme neexistuje. Najdôležitejšou osobnosťou je však vždy riaditeľ školy, ktorý podstatnou mierou určuje klímu a celkové smerovanie školy. S výsledkami meraní kvality škôl sa dá narábať rôznymi spôsobmi. Inšpirujúcim môže byť napríklad často spomínaný fínsky model, ktorý slabšie školy nepotápa, ale pomáha im zlepšiť sa.
Aká je situácia v školstve teraz? Zmenilo sa niečo od posledných protestov?
- Protesty učiteľov priniesli tému školstva do spoločnosti ako naliehavý a neodkladný problém. Učili sme sa, že za dobrú vec sa treba aktívne postaviť. Od protestov prešli tri ťažké roky vlády tejto nešťastnej koalície. Štát sa nám otriasal v samotných základoch. Zvyknem hovoriť, že školstvo sú neumyté alebo rozbité okná na dome. Ak sa nám podarí zrekonštruovať štát, upevniť základy, opraviť múry a zatekajúcu strechu, tak tie okná isto neostanú rozbité alebo neumyté.