Výstavba novej zjazdovej trate z Martinských holí na Stráne je bezpodmienečne nutná pri výmene starej sedačkovej lanovky za novú modernú veľkokapacitnú. Snaha zmodernizovať lyžiarske stredisko Martinských holí je potrebná z viacerých dôvodov. Martin a okolie potrebujú vlastné stredisko, už aj z dlhoročnej tradície. Len modernizáciou môže byť schopné konkurovať ostatným strediskám na Slovensku, z ktorých väčšina je už na dobrej technickej úrovni s primeranou infraštruktúrou. Modernizujú sa a budujú nové strediská v susedných krajinách - Česku, Poľsku, ale i Ukrajina má nové strediská s vyspelými dopravnými zariadeniami a aj v bulharskom Bansku v pohorí Pirin, kde preinvestovali viac ako 100 miliónov dolárov. Konkurencia v lyžiarskych strediskách sa rýchlo rozbehla. Je potrebné zachytiť aspoň posledný rýchlik.
Napísať tento článok pre Nový ŽIVOT TURCA ma prinútil posudok na zjazdovú trať, ktorý vypracoval Ing. Ján Kríž, CSc. V posudku vyčíslil náklady na výkop a presun zeminy pri výstavbe predmetnej zjazdovej trate na 230 miliónov Sk, ktorú výšku stanovil na základe štúdie pre modernizáciu strediska. Zo štúdie nie je celkom dobre možné exaktne posúdiť výšku nákladov na presun zeminy pri výstavbe. Takáto obrovská čiastka na výstavbu udivuje už na prvý pohľad. Zarážajúca je aj preto, že sú známe náklady na doteraz vybudované celé zjazdové trate, alebo časti tratí pre ostatné alpské disciplíny, ako sú slalomové svahy či trate pre obrovský slalom. Z uvedeného sa dá predpokladať a porovnať, že čiastka na výstavbu zjazdovej trate z Martinských holí bude predstavovať niekoľko miliónov Sk a nie desiatky. Presun zeminy pri výstavbe trate je potrebný väčšinou na veľmi krátke vzdialenosti, najviac na šírku trate. Dlhšie presuny sú ojedinelé. Dobrá zjazdová trať nesmie byť postavená ako „autostráda„. Pri výstavbe musí byť zachovaná členitosť terénu, čo ju robí zaujímavou aj pre náročných lyžiarov. Tak je potrebné postupovať aj pri výstavbe trate z Martinských holí.
Neviem, čo viedlo pána Kríža, ktorý zjazdovému lyžovaniu rozumie, k napísaniu takého stanoviska a potrebe stámiliónov korún na výstavbu. Takýto postoj škodí budúcnosti Martinských holí, slovenskému lyžovaniu, turistickému rozvoju Martina a okoliu. Možno jeho stanovisko tiež ovplyvnili známe pretrvávajúce pomery a vzťahy na Martinských holiach.
Takýto kritický postoj som si dovolil napísať pre vaše noviny a informovať vašich čitateľov, podľa mňa, k neprimeraným nákladom na výstavbu zjazdovej trate. Som 32 rokov členom komisie pre stavbu a schvaľovanie zjazdových tratí Medzinárodnej lyžiarskej federácie FIS. Za to pracovné obdobie v komisii som schválil viacej ako 350 lyžiarskych zjazdových tratí.
Investorom tiež doporučujem overiť si môj názor na výstavbu u praktikov na výstavbu tratí, lanoviek či mechanického zasnežovania, u tých, ktorí už niečo postavili, ako napr. Ing. Ján Gavalier, predseda Združenia lanoviek a vlekov na Slovensku. Investorom hlavne prajem a ja si úprimne želám, aby začali čo najskôr stavať tak, aby sme si už čoskoro mohli na Martinské hole - do „Slnečnej jamy„ ako sme ich v minulosti volali - zájsť na dobrú lyžovačku a pre pohodu. Ale potrebné je aj obnoviť tradičné športové súťaže na Martinských holiach.
Ing. Ladislav Harvan, CSc.,
Nová Lesná
(Autor je známy lyžiarsky odborník, nositeľ vyznamenania medzinárodného olympijského výboru)
Autor: Ing. Ladislav Harvan, CSc.