Turčianski predstavitelia samosprávy majú obavy z posilnenia kontrolných právomocí štátu
Bratislava, Martin - V stredu 6. júla Národná rada SR rokovalo o vládnom návrhu novely ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Predložená novela okrem iného upravuje rozšírenie kontrolnej pôsobnosti Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) vo vzťahu k územnej samospráve. Pôsobnosť NKÚ je obmedzená len na kontrolu hospodárenia s tým majetkom, finančnými prostriedkami a majetkovými právami obcí a vyšších územných celkov, ktoré získali na úhradu nákladov na prenesený výkon štátnej správy.
Aby (vraj) efektívnejšie hospodárili
Reforma verejnej správy si podľa navrhovateľov zákona vyžaduje zavedenie nového systému financovania a kontroly verejných financií. Na samosprávne orgány preniesli značný objem finančných prostriedkov, preto tvrdia, že štát sa nemôže zbaviť zodpovednosti za efektívne fungovanie verejnej správy a za hospodárne vynakladanie verejných financií. Podľa odporúčaní Medzinárodnej organizácie najvyšších kontrolných inštitúcií – INTOSAI by mala existovať vnútorná a vonkajšia kontrola. Pre uplatnenie tejto zásady je podľa tvorcov novely nevyhnutné posilniť pozíciu hlavných kontrolórov územných samospráv a novelizovať ústavu tak, aby sa kontrolná pôsobnosť NKÚ vzťahovala aj na obce a vyššie územné celky v širšom, alebo úplnom rozsahu.
Minister spravodlivosti SR Daniel Lipšic pri zdôvodňovaní návrhu okrem iného zdôraznil, že dôvodom, prečo sa navrhuje, aby sa kontrolná pôsobnosť Najvyššieho kontrolného úradu vzťahovala na kontrolu obcí a vyšších územných celkov v širšom, teda v úplnom rozsahu aj pri výkone ich samosprávnych funkcií, je predovšetkým skutočnosť, že štát sa nemôže zbaviť zodpovednosti za efektívne fungovanie verejnej správy a za hospodárne vynakladanie verejných financií. „Najvyšší kontrolný úrad svojou kontrolnou pôsobnosťou v územnej samospráve nebude rozhodovať o použití prostriedkov v samospráve. Mal by však skúmať, či tieto prostriedky boli použité v súlade so zákonom účelne a efektívne, teda v záujme celého spoločenstva občanov obce, či vyššieho územného celku,„ povedal v parlamente D. Lipšic.
Slovo dostal aj predseda NKÚ Ján Jasovský, ktorý privítal návrh novely Ústavy SR. Okrem iného povedal: „Otázka či chceme, alebo nechceme rozšíriť kompetencie NKÚ, sa nedá vyjadriť nejakou mierou pocitov alebo mierou názorov, aj keby som mohol povedať, že sa môžem opierať o množstvo listov, ktoré denne chodia na Najvyšší kontrolný úrad a kde sú skutočne veľmi nechutné argumenty mnohých občanov o tom, ako to niekde v samospráve vyzerá. Kto mi neverí, nech sa príde, prosím, pozrieť na Najvyšší kontrolný úrad, tie listy som ochotný ukázať, denne prichádzajú a sú tam skutočne mnohé názory o tom, ako sa hospodári v niektorých mestách a niektorých obciach...„
Parlament hlasovaním posunul návrh ústavného zákona do druhého čítania, čo fakticky znamená, že jeho prijatiu už takmer nič nebráni. Nás ale zaujímal názor predstaviteľov turčianskej samosprávy na navrhované posilnenie právomocí NKÚ voči miestnej samospráve. Zistili sme, že z novely ústavného zákona majú obavy.
Kontrolovať len to, čo štát dáva naviac
Podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska a primátor Turčianskych Teplíc Jozef Turčány tvrdí, že v prípade schválenia spomínanej ústavnej zmeny pôjde jednoznačne o zavedenie prvku centralizácie verejnej správy. „Obávam sa, že môže dôjsť k zoštátneniu samosprávy, o akýsi návrat k národným výborom a k zrušeniu prvku samosprávnosti. Porušila by sa tým Európska charta miestnej samosprávy. Nemyslím tým, že NKÚ by nemal kontrolovať dotácie, štátne úvery a financie, ktoré samospráva dostala na základe prenesených kompetencií zo štátnej správy. Podielové a miestne dane a peniaze, ktoré samospráva dostáva na základe originálnych kompetencii, by ale NKÚ nemal kontrolovať, inak je to zásah do princípov samosprávy. Nesúhlasím ani s názorom, že NKÚ bude kontrolovať časť mestských a obecných úradov na základe výberu a podľa toho posudzovať celú samosprávu. NKÚ nemal dostatok pracovníkov ani kontrolu presunutých finančných prostriedkov pri prenesení kompetencií v školstve, keď to bolo potrebné. Každá kontrola by mala vždy prebiehať v „reálnom„ čase, nie neskoro. Dotácie a úvery, ktoré dostali mestské a obecné úrady od štátu, mohol kontrolovať NKÚ aj doteraz. Vláda mala v tomto volebnom období založiť správne súdnictvo, ako je to v programovom vyhlásením vlády. To sa jej ale nepodarilo,„ dodal Jozef Turčány.
Dôležitejšia je kontrola „zdola„
Aj predseda Združenia miest a obcí Turca Milan Rybár nám povedal, že nesúhlasí so zmenou ústavy, ktorá by rozhodovanie o hospodárení miestnej samosprávy dostala pod kontrolu štátu. „Považujem to za útok proti princípom samosprávy. Nie je spravodlivé, aby štátny orgán kontroloval, na čo využívajú mestá a obce svoje rozpočty. Myslím si, že súčasné kontrolné právomoci NKÚ postačujú. Nech kontroluje ako obce hospodária so štátnymi dotáciami. Potrebné je akurát zriadenie správneho súdnictva, ktoré by riešilo kompetenčné spory, a to ešte v tomto volebnom období. V súčasnosti sú obce pod takou kontrolou, ktorá im pri rozhodovaní sa zväzuje ruky,„ povedal nám Milan Rybár.
Podpredseda združenia miest a obcí Turca Ján Žirko nám povedal, že hospodárenie miest a obcí v prvom rade kontrolujú občania, ktorí starostu i poslancov zvolili. Nemá nič proti tomu, ak bude jeho hospodárenie kontroluje NKÚ. Už v súčasnosti to môže robiť. Príliš veľa kontrol ale zdržuje pracovníkov samosprávy pri práci.