Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Každý deň je najťažší

Sú manažéri a „manažéri“. Sú podnikateľské autority, ale aj rýchlokvasení podnikavci, ktorí sú raz tam a druhý raz inde, podľa toho, ako im naznačí ich kšeftársky nos. Tí prví – to sú stálice, tých druhých nemožno „prečítať“. Kým prví držia slovo, za sl

ovom tých druhých nie je žiaden chlap. Je nad slnko jasnejšie, že ťažšia cesta sa vždy rysuje pred tými z prvej vzorky. Akí sú? Čo ich trápi? O čom snívajú? Hovoríme s Petrom Uhríkom, riaditeľom spoločnosti Galimex , s.r.o. a jeho bratom Ing. Igorom Uhríkom, riaditeľom pre predaj značiek Škoda a Seat spoločnosti Galimex, s.r.o..
Aké vlastnosti má mať úspešný manažér?
Peter Uhrík: Je ich viac, ale je medzi nimi jedna zásadná – vytrvalosť. To je podstata každého podnikania. Keď si stanovíte cieľ, predovšetkým vytrvalosť vám ho pomôže dosiahnuť.
Igor Uhrík: - Súhlasím. Ale pridám k tomu ešte schopnosť stanoviť si cieľ. Vytrvalosť môžete mať buldočiu, ale keď chodíte v bludnom kruhu a neviete si stanoviť smer, tak asi je zbytočná.

Skryť Vypnúť reklamu

Máte manažérsky vzor?
P.U.: Nuž, v našom prípade je to asi zbytočná otázka. Jednoznačne – otec. V odborných kruhoch je jeho pôsobenie nielen v slovenskej ekonomike hodnotené v superlatívoch. Meno Jozef Uhrík je synonymom úspešného manažéra. Vzor je teda jasný. Otázkou je, či sa mu dokážeme priblížiť. O vyrovnaní – o tom ani nerozprávam. Dnes si to neviem predstaviť.
I. U.: Otec je vzor, ktorý ťažko možno dobehnúť. Je sice pravda, že sa formoval v inej spoločensko-ekonomickej dobe, v podmienkach a vzťahoch, ktoré sú so súčasnosťou neporovnateľné, pracoval na postoch, ktoré s našimi nemožno prirovnávať, jednoducho, bol to iný hráč. Napriek tomu vzorom je. Je to talent, ktorý sa málokedy rodí. Vždy som obdivoval, že dokázal jednotlivé situácie riešiť rôznymi spôsobmi, že mal východisko z akéhokoľvek problému.

Skryť Vypnúť reklamu

Dá sa naučiť úspešnému manažérstvu, alebo ide viac o talent, ktorý možno rozvíjať…
P.U.: Manažérstvo je dar od Boha, je to schopnosť, ktorá musí byť človeku daná. Naučiť sa dá kadečo – jazyky, komunikačná zručnosť, schopnosť reagovať v istých situáciách a podobne, ale ak človek nemá schopnosť technicky či logicky uvažovať, kto nie je húževnatý, kto si nevie stanoviť ciele a oprostiť sa od zbytočností na ceste k nim, nemôže robiť manažéra.
I.U.: Dôležitá je aj kvapka životného šťastia, čo môžeme sformulovať do známeho – byť v správnej chvíli na správnom mieste. Dôležitý je aj tím ľudí, ktorý vás obklopuje. Ale to všetko dokáže využiť len ten, kto talent má. Manažér bez talentu nevyužije ani šťastné náhody.

A čo vás konkrétne formovalo v kariére?
P.U.: Mňa určite zmena politicko-spoločenskej situácie po roku 1989. Vtedy sme sa dostali na ekonomicky rozbúrené more. Robili sme v strojárňach, niečo tu fungovalo, a potom sa začalo rozbíjať na trosky. Mali sme len dve možnosti. Buď sa necháme unášať, alebo zoberieme veci do vlastných rúk. Rozhodli sme sa pre to druhé. A rozhodli sme sa pre podnikanie, ktoré sa vtedy na Slovensku s dobrými perspektívami rozbiehalo.
I.U.: Otec a starší brat, ktorí boli mojimi manažérskymi vzormi. Veľa som sa od nich naučil.

Skryť Vypnúť reklamu

Firma, v ktorej pôsobíte, je dnes úspešná. Čo vám pri jej budovaní najviac pomohlo?
P.U.: Možno je to otrepaná fráza, ale je to rodina. Nemyslím len otca, ktorý správne tušil, kam sa automobilový priemysel na Slovensku bude uberať. Je tu aj manželka, ktorá strpela toto podnikanie. Viete, nezainteresovaní si môžu myslieť, že znakom úspechu sú len nablýskané autá. No k manažovaniu patrí aj jeden fenomén, a to je čas. Dobrý manažér, ak vládne všetkému, určite nevládne svojmu času. A to buď rodina zvládne a zmieri sa s tým, alebo to nezvládne, ale potom to nezvládne ani ten manažér.
I.U.: Ani jeden z nás a ďalších kolegov vo firme nepatríme k rýchlo kvaseným podnikateľom. Naša firma išla od začiatku svojou cestou. Ťažšou sice, ale išla. Nič sme nedostali zadarmo, nikoho sme nepodviedli. Za peniaze, ktoré sme zohnali cez úvery a pôžičky, sme firmu budovali od samého dna s jedných cieľom - urobiť z nej úspešnú firmu. Nikdy sme sa nestarali do podnikania ostatných, ale len o zlepšovanie toho, čo robíme. Naše mená, meno nášho otca, sú v Martine známe. Tomuto menu sme mohli urobiť len česť alebo hanbu. Chceli sme urobiť všetko preto, aby to bolo to prvé. A to je silný motor.

Laik si môže myslieť, že predávať autobily, to ide samo. Predpokladám, že to nie je pravda…
P.U.: Určite to nie je pravda. Je to finančne i časovo náročná záležitosť. Navyše, dnes je na trhu pretlak automobilov. Z hľadiska návratnosti je to slabý podniteľský smer. Boli v tejto republike obrovskí predajcovia a už tu nie sú. Začiatok ich konca bol v podvádzaní ľudí. Ak nám ľudia dajú veľké peniaze za tento tovar, a autá stoja veľa, zaslúžia si dobré zaobchádzanie. Nie je to bežný nákup, zákazníci sú pri kúpe a servise automobilov citliví na správanie. Ak sa firma nespráva tak, ako si predstavujú, sebalepšia značka nezaručí úspech.
I.U.: Súhlasím. Niet k tomu čo dodať.

Skúste sformulovať, čo je v ponuke a servisovaní automobilov najdôležitejšie?
P.U.: Rozdiel je predávať, iné je starať sa o autá. Dovolím si tvrdiť, že personál, ktorý sa u nás zaoberá predajom áut, je na špičkovej úrovni na Slovensku. Mám aj čerstvý dôkaz – v značke Audi sú v celosvetovom meradle predaja so službami na štvrtom mieste Slováci. Nemci skončili až deviaty. Z iného súdka je servisný personál. Tam je zákazník na inej strane – a nám roky trvalo, kým sme ľuďom poskytujúcim služby v tomto druhu činnosti vštepili ozajstnú zodpovednosť a presvedčili ich, že o zákazníka sa treba starať. Hovorí sa, že prvé auto predáva predajca, druhé servis. Je to fakt overený skúsenosťou. A na to musíme myslieť každý deň. Aj keď je pravdou, že na Slovensku hádam neexistuje servis, nech si predstavíme ktorúkoľvek službu od nákupu potravín až po cestovný ruch, ktorá by svojou úrovňou predčila automobilový priemysel. A to je tiež fakt.
I.U.: Sú to rozdielne fenomény. Pri kúpe automobilu je jednoduché splniť predstavu zákazníka. V servisnej časti je to iné. S autom, ktoré má poruchu, k nám príde zákazník spravidla nahnevaný, stresovaný. Auto potrebuje a ono mu nefunguje. Vyžaduje ohľaduplný prístup, presné termíny, potrebuje poradiť. Auto stojí veľa peňazí, narábame s hodnotami, ktoré sa rátajú na tisíce – o to väčší ohľad od nás zákazník očakáva a aj potrebuje. Prijímací technik a automechanici s tým musia rátať a formovať svoj prístup k zákazníkom. Je to proces. A hádam sa dožijeme aj toho, že nová generácia odborníkov bude takýto prístup k práci uplatňovať automaticky a nie vynútene.

Keď si premietnete roky formovania firmy, čo bolo vo vašom biznise najťažšie?
P.U.: Každý rok, každý týždeň je najťažší. Ja to ani neviem zaškatuľkovať. Ťažké bolo začínať, ťažké bolo zohnať za normálnych podmienok peniaze, hľadať ľudí… Boli časy, keď sme platili 25-percentné úroky a ja som si myslel, že nič ťažšie už nemôže byť. A ono bolo. Vždy boli iné prekážky. No zo všetkého najťažšie je prekonávať nedostatok odborníkov. Naše školstvo je v dezolátnom stave. Zo škôl vychádzajú zle vyučení mechanici. Chlapci nemajú záujem o prácu, flákajú ju, učebné odbory nemajú nové osnovy. Chýbajú odbory, ako sú majster, príjímací technik, zásobovač… Obrazne povedané - dostaneme surový materiál, ktorý musíme od začiatku všetko učiť.
I.U.: Výchova ľudí je dlhodobý proces. Mne sa ťažko zaspáva s myšlienkou, že zamestnávame sto ľudí, ktorí potrebujú prácu, potrebujú motiváciu, že ich firma musí uživiť, a pritom neustále zápasíme s netrpezlivosťou mladých ľudí, ktorí chcú všetko a hneď, ktorí sa pýtajú na plat a ešte ani neukázali, čo a ako vedia robiť.
P.U.: Mladí dnes nemajú profesijnú hrdosť. Možno je to odraz spoločnosti, sme znechutení zo všetkého. Ale možno by si zopár ľudí malo uvedomiť, že mladí nám z regiónu odchádzajú robiť za pár korún do zahraničia. Pobudnú tam síce, naučia sa jazyk, naučia sa životu vo veľkom svete, a potom čo? Vrátia sa domov a začnú od nuly. Nevyužili čas na svoju kariéru a zdokonaľovanie sa vo svojom odbore vtedy, keď ešte nemajú rodinu a záväzky. Toto by nemal byť cieľ. Toto by sme deťom mali povedať, vysvetliť im, že ísť do nejakej rodiny v Anglicku nie je práca na celý život. Že zabijú čas, ten vzácny čas na svoj rast, kým ešte nemajú rodinu.
Čo vás vie našťartovať, čo vám urobí chuť v práci?
P.U.: My sme rodinná firma. Nesnažíme sa len preto, aby sme si to užili sami. Vvtvárame priestor, aby naše deti tu mali možnosť rozvoja. Aby, ak chcú, zveľadovali túto firmu ďalej. Nemáme ambície robiť obrovské impérium, ale jednu prosperujúcu firmu, z ktorej dokážeme zabezpečiť rodinu, spoločníkov, aby nemuseli mať obavy z budúcnosti. To je pre mňa dostatočný motor.
I.U.: Ja sa štartujem každým obzretím dozadu. Keď si spomínam, ako firma začínala, koľko mala ľudí a kde sa nachádza dnes. Chodím s tým spávať a s tým sa budím. Je čo bilancovať – v dobrom a je čo plánovať. Našťastie, práca, nové plány ma ešte dokážu motivovať.

Spomeniete si za tých trinásť rokov existencie Galimexu, ktorý najvýraznejší úspech ste zaznamenali?
P.U.: Vybudovanie krásneho areálu v Žiline. Postavili sme ho na zelenej lúke, na solídnom mieste, je to moderne a dobre urobené. Pustili sme sa do toho v čase, ktorý na požičanie peňazí nebol najvhodnejší. Výsledok o to viac teší.
I.U.: Tie rozhodovania okolo Žiliny boli ťažké, no s odstupom času si hovoríme, že sa to oplatilo. Mne ešte utkvela v pamäti iná udalosť. Keď sme spojili obidve spoločnosti v Martine a v Žiline, pripravili sme prvú spoločnú akciu. Boli obavy z množstva ľudí, ktorí sa nepoznali, z programu a podobne. No ukázalo sa, že ľudia sa pokojne zabávali, hrali, komunikovali spolu, to všetko v pohode. Vtedy som mal dobrý pocit, že to všetko nie je len o nás – manažéroch, ale aj o všetkých tých ľudoch.

Máte manažérsky či súkromný sen?
P.U.: Mám, ale asi nie je splniteľný - žiadna sťažnosť zo strany zákazníka na mojom stole. Nemáme ich veľa, dokonca máme už aj pochvalné listy, a tie ľudia dnes naozaj často nepíšu, ale bol by som radšej, keby sme sa sťažnosťami vôbec nemuseli zaoberať.
I.U.: Je to pekný sen, ale musíme stáť na zemi rovnými nohami. Naozaj nie je reálny.

Svoj podnikateľský záujem neustále orientujete na autá. „Neprejedli“ sa vám? Máte ešte niekedy chuť pri pohľade na nejaké – tak v tomto by som si rád zašoféroval?
P.U.: Práve preto, že robíme s autami a že s nimi máme toľko problémov, tak dokážem žiť bez takejto chuti. O mne sa vie, že mám rád Audi, sú to vynikajúce autá, rád v nich jazdín. Ale aby som túžil šoférovať v nejakom inom, to nie. Sú aj iné radosti v živote. Napríklad, úlovok takej 1,5 metra dlhej ryby…
I.U.: Nemám vysnívanú značku. Dnes sú na trhu veľmi kvalitné autá všetkých značiek. Ale ja mám čosi vysnívané - sadnúť si do kokpitu F1 a vyskúšať si , ako to auto dokáže rozstrapatiť vlasy.

Pred Vianocami sa zvyčajne roztrhne vrece so zaujímavými ponukami automobilových značiek. Majú sa na čo vodiči v Galimexe tešiť?
P.U.: Obávam sa, že majitelia áut sa nemajú veľmi na čo tešiť. Ibaže by sa stal zázrak a poisťovne upravili ceny smerom dole a pohonné hmoty zlacneli. Ľuďom, ktorí vlastia autá, niet čo závidieť. Preto si vážime každého, kto si príde splniť svoj sen k nám.
I.U.: Je to pravda. Kúpa auta je najhoršia investícia. No na druhej strane, bez auta si už svoj život predstaviť nevieme. Čo budeme mať nového? Koncern príde na trh s novým Audi – luxusným terénnym autom Q7, Volkswagen má pripravený nový Passat variant, ale aj VW Fox - malé auto s cenou pod tristotisíc a nové VW Jetta, Seat nedávno predstavoval Toledo a Leon a škodovka pripravuje nové prevedenie Octavie RS a ku koncu roku aj veľa akčných modelov s výhodným cenovým zvýhodnením pre zákazníka..

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 079
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 896
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 898
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 355
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 757
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 786
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 223
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 905
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 751
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 083
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Celoplošné testovanie: Hľadajú sa najmä zdravotníci

Mestá a obce v Turci dostali prvé pokyny k celoplošnému testovaniu, ktoré spolu s armádou pripravujú, vo štvrtok. Veľa záležitostí sa bude doťahovať na poslednú chvíľu.

Orava má už prvé kolo celoplošného testovania za sebou.

Jožo Brňák sa na nikoho nedokázal hnevať

Futbalista s dobrým ťahom na bránu, ktorý hral za Martin i Vrútky, už nie je medzi nami.

Jozef Brňák.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Pacientov s ochorením na Covid 19 v nemocnici pribúda, rozširujú sa aj červené zóny

V Univerzitnej nemocnici Martin (UNM) bolo v pondelok hospitalizovaných 72 pacientov s pozitívnym testom na ochorenie COVID-19.

Pavilón č. 5 v UN Martin je už celý v červenej zóne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?