Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
POHĽAD POSLANCA, KTORÝ HLASOVAL ZA

Boj o Hole

Som relatívne nový, minulými kauzami nezaťažený poslanec mestského zastupiteľstva. Často nerozumiem, prečo niektoré staré kauzy a ich aktéri hrajú takú, podľa mňa prehnanú rolu pri rozhodovaní o zásadných koncepčných záležitostiach. Rozhodnutie o Marti

nských holiach pokladám za skutočne jedno z najdôležitejších zásadných rozhodnutí pre rozvoj Martina.
Martin ako významné slovenské mesto sa hľadá. Stojí na rázcestí a - čaká. Veľkí investori, ktorí poskytujú tisícky pracovných miest, Martin obchádzajú, strojárne v ich veľkosti už nikto neobnoví. Práve preto Martin potrebuje novú koncepciu založenú na novom pohľade na budovanie infraštruktúry, ktorá pomôže Martinu a Martinčanom budovať svoju vlastnú ekonomiku a existenciu na niečom, čo prináša významnejší benefit. V Martine sú tisíce vysokokvalifikovaných strojárov, tisícky vysokoškolsky vzdelaných ľudí, ktorí boli v minulosti zvyknutí tvoriť tovar s vysokou pridanou hodnotou. Žiaľ, najbližší významný strojársky podnik vzniká pri Žiline. Zahraničný obchod sa dnes robí takmer všade na Slovensku a martinskí odborníci na túto oblasť podnikania tiež nie sú takým ťahúňom ekonomiky ako v minulosti. Kultúra a múzeá bez podpory silnej ekonomiky nedokážu vytvárať sami osebe také príležitosti a produkciu, ktorá urobí z Martina vytúženú turistickú a kultúrnu Mekku. Malé a stredné podniky, ktoré sú chrbtovou kosťou každej ekonomiky, vznikajú v Martine len veľmi pomaly a ich prínos pre ekonomickú prosperitu Martinčanov je stále pomalý a nízky.
Je však jedno odvetvie, ktoré vytrvalo rastie v celom svete (Európu nevynímajúc), jeho pridaná hodnota je relatívne vysoká a sekundárne ekonomické odvetvia majú vďaka nemu takisto garantovaný trvalý rast. Určite všetci viete, že hovorím o turistickom ruchu. Martin má ideálne podmienky na jeho rozvoj. V lete aj v zime. To, čo chýba Tatrám a čo kvôli enviromentálnym aspektom ani nemôžu mať, Martin má už teraz. Malá, či Veľká Fatra, sú ideálnym prostredím na letnú aj zimnú turistiku a športy. A z turistiky žije stále viac aj Francúzsko, Veľká Británia, Nórsko, Švajčiarsko, Holandsko a iné.
Samozrejme, že nič nie je bez práce. Vytvoriť kvalitnú infraštruktúru pre turistický a cestovný ruch v Martine si žiada začať od základných a relatívne rýchlo návratných investícií. Slúži na česť poslancov minulých volebných období, že už vtedy urobili základné rozhodnutie pre nový rozvoj lyžiarskeho strediska Martinské hole. Kúpili Ostredok a ponúkli ho investorom. Žiaľ, na Ostredku je ešte treba veľa urobiť na inžinierskych sieťach, ďalších pozemkoch a základnom zázemí. Tak veľa, že nie je možné počítať s rýchlou investíciou tak, aby bolo možné ešte tento rok začať novú lanovku využívať.
Preto treba uvítať ponuku investora, ktorá nie je síce v súlade so zámermi mesta na Ostredku, ale nikto súdny nemôže tvrdiť, že je v rozpore či už s Ostredkom alebo s inými zámermi mesta na Stráňach. Neviem, kto je ten záhadný pán, ktorého meno sa spomína v súvislosti s ponukou investície do starej lanovky, nerozumiem takým tvrdohlavým postojom, aké zaujíma primátor mesta voči spomínanému pánovi. Viem ale, že keď sa začne rozvoj lyžiarskych tratí s kvalitnou ponukou služieb na jednej časti svahu, tak vďaka blízkosti mesta a jeho infraštruktúry (kiná, divadlo, plaváreň, diskotéty, kaviarne, fitnescentrá, MHD, možno v blízkej budúcnosti diaľnica ...) bude tlak aj na oživenie plánov na Ostredku a budovanie ďalších vlekov a tratí. A vôbec nepokladám za nereálne snívanie, že keď si niekto zvykne na zimnú lyžovačku na „Martinkách„, vráti sa na letnú dovolenku s horskou turistikou, návštevou kúpalísk (ktoré ešte treba dobudovať, napr. ako aquapark), s ponukou blízkych termálnych kúpeľov, ale aj iných atrakcií Martina, ktoré sa budú dať úspešnejšie rozvíjať popri už fungujúcom veľkom lyžiarskom stredisku. Len treba začať. A ak investor chce začať na Stráňach, tak nech začne na Stráňach.
Chápem, že primátor má obavy, že peniaze mesta, investované do Ostredku, zatiaľ vyzerajú ako „vyhodené do vzduchu„. Chápem, že tlačí na investorov, aby začali od Ostredku. Ja sa však vôbec nebojím, že Ostredok sa v budúcnosti nerozbehne. Obávam sa len, že sa bude rozbiehať oveľa neskôr a s vyššími nákladmi, keď budeme čakať a investori zatiaľ využijú tie príležitosti na Slovensku, pri ktorých bude návratnosť investície oveľa rýchlejšia. Treba si povedať pravdu. Investorovi nejde o rozvoj Martina. Investorovi ide o to, aby na rozvoji Martina zarobil viac ako to, čo do rozvoja biznisu venoval. Preto som hlasoval obidva razy za to, aby bolo umožnené investorovi realizovať jeho zámery. Najmä keď na to netreba mestské peniaze.
A vyzývam pána primátora, aby buď predstavil mestskému zastupiteľstvu iného investora, ktorý okamžite začne budovať Ostredok a ja budem hlasovať aj za toto riešenie, alebo nech nebráni terajšiemu záujemcovi v jeho aktivitách. Mne sa nejedná o to, či to bude „Jano alebo Fero„. Mne sa jedná o rozvoj cestovného ruchu ako možnosti pre Martinčanov nájsť si ekonomické uplatnenie a nečakať, či tu vôbec niekedy niekto vráti Martinu slávu Turčianskych strojární. Aj keď si myslím, že silná strojárska fabrika by bola lepšia, ale „lepší vrabec v hrsti ako holub na streche„.
Tento článok píšem v Ríme. Koná sa tu svetový kongres Medzinárodnej asociácie pre verejnú dopravu. Je tu dvetisíc delegátov z celého sveta, 300 vystavujúcich spoločností. Bombardier, Alstom, Siemens, Breda, RATP, Swissrail, Stadler, ABB, Scania, Talgo, Thales, Alcatel, ZT, Volvo, Mercedes, Voith, ... všetci svetoví výrobcovia autobusov, električiek, metra, najvýznamnejší operátori, zástupcovia svetových miest, ktoré pripravujú vážne rozhodnutia o rozvoji dopravného systému. Hlavným cieľom kongresu je rozdiskutovať všetky aspekty a možnosti, ako môže verejná doprava prispieť k trvalo udržateľnému rozvoju miest, ako môže verejná doprava uľahčiť obyvateľom miest, cestujúcim za prácou, školou, službami ale aj návštevníkom a turistom dosahovanie ich cieľov. Ako má vyzerať verejná doprava ako služba, ktorá nebolí, nie je trápením a ľudia ju radi a ľahko vyhľadávajú. Trápi ma však, že zo Slovenska som tu jediný. Pre porovnanie – Čechov som tu stretol aspoň 10. Asi preto je verejná doprava v Čechách niekoľkonásobne lepšia než na Slovensku. A tiež aj cestovný ruch a prínos pre ekonomiku. Ale zlepšuje sa to aj pre Slovensko. Na doterajších kongresoch ešte Slovák nebol.
A všetkým tu ide o jedinú vec – hľadať spôsob, ako sa to dá. Poďme ho hľadať aj v Martine.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 030
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 092
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 212
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 340
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 122
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 921
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 968
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 815
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 756
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?