Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Končí sa úloha trpiteľa?

Prechod kompetencií od štátu na samosprávy býva niekedy bolestný, ale väčšinou je takmer okamžite citeľný. Tak je to aj v prípade mestskej hromadnej dopravy (MHD), ktorú odjakživa „živil“ štát - a presne tak sa ona aj voči občanom správala. Nemožno síce p

Pripravovaná optimalizácia mestskej hromadnej dopravy v Martine má priniesť zásadné zmeny
ovedať, že úplne ignorovala ich mienku, ale výsledkom v každom prípade bolo, že občan nebol nič viac než cestujúci-trpiteľ. Tento stav, žiaľ, trvá dodnes... Od 1. januára 2005 cítime snahy zmeniť tento skostnatený systém. MHD v plnom rozsahu dotujú mestá a sú dnes hlavnými hráčmi v kontakte s dopravcami. Tým vzrástla aj nádej cestujúcej verejnosti, že bude môcť veci pohnúť a do problémov aj hovoriť.
Tak je to aj v Martine, kde MHD po rôznych diskusiách (hovorilo sa aj o samostatnom mestskom dopravnom podniku) zabezpečuje naďalej sprivatizovaná spoločnosť SAD Žilina, prevádzka Martin. Nedávno mesto a vedenie SAD podpísali dlhodobú zmluvu o spolupráci, ktorá vlastne kopíruje obdobie dopravnej licencie vydávanej mestom. Platí teda do roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

Nový partner v hre

Ako nám povedal vedúci odboru komunálnych služieb Vladimír Povoda, radnica ako nový partner v dopravnej hre si muselo urobiť základný obraz o stave MHD v meste. Preto v roku 2004 zorganizovalo dopravný prieskum, ktorý mal zistiť počty cestujúcich na jednotlivých linkách a spojoch a čiastočne zistiť aj dopravné prúdy, teda koľko ľudí v ktorých smeroch cestuje a kde vystupujú. „Zistili sme dôležitý poznatok, že značná časť občanov MHD využíva a utvrdili sme sa v tom, že ju treba podporovať a vytvárať podmienky, aby fungovala. Hoci štatistiky hovoria a nám sa to potvrdilo, že každým rokom počet cestujúcich MHD klesá, napr. od roku 1990 klesol počet cestujúcich na niektorých linkách o 20 i 30%, stále je ešte veľká časť obyvateľov na tento druh dopravy napojená. Hromadnú dopravu teda považujeme za vec perspektívnu“ - vysvetľuje V. Povoda.
Ďalším krokom radnice bolo vytvorenie komisie, ktorá v podstate koordinuje všetko, čo sa v oblasti MHD deje. Jej člen, poslanec Rudolf Kollár tvrdí, že to bol užitočný krok. „Naše zastupiteľstvo chcelo docieliť menej konfliktný prechod kompetencií v MHD najmä z hľadiska financovania, lebo časť poslaneckého zboru, ktorej je táto problematika blízka, cítila, že môže nastať problém. Dopravca totiž potrebuje vykryť straty plynúce z rozdielu nákladov a tržieb. Keď sme sledovali situáciu v iných slovenských mestách, tam, kde ju podcenili, nastali veľké problémy. Pamätáme si na doslova dramatické situácie – prudký nárast cien cestovného, radikálne obmedzenie počtu spojov. V Martine sa nič podobného nestalo.“
Komisia pravidelne mesačne hodnotí ekonomiku martinskej SAD. „Nechceme byť informovaní až o nejakých krízových situáciách, chceme mať priebežne dostatok objektívnych znalostí, aby sme vedeli, aj spoločne s dopravákmi, prijať také opatrenia, ktoré by nešli proti občanom. V zastupiteľstve sme si povedali, že mestská autobusová doprava je potrebná, je našim zámerom, aby sa neredukovala, ale, naopak, aby sa skvalitňovala a aby cestujúca verejnosť nebola ochudobnená o tieto služby. Tento stav sa nám podarilo udržať. Dnes to môžeme hodnotiť pozitívne o to viac, že napriek vysokému nárastu cien pohonných hmôt nedošlo v Martine k nijakému zdražovaniu cestovného. Aj opatrenia, ktoré sme v komisii spolu s dopravcom prijali, viedli k tomu, že ten zhruba milión mesačne, ktorým mestská pokladnica sanuje MHD v tomto roku, je postačujúci. A môžem povedať, že sa ani nepripravujú nejaké zmeny v tarifách pre najbližšie mesiace.“

Skryť Vypnúť reklamu

Za osem rokov
nový park

Treba povedať, že v roku 2005 dotuje mesto MHD sumou 12 milió-
nov korún, teda každý mesiac jeden milión. O rok budú žiadať, aby v rozpočte na MHD už bola suma 25 miliónov korún. Dvojnásobná suma súvisí s ďalšou požiadavkou radnice, a tou je obnova vozového parku SAD. Mesto stanovilo podmienku obnoviť do 8 rokov celý vozový park. Dnes v MHD „funguje“ rôznym spôsobom 48 autobusov. Každý rok sa teda má kúpiť 6 autobusov. Tie, čo nakúpia v budúcom roku (zastupiteľstvo už o tom rozhodlo), budú patriť medzi najmodernejšie na trhu.

Ekonomika dopravy je jedna vec. Druhou je - do akej miery MHD kopíruje požiadavky cestujúcej verejnosti. Aj spomínaný prieskum niečo naznačil. Vladimír Povoda: „Jednoznačne nám vyplynulo, že treba urobiť nemalý zásah do organizácie MHD. Treba ju usporiadať tak, aby bola ekonomická, aby vyhovovala verejnosti, aby nebola náročná na prevádzku, teda aby sa zosúladili základné faktory a boli v optimálnom režime. K tomuto sme prizvali odborníkov zo Žilinskej univerzity a opýtali sme sa ich, ako tieto veci usporiadať. Ako vyjsť v ústrety požiadavkám verejnosti, ale zároveň nerobiť z SAD stratový podnik, ktorý bude musieť mesto neúnosnou mierou dotovať?“
Podľa našich informácií prvé výstupy by mali byť už koncom roka, ďalšie začiatkom budúceho. Cez prázdniny roku 2006 by sa mali prvé opatrenia „optimalizácie MHD v Martine“ uvádzať do života. Od septembra budúceho roka by sme ich už mali cítiť.

Skryť Vypnúť reklamu


O čo pôjde?

Rudolf Kollár: „Nie sme spokojní so súčasnou organizáciou mestskej hromadnej dopravy. Podľa mňa nevyhovuje ani dnešným parametrom, ale nie je ani na úrovni, akú mesto výhľadovo potrebuje. Problémov je viac, spomeniem jeden - v predchádzajúcich rokoch dopravca z čisto ekonomických dôvodov niektoré spoje laicky povedané škrtal, ale bez toho, aby korigoval časové polohy spojov, ktoré boli vedené pred a po zlikvidovanom spoji. Na niektorých linkách tak vznikli veľké časové diery, teda cestujúci stratil možnosť istej intervalovej dopravy a časová medzera medzi jednotlivými spojmi trvá niekedy hodinu, niekedy viac, čo je neúnosné. To už nie je služba, takáto doprava už občanovi neslúži. Podľa mňa minimálne každých 20 minút by mal ísť na danej linke jeden spoj. Predovšetkým mám na mysli linky premávajúce do a z jednotlivých mestských štvrtí.“
Vladimír Povoda: „Už teraz sa dá povedať, že sa pracuje na návrhu na zavedenie okružných liniek MHD. Tieto linky by v podstate jazdili cez obytné zóny, aby sme zabezpečili ich spojenie. Tvrdo presadzujeme, aby sa zrušilo nastupovanie iba prednými dverami. Zaviedol to dopravca a vieme, prečo to chcel, ale dnes už existujú technické riešenia, ako zachytiť čiernych pasažierov a neobmedzovať cestujúcu verejnosť nastupovaním iba jednými dverami. To dopravu značne spomaľuje...“
MHD v Martine je v tomto roku naozaj živý organizmus, v ktorom sa stále niečo deje. Teraz sa napríklad robí ďalší prieskum, ktorý zabezpečuje dopravca a využívajú pri ňom už aj čipové karty, aby čo najviac odbúrali ľudský faktor. Aj tento výskum skončí na stoloch odborníkov Žilinskej univerzity. „Snahou našej komisie je, aby sme do septembra 2006 pripravili optimalizáciu MHD, ktorá by mohla znamenať aj zmenu niektorých liniek a zmenu spojov. Jej cieľom bude, aby MHD slúžila občanom a prinášala im istý komfort. Chceme, aby verejnosť mala možnosť pripomienkovať navrhnuté riešenie. Nechceme robiť nejaké drastické zmeny, ktorá by cestujúcej verejnosti nevyhovovali,“ hovorí Rudolf Kollár.
A Vladimír Povoda dodáva: „Mali sme zatiaľ necelý rok na to, aby sme mohli ovplyvňovať MHD. Je to krátka doba na nejaké zásadné zmeny, ale za tento čas možno naštartovať veľa vecí, ktoré v horizonte dvoch-troch rokov prinesú ovocie. Myslíme, že tento čas sme nepremrhali...“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  7. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  8. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 007
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 950
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 385
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 016
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 717
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 531
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 527
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 383
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 347
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 221
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Zber lístia v Martine

Lístie sa vyzbiera ešte na štyroch sídliskách.

Ilustračné foto.

Za smeti si Martinčania zrejme priplatia, návrh je o päť eur

Mesto Martin sa zapojí do projektu zberu kuchynského odpadu a bioodpadu, ktorý sa bude vyvážať mimo nášho mesta i regiónu.

Ilustračné foto.

Polícia vyhlásila pátranie po nezvestnom mužovi z Beníc

Naposledy bol videný 2. októbra v Príbovciach. Odvtedy sa o ňom nič nevie.

Nezvestný Milan Kopka.

Primátor Danko zvolal zastupiteľstvo, poslanci budú rozhodovať aj o rozpočte

Rokovanie Mestského zastupiteľstva v Martine sa uskutoční vo štvrtok 26. novembra od 9. hodiny.

Ján Danko, primátor Martina.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Na rýchlostnej ceste R1 sa dnes stala ďalšia nehoda, vodič je popálený

Po prvej nehode zomrela žena, po druhej bojuje o život muž.

Dve základné školy v Nových Zámkoch hľadajú riaditeľa

Aké podmienky musia spĺňať a koľko budú zarábať?

Už ste čítali?