Pondelok, 5. jún, 2023 | Meniny má Laura

30 ROKOV SPOLU – ŠKODA a SECO

Navštívili sme v Košťanoch nad Turcom spoločnosť SECO AUTOTRANS, s. r. o., ktorá je už desaťročia spätá so značkou ŠKODA. Rozhovor nám poskytol majiteľ a konateľ spoločnosti Ing. Peter Kuruc.

Čo to znamená, keď vyslovíme slovo Škoda?

Staršia a stredná generácia poznala zväčša len škodovku, pretože iný výber na trhu nebol, mladšia generácia má už väčší výber, ale značka Škoda je spojená z Československom, je to aj naše slovenské auto. Počiatky vzniku tejto značky siahajú do roku 1895, t. j. viac než 125 rokov, kedy sa začal rozvíjať automobilový priemysel vôbec. Je to svetová značka – viď majstrovstvá sveta v hokeji či svetoznáme Tour de France.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A čo to znamená, keď vyslovíme slovo SECO?

Nuž my sme voči značke Škoda mladá firma, aj keď sme vznikli v roku 1991, za bývalej Československej republiky, krátko po „nežnej revolúcii“ ako rodinná firma a stále ňou sme spolu s manželkou Evou.

Ako vzniklo spojenie Škoda a SECO?

Vznikom Slovenskej republiky v roku 1993 bola nevyhnutnosť, aby Škoda mala na Slovensku zástupcu – importéra na dovoz áut, tvorbu národných dokumentov a podobne. No a pre styk s klientelou potrebovala nová Škoda Auto Slovensko, s. r. o., vybudovať sieť obchodných zástupcov a servisov. SECO už vtedy bola 2 roky rozbehnutá firma známa ako predaj a servis traktorov. Takže rozšíriť činnosť o predaj a servis automobilov Škoda nebolo zložité, keďže sme vlastnili v Martine na Severe starý autoservis Mototrans. Časť priestorov sme upravili na autosalón a názov firmy sme pre Turčanov prispôsobili na AUTOTRANS s tým, že SECO má už ochrannú známku a používa sa pred názvom konkrétnej firmy.

A ako sa SECO dostalo do Koštian nad Turcom?

Hneď v počiatku spolupráce so značkou Škoda nám bolo jasné, že chceme pre našich klientov reprezentačné priestory predaja automobilov. Kúpili sme lúky a polia v Košťanoch nad Turcom, spracovali projekty a v roku 1997 tam už stál nový vzorový autosalón značky Škoda. Spočiatku to bolo hlavne pre martinskú klientelu „od ruky“, ale zaviedli sme odvoz a dovoz zákazníkov a problém sa vyriešil. Dnes už Košťany nad Turcom nabrali výrazný investičný boom vo výstavbe nielen rodinných domov, ale aj moderných firiem.

SECO so značkou Škoda je v Košťanoch nad Turcom už 25 rokov. Čo všetko sa udialo za ten čas?

V roku 2015 Škoda zmenila svoj imidž a s ním aj náš autosalón. Samozrejme, že technický rozvoj sa posúva míľovými krokmi, tak permanentne sa modernizuje technické vybavenie servisu, a to hlavne v oblasti diagnostiky, aby automechanici dokázali na stále modernejších vozidlách čo najskôr zistiť chybu. Toto je najdôležitejšia oblasť autoservisu.

Nielen pri terajšej návšteve u vás, ale už aj zvonku je viditeľné, že váš podnik v tomto období viac než zdvojnásobil svoje výrobno-servisné plochy? Čo nové SECO AUTOTRANS pripravil pre klientov?

SECO je síce malá rodinná firma, ale náš potenciál bol vždy v zavádzaní nových produktov na trh. Tak to bolo v roku 1992, keď sme sa stali so SECO leasing, a. s., jedným z lídrov financovania na lízing na Slovensku, alebo v roku 1993 absolútnou jednotkou pri dovoze a servise amerických vrtuľníkov Robinson. Keďže roky nám s manželkou pribúdali, rozhodli sme o postupnom zmenšovaní podnikateľského portfólia. Minulý rok sme ukončili dlhoročný projekt SECO Land v Košťanoch nad Turcom a sústredili sme sa na niečo nové, na Slovensku ešte nie dostatočne pochopené a realizované hlavne v oblasti bezpečnosti opravárenstva automobilov.

Takže nové výrobno-servisné plochy v SECO AUTOTRANS s tým súvisia?

Áno. Na Slovensko za posledné desaťročia nastal boom v nákupe automobilov. Dnes už každá rodina má auto a často už nie len jedno. Ale kompetentní v tejto krajine akosi opomenuli takým istým tempom rozvíjať cestnú infraštruktúru, miestni kompetentní parkovanie, hlavne na sídliskách a pod. No a oblasť opravárenstva automobilov ostala v DNA Slovákov v minulom storočí. Často počujem – kamarát mi to opraví v garáži. Slovensko je však už aj súčasťou západnej Európy a tam sa ľudia na bezpečnosť v cestnej premávke pozerajú značne prísnejším pohľadom. Nejde len o moju bezpečnosť na mojom aute, ale či náhodou neprofesionálnym opravením auta, hlavne po nehode, neohrozujem možnou nekvalitou bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky. Slovensko, ako súčasť EÚ, muselo v roku 2018 prijať zákon 106 o cestnej premávke a garantujem, že väčšina prevádzkovateľov (aj občanov) a malých opravárov ani netušia, o čo ide.

Priblížte, prosím.

Nové automobily a niektoré ich časti sú vyrábané z vysokopevnostných špeciálnych materiálov. Nárazníky sú plné snímačov a inej elektroniky. A na to všetko je potrebné, aby autoservis mal technické vybavenie a vyškolený personál. Technologické diagnostické a opravárenské zariadenia nielen že sú drahé, ale už aj náročné na vzdelanie automechanikov. Naša spoločnosť sa rozhodla k 30. výročiu spolupráce so Škoda Auto Slovensko vybudovať jedno z najmodernejších opravárenských pracovísk pre automobily po dopravnej nehode. Postavili sme dve nové haly. Jedna je pre karosárske – klampiarske práce, druhá pre prípravu a realizáciu povrchových úprav.

Čo také nové by mohli vidieť návštevníci dňa otvorených dverí u vás karosárni – klampiarni?

Po prvé je to moderné pracovisko z hľadiska ochrany životného prostredia a zdravia automechanikov, vybavené účinnými odsávacími zariadeniami, špeciálnymi zváracími technológiami so záznamom vykonaných operácií. Novinkou na Slovensku v oblasti sú digitálne riadené rovnacie a vyťahovacie stolice zdeformovaných karosérií.

Má karosár okrem profesionálne odvedenej opravy ešte aj nejaké iné úlohy, ktoré sa doposiaľ bežne nerobia/nerobili?

Áno. Všetko, čo automechanik robí, musí fotodokumentačne zaznamenať. A firma, v zmysle zákona 106/2018 Z. z., to musí 5 rokov archivovať. Je to ochrana našej práce pri prípadnej ďalšej dopravnej nehode klienta, že naša práca nebola „odfláknutá“ alebo urobená neprofesionálne. A pre klienta by oprava poškodeného vozidla u „certifikovaného opravcu po nehode“ mala byť garanciou spoľahlivosti.

A čo nové je v oblasti povrchových úprav karosérií?

Tak tu sme ako prví na Slovensku prišli s novou technológiou v oblasti striekacej a sušiacej kabíny. Štandardne energeticky zastarané striekacie a sušiace kabíny (na plyn alebo naftu) sme nahradili za technológiu s infračerveným vlnením v kabíne plne automaticky riadenou počítačom. Naša moderná striekacia a sušiaca kabína nielenže vytvára lakovačovi zdravotne prívetivé prostredie, ale počítačová regulácia mu uľahčuje riadiacu a kontrolnú činnosť. Pre firmu je to 50 % úspora nákladov na potrebné energie a pre klienta skrátenie opravy o 24 hodín.

Pri návšteve v týchto dňoch u vás sme videli, že tieto nové technológie a pracoviská už sú v prevádzke. Aké sú prvé dojmy?

V jeseni 2022 sme začali skúšobnú prevádzku, ktorá už beží na 100 %. V súčasnosti už máme všetky potrebné certifikáty od technickej inšpekcie a ostatných úradov a pripravuje sa kolaudácia.

A čo ešte by mohlo návštevníkov dňa otvorených dverí u vás zaujať?

V štandardnom rýchloservise vám môžu naši automechanici predviesť rôzne diagnostiky. Dielňa je plná počítačov a diagnostických prístrojov aj na nové elektromobily.

A keby sa niekto zaujímal v tejto dobe energetickej problematiky aj oblasťou vykurovania, tak v rámci prístavby nových hál sme zrealizovali úplne nový vykurovací systém s plne automatickou bezobslužnou kotolňou na extra ľahký vykurovací olej. A toto všetko si riadim sám z iPhonu.

Čo teda na záver?

Príďte nás navštíviť na deň otvorených dverí 1. 4. 2023.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  4. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  2. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  4. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  5. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie
  6. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  7. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  8. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 916
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 401
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 047
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 402
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 596
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 373
  7. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 3 767
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 631

Blogy SME

  1. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  2. Eva Gallova: Vtipy, ktoré si zobral Noé do bárky
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo má spoločné nový zástupca policajných odborov s vojnou v bezpečnostných zložkách?
  4. Roman Daniel Baranek: „Terike, zober obed Rudimu!“
  5. Radka Wagingerová: Ako strategicky bojovať s tisíckami ton textilného odpadu ročne?
  6. Michael Achberger: Ako získať plážovú postavu za 30 dní: sprievodca letnou výzvou
  7. Ivan Čáni: Erik Tomáš a nie len jeho falošne stratená pamäť ...
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik sľuboval milión za vraždu, tvrdí iný kajúcnik. Obete aj sledoval
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 139 890
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 16 986
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 630
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 455
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 870
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 506
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 678
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 976
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Po rokoch dali do užívania vo Vrútkach aj fontánu.

Na závlahu môžu využiť aj prívalové dažde.


2 h
Košťany potvrdili úlohu papierového favorita v stretnutí proti Slovanom.

Trebostovo zlomilo odpor Lipovca v druhom polčase, počas ktorého strelilo až deväť gólov, dôležité body uhrali Necpaly, Dubové remizovalo na pôde Kláštora.


5 h

Tieto inzeráty nájdete aj v tlačenej verzii novín MY v danom týždni.


11 h

Aj v lete sa dá ušetriť na energiách. Ako na to, poradia bezplatne energetickí konzultanti Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA).


14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Projekt, ktorý odštartoval vlani v Banskej Bystrici, priniesol alarmujúce čísla.


3. jún

Na mieste zasahujú všetky záchranné zložky.


15 h

Stavať chcú aj podnikatelia.


1. jún

Po desiatich rokoch vodohospodári sprístupnili pre verejnosť vnútrajšok priehrady.


2. jún

Blogy SME

  1. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  2. Eva Gallova: Vtipy, ktoré si zobral Noé do bárky
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo má spoločné nový zástupca policajných odborov s vojnou v bezpečnostných zložkách?
  4. Roman Daniel Baranek: „Terike, zober obed Rudimu!“
  5. Radka Wagingerová: Ako strategicky bojovať s tisíckami ton textilného odpadu ročne?
  6. Michael Achberger: Ako získať plážovú postavu za 30 dní: sprievodca letnou výzvou
  7. Ivan Čáni: Erik Tomáš a nie len jeho falošne stratená pamäť ...
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik sľuboval milión za vraždu, tvrdí iný kajúcnik. Obete aj sledoval
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 139 890
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 16 986
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 630
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 455
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 870
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 506
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 678
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 976
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?