MARTIN. Nariadenie z ministerstva školstva ešte zo začiatku októbra bolo celoplošné, a tak neobišlo ani stredné školy v Turci. Od pondelka 12. októbra sa učí elektronickou formou.
„Situácii sme sa rýchlo prispôsobili. Hneď, keď zavreli školy, zvolali sme mimoriadnu pedagogickú radu, kde sme si urobili rozpis hodín aj konzultácií pre žiakov. Dávali sme tiež dohromady techniku, ktorá je potrebná na dištančné vzdelávanie,“ vysvetľuje Elena Siráňová, riaditeľka Obchodnej akadémie v Martine.
Jeden počítač na celú rodinu
Zásadným problémom, s ktorým sa musia školy aj žiaci pasovať, je nedostatočné technické vybavenie. Mnohé viacčlenné rodiny majú doma len jeden počítač, na ktorom musia pracovať rodičia aj viaceré deti. Dištančná výučba je v takýchto prípadoch zložitá.
„Najmä v prvej vlne, keď boli zatvorené aj základné školy a väčšina rodičov pracovala na home office, to bol výrazný problém. Mnohokrát zdieľala jeden notebook aj celá rodina. Vtedy vyučovanie prebiehalo celodenne a so žiakmi sme sa dohadovali na čase, kedy pri počítačoch mohli byť. Teraz však už vyučujeme striktne podľa rozvrhu od rána do druhej poobede,“ objasňuje Elena Siráňová.
S podobnými starosťami sa museli popasovať aj v Spojenej škole v Martine pod slimákom, ktorá je zatvorená už od konca septembra.
„Problém vidím aj v tom, že deti majú doma neraz staré počítače, na ktorých im aplikácie, ktoré používame na online výučbu, jednoducho nefungujú,“ hovorí Rastislav Gavurník, pedagóg zo Spojenej školy v Martine.
Riaditeľ Jozef Zanovit reagoval, že uvažujú o možnosti zapožičať žiakom tablety, ktoré by na dištančnú formu vzdelávania mohli využiť.
„Veľa detí mi píše, že úlohy vypracovávajú na mobile, pretože im v počítačoch chýba program word, nevedia si ich nainštalovať. Mám za to, že ak vláda očakávala druhú vlnu, mali sa na školách robiť prieskumy a štát mal sociálne slabšie rodiny alebo rodiny s viacerými deťmi zabezpečiť technikou, aby mali žiaci na čom pracovať,“ myslí si Andrea Fabrová, pedagogička zo Spojenej školy.
Technika nie je samozrejmosť ani pre školy
Úroveň školstva na Slovensku je často diskutovanou spoločenskou témou. Práve pandémia koronavírusu výbavu a kvalitu škôl v mnohom preverila.
Na Obchodnej akadémii v Martine majú staršie stolové počítače, ktorým však chýba kamera, slúchadlá aj mikrofón. Škola preto musela zabezpečiť, čo mohla, aby online vzdelávanie mohlo prebiehať. Na niektorých počítačoch však prebieha výučba bez kamery, ktorá keď chýba, dá sa vyučovanie ešte nejako zvládnuť len prostredníctvom zvukového prenosu. Notebookov na obchodnej tiež nemajú až také množstvo a navyše už čo-to majú za sebou.
„S organizáciou sme až taký problém nemali, ale technicky sme neboli dostatočne pripravení. Ministerstvo uvoľnilo peniaze na nákup dezinfekcie, no mohli sme ich využiť aj na nákup výpočtovej techniky. Ostali sme prekvapení, keď sme zistili, že nemáme čo kupovať. Notebooky na trhu sú aktuálne nedostupné. Buď sú dostupné príliš drahé značkové notebooky, ktoré si nemôžeme dovoliť, alebo príliš lacné, ktoré nemajú potrebné vybavenie, aby sme ich mohli využiť na distančné vzdelávanie,“ vysvetľuje Elena Siráňová.