Utorok, 12. november, 2019 | Meniny má Svätopluk

Cyklisti na martinskej pešej zóne ostávajú, autá obmedzia

Poslanci schválili prísnejšie pravidlá pre motorové vozidlá.

Cyklisti budú môcť naďalej prechádzať aj pešou zónou. Cyklisti budú môcť naďalej prechádzať aj pešou zónou. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. Cyklisti jazdiaci po pešej zóne v centre mesta rozdelili Martinčanov na viacero táborov.

Kým jedna časť verejnosti sa pre neohľaduplnú jazdu niektorých jednotlivcov vyslovila za striktný zákaz používania bicyklov, kolobežiek a skateboardov v pešej zóne, ďalšia takýmto návrhom nerozumie a tvrdí, že plošný zákaz by bol trestom aj pre tých, ktorí jazdia v centre pomaly, slušne a ohľaduplne.

A potom je tu časť verejnosti, ktorá by bola rada, keby sa v tejto veci našiel prijateľný kompromis.

Ďalším problémom martinskej pešej zóny sú však aj autá, ktorým sa peší musia vyhýbať prakticky počas každého pracovného dňa. A to nielen ráno, ale i v poobedňajších hodinách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo len otázkou času, kedy sa tieto témy dostanú na pretras mestského zastupiteľstva.

Ešte pred letom poslanec Bruno Horecký, ktorý je zároveň predsedom výboru mestskej časti Martin – stred inicioval, a kolegovia ho podporili, aby sa problémom pešej zóny zaoberal aj úrad, ktorý napokon dostal za úlohu pripraviť nové pravidlá nielen pre cyklistov jazdiacich v pešej zóne, ale i pre motorové vozidlá.

„Boli sme občanmi neustále vyzývaní, aby sa už konečne v historickej časti mesta urobil poriadok,“ vysvetľoval Bruno Horecký.

Mnohí Martinčania dlhodobo upozorňovali na rôzne incidenty, ktoré sa v pešej zóne udiali medzi cyklistami a chodcami.

Pozrite si tiež FOTO: Pamiatka zosnulých na Národnom cintoríne v Martine Čítajte 

Obavy o bezpečnosť detí vyjadrovali aj viacerí rodičia.

„Bola som svedkom toho, ako cyklista narazil do malého chlapčeka. Bolo to hrozné. Keby išiel pomalšie, nič by sa nestalo,“ opísala na našom redakčnom facebooku nepríjemnú skúsenosť Romana Holotová.

Tomáš Kamien dokonca poslancom napísal otvorený list.

„Už ma prešla trpezlivosť, keď som nedávno videl, ako jeden cyklista zrazil dieťa, našťastie z toho boli len odreniny. Mňa, ale aj iných už prestalo baviť obzerať sa na pešej zóne cez plece a neustále dohliadať na svoju bezpečnosť a bezpečnosť detí,“ píše sa v liste.

Na iný, no nepochybne dôležitý problém upozornil Milan Majtán. Aj MY Turčianske noviny o ňom nedávno písali.

„Pešia zóna v Martine už dávno neslúži ľuďom, ale autám s výnimkami.“

Mnohí cyklisti v rôznych diskusiách, prevažne na sociálnych sieťach, dávali jasne najavo, že nemajú problém s hľadaním kompromisu.

Protestná jazda cyklistov

Zaskočil ich však návrh z mestského úradu, ktorý prakticky povoľoval prejazd na bicykli len deťom do 10 rokov v sprievode rodičov a zdravotne postihnutým občanom. Aj preto sa v stredu poobede uskutočnila pro-testná jazda asi stovky cyklistov a skejtbordistov, ktorí po prejazde komunikáciami v okolí centra a pešou zónou mali svoj cieľ pred Mestským úradom v Martine.

Jeden z iniciátorov protestnej jazdy Jozef Petráš považoval krok zo strany samosprávy za veľmi nevhodný.

„Očakával by som, že dokáže ponúknuť iné riešenia, ktoré premietne do fyzického verejného priestoru, riešenia spájajúce rôzne komunity, ich potreby, ale aj prirodzené rozdiely. A nie zákaz, ktorý ich, naopak, rozdeľuje, či dokonca až stavia na opačné strany pomyselnej barikády.“

Občiansky aktivista tiež vo svojej reči na námestí povedal, že rôzne združenia či jednotlivci sú ochotní pomôcť pri preventívnych akciách, ktoré by viedli k ohľaduplnej jazde po pešej zóne.

Na reštrikciu nebola vôľa

Na rokovaní mestského zastupiteľstva sa rýchlo ukázalo, že striktný zákaz pre cyklistov a ďalšie „pojazdné“ skupiny nie je priechodný.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C68R5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M68R5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  3. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  4. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  7. VIVO! prišlo do Bratislavy
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch
  9. 7 dôvodov, prečo spoznať prírodnú kozmetiku od rodinnej firmy
  10. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy
  1. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  2. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  3. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  4. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  5. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  8. Ako prejsť na novú Ekasu jednoducho a s nulovými investíciami?
  9. Polus City Center je oddnes VIVO! Bratislava s viac obchodmi
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 13 090
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 11 304
  3. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 9 212
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 9 195
  5. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 6 968
  6. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 6 116
  7. Máte cukrovku? Zhoršenie zraku rozhodne nepodceňujte 4 747
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 4 684
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 533
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 4 255

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Kto sa stal martinským silákom a siláčkou školy?

V telocvični Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Martine sa konala súťaž Silák a siláčka školy v rámci projektu Behom ku zdraviu.

Prezidentka v Martine: Miestnej nemocnici nechýbajú lekári, ale skôr sestry

Slovenská prezidentka zavítala tiež do Univerzitnej nemocnice Martin, kde sa stretla s jej vedením a navštívila detskú jednotku intenzívnej starostlivosti a tiež oddelenie intervenčnej rádiológie.

November ˈ89, 30 rokov po...

S čím sa vám spája November ˈ89? Aj túto otázku sme položili ľuďom v regiónoch. Čítajte v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Milan Kňažko na novembrovej tribúne.

Aj v Pegafune majú majstrov

Tanečníci z Pegafun Dance Group z Martina získavajú pravidelne ocenenia a medailové umiestnenia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Žiline sa zrazil autobus s dodávkou, zranilo sa deväť ľudí

V čase nehody sa v autobuse viezlo 28 cestujúcich.

Za najhoršie smart riešenie považuje Hattas lavičky na nabitie mobilu

Prioritou Nitry je mobilita, bezpečnosť a ekológia. Radnica uvažuje aj nad elektrickými skútrami.

Konferencia proti všetkým mafiám v Trnave

Taliansky prokurátor spochybňuje rozpustenie tímu Kuciak

Jeho slová odzneli na konferencii v Trnave, ktoré organizuje Trnavský samosprávny kraj.

Vybrali SME

Už ste čítali?