Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
PRIMÁTOR MARTINA STANISLAV BERNÁT REAGUJE NA ČLÁNOK

Pohľad z druhej strany – na druhú

Pohľad z druhej strany„, ktorý sme uverejnili 7. júna V minulom čísle Nového ŽIVOTA TURCA sme pod titulkom Pohľad z druhej strany uverejnili rozhovor s riaditeľom Stamartu Martin Tiborom Kočvarom, ktorý odpovedal na naše otázky ohľadom problémov súvisia

„Pohľad z druhej strany„, ktorý sme uverejnili 7. júna
V minulom čísle Nového ŽIVOTA TURCA sme pod titulkom Pohľad z druhej strany uverejnili rozhovor s riaditeľom Stamartu Martin Tiborom Kočvarom, ktorý odpovedal na naše otázky ohľadom problémov súvisiacich s preberaním stavby rekonštrukcie druhej etapy pešej zóny. Jeho plné znenie si môžete prečítať aj na www.regionalnenoviny.sk. Keďže sa v ňom dotkol aj problematickej spolupráce s martinskou radnicou, očakávali sme, že naň príde reakcia. Prišla v podobe stanoviska martinského primátora Stanislava Bernáta. Hrubo sú v ňom vyznačené pasáže, ktoré primátor cituje zo spomínaného rozhovoru. Stanovisko uverejňujeme v plnom znení:
„Chcel by som zareagovať na slová Tibora Kočvaru, riaditeľa Stamartu Martin, realizátora rekonštrukcie II. etapy martinskej pešej zóny, ktorý viacerými tvrdeniami – jemne povedané – zavádzal občanov tohto mesta. Stavba pešej zóny sa síce stala Stavbou roka 2003, bohužiaľ, ju však doteraz nikto neprebral, aj keď sme ju dali do užívania. Asi by sa nám občania pekne poďakovali, keby ju doteraz nemohli používať. Tie dva neprebraté objekty sú už chronicky známy smerovník a fontána. Možno toto občania nevedia, ale aj objekt Millénia bol prebratý len tak-tak, s množstvom kolaudačných závad, ktoré aj napriek našim výzvam doteraz nie sú odstránené. Podľa zmluvy, ktorú sme so Stamartom uzatvorili, máme právo zadržať im platbu. Využili sme to a uvoľnili sme im len časť prostriedkov - 114 miliónov Sk.
„Podľa názorov pána primátora dodnes pešia zóna dokončená nie je.....po troch rokoch nám mesto pošle penalizačnú faktúru... „
To nie je môj názor, to je skutočnosť. Stavba nebola dokončená podľa projektovej dokumentácie tak, ako mala byť, menili ju aj bez súhlasu investora. Penalizačná faktúra vyplýva taktiež zo zmluvy. Podľa nej má byť pešia zóna odovzdaná ako celok a ak sa tak nestane, za každý deň z omeškania je penále 5000 Sk. A už je pripravená ďalšia penalizácia na takmer milión Sk. Mnohokrát sme ich žiadali o odstránenie závad, štyrikrát sme ich slušne vyzvali, bez sporov a súdenia sa, aby dokončili svoju prácu a odovzdali nám do užívania dielo, nasledovali penalizačné faktúry a pokusy o zmier. Skutočne sme urobili veľa a oni nás teraz obvinia, že sme im poslali penalizačnú faktúru až po troch rokoch?! Ani na jednu našu výzvu Stamart nezareagoval, tak sme im po troch rokoch konečne vyrúbili penále 4,6 milióna Sk (stav k 30.11.2004).
„..fontána pred tromi rokmi fungovala prakticky celé leto, ale pán primátor ju napokon nechcel prevziať, pretože nespĺňala jeho predstavy„
Fontána nefungovala a nie že nespĺňala moje predstavy. Nebola zrealizovaná podľa projektu, bola krivo postavená a zle technologicky navrhnutá, takže všetka voda sa z toho dôvodu valila na pravú stranu a odkiaľ pretekala - rozdiel medzi stranami fontány bol tri cm! Efekt tečúcej vodnej steny nikdy ani nedosiahla. Už pri stavbe som na to upozorňoval vedúceho stavby J. Rakovana. Neviem, kde pán Koč-vara tú fontánu videl, ale tá naša fungovala možno štyri dni počas leta a nebola riadne ani v skúšobnej prevádzke. Mala fungovať prostredníctvom dvoch čerpadiel – väčšieho aj menšieho, pričom ten väčší tlak ani nebol odskúšaný. O dvojfarebnosti svetiel a iných drobnostiach ani nehovorím. Inak, fontánu ani nevyhotovil Stamart, ale jej zhotovenie si objednal u subdodávateľa. Všetky garancie a zodpovednosť za to je na Stamarte, pretože oni vyhrali verejnú súťaž.
„Nová fontána funguje, čo napokon potvrdzuje aj fotografia vo vašich novinách. My sme vykonali všetky zmeny podľa nového projektu, ale je pravda, že pri preberaní boli objavené niektoré vady, ktoré síce nebránia prevádzke diela, ale z vizuálneho hľadiska nie sú v poriadku. Sú napríklad prasknuté sklá, ktoré vymeníme. Iný problém je s farebnosťou skla, .... fontána má teraz dva farebné odtiene. Tu sme ale bezmocní, nedokážeme to nijako ovplyvniť. Možno o tom rozhodne čas a slnko.„
Žiadny nový projekt fontány predsa nebol – veď nemenili vzhľad, technológiu ani nič iné na nej, akurát ju skrátili o dve polia. Pokiaľ ide o farebnosť skla - už pri stavbe som na nich apeloval, aby s poškodením rátali a nechali si vyrobiť viac kusov náhradného skla. Lebo, ak sa používajú sklá vykalené z viacerých várok, tak farebne nikdy nepasuje rovnaký odtieň. Ako dodávateľ – resp. ich subdodávateľ, pretože bola taktiež objednaná - to mali vedieť. Keď raz majú sklá inú farbu, tak ani čas ani slnko to nespravia. Takže budeme len radi, keď ju Stamart dá do takého stavu, že nebudem mať dôvod fontánu najbližšie neprebrať!
„Pán primátor povedal, že my sme smerovník neurobili tak, ako sa on dohodol s p. Leššom, autorom toho diela....( o výmene dlaždíc) Opäť je to také o nás bez nás, pán primátor sa dohodol s firmou Sates Považská Bystrica, že hrúbka žulovej dlažby sa zmení z 5 cm na 3 cm....Keďže naše výhrady boli jasné, pán primátor vlastnou rukou napísal do stavebného denníka, že túto zmenu odsúhlasuje a že záruku na túto časť pešej zóny preberá Sates PB a že táto firma s tým súhlasí. Na základe tohto zápisu sme rezignovali a urobili sme to tak, ako chcel investor. ..Napriek tomu, že podľa spomínaného zápisu mal ručiť Sates, my sme opäť volili ústretovosť a opravovali sme na naše náklady chybnú dlažbu – mimochodom na rekonštruovaných miestach už dávame 5cm hrubé platne.„ „
Nič také som nepovedal. S projektantom som bol u Olivera Lešša prebrať smerovník v Bratislave. Už vtedy som pochyboval, že ten smerovník bude svietiť, keďže spodná strana je prekrytá tmavým kovom a svetelne slabo priepustná. Tvrdili mi, že svetlo na pešej zóne bude dosť silné a požadovaný efekt spĺňať bude. Bohužiaľ, po inštalácii sa požadovaný efekt nedostavil, na dôvažok zlým zlepením komponentov do valca natiekla dažďová voda a sklá praskli. Preto sme ho Stamartu nezaplatili.
Pán Leššo presne vedel, aký efekt sme požadovali –z vonkajšej strany svietili, ale pri pohľade do vnútra by sa doň dívalo ako do studne. Vo vnútri mali byť rôzne základné historické i geografické informácie o meste. Mal to byť šperk pešej zóny, ale bohužiaľ sa stal jej atrapou. Pán Leššo ma navštívil minulý rok a prisľúbil nápravu. Ale toto všetko – subdodávateľské záležitosti - mal predsa koordinovať Stamart ako dodávateľ stavby a nie my ako investori. Dali sme im naše predstavy a keďže vyhrali verejnú súťaž, mali ich naplniť načas a ako ich zrealizujú bola ich vec. Ja som sa nedohadoval s firmou Sates. Na tlak Stamartu a Satesu som urobil zápis do stavebného denníka, kde boli stanovené podmienky na výmenu hrúbky kameňa. Tieto však Stamart nedodržal.
Pokiaľ ide o súčasné rekonštrukčné práce dlažby - oproti pôvodnej inštalácii menia technológiu jej položenia. Cesta pešej zóny (od lámp do stredu) je dimenzovaná na oveľa väčšiu záťaž (autá do 2,5 t), než akej je vystavovaná denne, a to aj keby bola jej hrúbka 3cm. To by však musela byť poriadne zašpárovaná, dilatovaná a položená... Presne tam, kde tieto práce neboli (dobre) urobené, dlažba odchádza. Všetky časti dlažby, ktoré kládli v zime – najmä vjazd pri MS, Ulica A. Kmeťa, okolie fontány – to všetko sa už kazí. Bol som na tej stavbe každý deň, viem, kde, čo, ako je urobené. Pán Kočvara tam nechodil príliš často.
„Mesto nám nevyplatilo ešte 3 milióny Sk a my máme ešte 5miliónov zaplatiť?„
Áno, zmluva je tak napísaná. Penalizačná faktúra nie je naša ľubovôľa – nereagovali na naše výzvy, neodovzdali pešiu zónu ako celok, dielenskú, realizačnú aj výrobnú dokumentáciu mali sami objednať – to bola súčasť zmluvy. Projektantovi to nezaplatili a on ich pýta od nás. V prípade nezaplatenia penalizačnej faktúry bude žiadať o vydanie platobného rozkazu.
Verím, že sa tento problém dotýka osobne pána Kočvaru a jeho kolegov. Sme priatelia a z mojej strany sa nič nezmenilo. Spory máme pracovné. Som zástupca občanov, nie súkromná osoba, takže ja musím aj tak konať a nie v zmysle kamarátstva. Musím sa riadiť zákonmi a záujmami mesta. Zmien bolo v projekte veľa, to áno. Ale to, že všetko robili podľa nášho želania, nie je pravda. Napríklad, upozorňoval som na nesprávne použitie izolácie na budove Millénia. Dali kryštalickú izoláciu miesto fólie a tak to aj dopadlo – zateká do budovy, do WC. Alebo jednoducho v ňom pozmenili klimatizačný systém a tento potom nefunguje... Nerešpektovali naše skúsenosti. Dali sme im šancu prezentovať svoju šikovnosť vo vlastnom meste, ale oni sa k tomu tak nepostavili.„

Skryť Vypnúť reklamu


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 030
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 092
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 212
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 340
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 122
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 921
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 968
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 815
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 756
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?