Ročne vynaložia Martinčania zbytočne dva milióny
na odstránenie škôd na majetku po vandaloch
Jedným z aktuálnych problémov súčasnosti sú aj početné krádeže kanálových vpustí. Ako nám povedal vedúci odboru komunálnych vecí mestského úradu v Martine Vladimír Povoda, za posledné tri roky ukradli zlodeji v meste 220 uličných dažďových vpustí. Pritom jedna liatinová vpusť (mriežka) stojí podľa veľkosti od 800 do 1500 korún. „Ak zoberieme za priemer tísickorunovú hodnotu jednej vpuste, tak ročne na krádeže doplácame sumou najmenej 220 tisíc korún. A tieto peniaze dávame len ako náhrady za ukradnuté kryty uličných vpustí. Pravdou je, že spočiatku sme tomuto problému nevenovali až takú pozornosť, ale keďže za posledných päť rokov podstatne narástol počet krádeži a dnes už takmer na každý deň pripadá jedna krádež, začali sme sa týmto problémom zaoberať intenzívnejšie. Či chceme-či nie, musíme byť aj na takúto alternatívu pripravení, preto máme v súčasnosti zásoby krytov na sklade. Problémom ale je to, že siete v meste majú viac ako 24 druhov krytov na uličné kanálové vpuste. Je to spôsobené tým, že výstavba komunikácii s kanalizačnými systémami sa začala niekedy v päťdesiatych rokoch. No a obdobie odvtedy až po dnešok, sa premietlo aj na tom, že máme viacero typov vpustí. Preto je problematické urobiť si zásoby zo všetkých, ale najmenej päť druhov najpoužívanejších typov máme k dispozícii,„ povedal nám Vladimír Povoda.
Ako sme sa sami mohli presvedčiť, na miestach, kde ešte prednedávnom chýbali kryty vpustí, sú už náhrady. Pri našej obhliadke v širšom centre mesta, sme na rozdiel od minulosti teraz nenašli nezakrytú kanalizačnú vpusť. Pravdou ale je, že na niektorých miestach boli pôvodné liatinové kryty nahradené oceľovými mriežkami. „Ako som spomenul, nie všetky typy mriežok máme na sklade, takže kým zoženieme, alebo si dáme vyrobiť, pôvodný typ, tak si pomáhame aj takýmito oceľovými náhradami. Dôležité je, aby bola dodržaná norma, pretože kryty sú vystavované dynamickým tlakom prechádzajúcich vozidiel.„
Ako sme sa dozvedeli, situácia sa zlepšila aj preto, lebo jeden pracovník je poverený špeciálne touto činnosťou a robí obhliadky v teréne. Ak nájde vpusť bez krytu, problém okamžite rieši v rámci už spomínaných možností. Kradnuté kanálové vpuste, zrejme vo väčšine prípadov, končia v zberných surovinách. Veď, načo by komu boli doma. Existuje vôbec možnosť represívne zasiahnuť? V mestskom VZN je uverejnené, že ak sa zistí v zberných surovinách, že tam skončili kryty oceľových vpustí z mestskej kanalizácie, môžu policajti uplatniť postih. Ako sme sa dozvedeli, za posledné roky možno v jednom-dvoch prípadoch bol odhalený páchateľ, ktorý odcudzil materiál mestu a odniesol ho do zberných surovín. V tomto smere bude treba urobiť čosi viac, lebo následky vandalizmu za posledné roky v meste výrazne stúpli. „Medziročne sme zaznamenali asi 20-percentný nárast škôd zapríčinených vandalizmom. Kým niekedy na konci roku 1999 sme vynakladali na škody spôsobené vandalizmom vyše 500 tisíc, dnes sa táto suma už blíži k dvom miliónom. Hoci časť týchto peňazí za škody sa snažíme vymôcť od poisťovne, aj tak nám to dosť ukrajuje z peňazí, ktoré by sme mohli lepšie investovať,„ dodal Vladimír Povoda.
Autor: jk