Kilometre ciest v Turci majú
nový živičný povrch
Tou najlepšou správou pre motoristov je, že tento rok pribudlo na turčianskych cestách až 37 kilometrov nových živičných povrchov. V Žilinskom kraji sa uskutočnil frontálny útok na zvýšenie kvality ciest. Riaditeľ Správy a údržby ciest v Martine Július Bačkor ocenil, že na odbore dopravy Žilinského samosprávneho kraja prišli s predstavou urobiť obnovu povrchov ciest, ktoré boli v katastrofálnom stave. „Poslanci samosprávneho kraja pochopili túto požiadavku a aj ju schválili. My sme mali jasné kritéria, podľa ktorých sa rozhodovalo, ktorých úsekov ciest sa má obnova dotýkať. Išlo o cesty druhej a tretej triedy – teda tie, ktoré sú v správe samosprávneho kraja a ktoré boli donedávna zanedbávané, pretože na ne nezvyšovali peniaze, keďže prioritné boli cesty prvej triedy. V Žilinskom samosprávnom kraji sa správne rozhodli splatiť dlh voči týmto komunikáciám ešte z čias, keď sa opravy a rekonštrukcie riadili z centra.“
Pri výbere, ktoré cesty dostanú nové živičné povrchy, ako nám povedal Július Bačkor, skúmali viaceré hľadiská. Nový súvislý živičný kryt dostalo deväť kilometrov cesty druhej triedy v smere na Prievidzu, úseky ciest vo Vrútkach, Valči, Podhradí, Štiavničke, Šútove, Mošovciach, Rakove, Vrícku, Dubovom a v Čremošnom. Podľa informácie Mariána Janíka, vedúceho strediska správy a údržby v Martine, v týchto dňoch sú už na 85 percent zámery vyplývajúce zo stanoveného harmonogramu pred finále a do konca októbra by sa všetko malo dorobiť a spomínaných 37 kilometrov nových ciest s päťcentimetrovým živičným povrchom slušnej kvality bude kompletne hotových.
„V stredu minulého týždňa sme mali kontrolný deň,“ hovorí Július Bačkor. „Vyslovili sme pritom vyslovili spokojnosť s tým, ako pokračujú práce. V Turci sme na tom o niečo lepšie ako v niektorých iných regiónoch kraja. Hlavný dodávateľ Doprastav Bratislava a subdodávatelia Cestné stavby Žilina a Strabag efektívne využili dobré počasie.“
Cesty druhej a tretej triedy v Turci majú dĺžku asi 232 kilometrov a práve tie úseky, ktoré dostali nový živičný povrch, už roky spôsobovali cestárom nemalé starosti s „plátaním“ výtlkov, ktoré sa aj po opravení museli obnovovať niekedy aj niekoľkokrát v roku. Keďže nové cesty majú desaťročnú záruku, ich správcovia ušetria na údržbe. Podľa Júliusa Bačkora veľmi dobrú spoluprácu mali s poslancami, ktorí tento projekt odobrili, so starostami obcí, kde sa rekonštrukcia robila, ale aj s vodárenskou spoločnosťou. „Samozrejme, tie obce, ktorých sa momentálne dotýka budovanie kanalizácie, sme do tejto akcie zahrnúť nemohli,“ dodal Július Bačkor.