Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Martinčania si zaslúžia lepšiu verejnú dopravu

Martinčania si zaslúžia lepšiu verejnú dopravu. To je úplne samozrejmé. Keby sme urobili prieskum, čo si predstavujú pod pojmom lepšia doprava, počuli by sme s najväčšou pravdepodobnosťou tieto odpovede: Aby autobusy chodili častejšie... Aby sa ľudia a n

ajmä deti netlačili, ale mohli sedieť... Aby autobusy chodili pravidelne a nie tri naraz a potom dlho nič... Aby bola nočná doprava ku vlakom. A podobne. Najčastejšia požiadavka by však určite bola - aby sa zrušilo nastupovanie prednými dverami.
Ešte to nie je cítiť, ale poslanci mesta Martin už jeden krok k zlepšeniu hromadnej dopravy urobili. Na septembrovom zastupiteľstve schválili koncepciu obnovy vozidiel MHD v Martine, podľa ktorej od budúceho roka bude v Martine jazdiť postupne viac a viac takzvaných nízkopodlažných vozidiel. Túto myšlienku som priniesol do mestského zastupiteľstva a som vďačný svojim kolegom poslancom, že mi dôverujú a tento trend podporili pri hlasovaní. A ako dokazuje schválený návrh 2. zmeny rozpočtu, mesto Martin vďaka fiškálnej decentralizácii má prostriedky aj na lepšiu verejnú dopravu pre svojich obyvateľov.
Pri nastupovaní do nízkopodlažného autobusu už nebude musieť nikto prekonávať tri vysoké schodíky, ale iba jediný nízky z obrubníka zastávky. Túto úľavu ocenia najmä rodičia s kočíkmi či maličkými deťmi, starí ľudia s pohybovými problémami, ľudia pohybujúci sa o barlách či dokonca na vozíku. Prakticky ale všetci. Určite, že na nástup a výstup bude treba o niečo menej času, a to prispeje k zvýšeniu cestovnej rýchlosti autobusu, kratšiemu pobytu cestujúceho v ňom a rýchlejšiemu cestovaniu Martinčanov verejnou dopravou.
Stále to však nebude dostatočné zrýchlenie. Najväčšou brzdou rýchlejšieho cestovania je určite skutočnosť, že všetci musíme nastupovať len prednými dverami. Kým sa všetci vybavia pri vodičovom počítači, to trvá v špičke aj viac než 5 minút. Päť minút, ktoré tí, čo už nastúpili, musia na každej zastávke odtrpieť. Len preto, lebo medzi 90timi percentami slušných ľudí, ktorí automaticky platia za cestovanie, sa vždy nájde 10 percent nespratníkov, čo bez akéhokoľvek svedomia okrádajú dopravcu a v konečnom dôsledku všetkých, ktorí platia dane do mestského rozpočtu. Lebo stratu z nižších tržieb dopravcu musí podľa zákona vykryť ten, kto si výkony vo verejnom záujme objednal. A to je mesto.
Ako zabrániť čiernym pasažierom v cestovaní a nepoužívať pri tom také neštandardné metódy, ktoré zdržiavajú ostatných cestujúcich?
Nemusíme objavovať Ameriku. Aj v iných krajinách majú problémy s nepodarenými cestujúcimi. Niekde začali používať bezkontaktné čipové karty u cestujúcich a elektronické kontrolné brány na každých dverách vozidla. Ak to chceme lepšie pochopiť, predstavme si, že cestujúci bude mať pri sebe čipovú kartu, ktorú si zakúpi v predajni SAD, tam si ju „nabije“ na určitú sumu, počet jázd, trasu alebo časové obdobie a počas nastupovania cez ktorékoľvek dvere autobusa, mu skenovacie zariadenie overí, či má platnú čipovú kartu niekde pri sebe (bez toho, že by ju musel vyťahovať z tašky či vrecka). Ak takú kartu nemá, systém spustí nepríjemný alarm a cestujúci bude musieť buď nastúpiť prednými dverami a u vodiča zaplatiť v hotovosti - alebo ísť pešo.
Možno to niekomu znie ako hudba budúcnosti, ale tento systém už funguje. Napr. v írskom Dubline či americkom Phoenixe. Prvé skúsenosti z takmer dvojročnej prevádzky už sú a ďalší užívatelia pribúdajú. Prečo by k technologickým lídrom nemohol patriť aj Martin? Navyše ak je šanca, že časť nákladov na tento projekt môže uhradiť Európska únia. Aj o tom sú kontakty, ktoré som si vybudoval v Únii verejnej dopravy v Bruseli. Verím, že aj tento projekt prinesie Martinu rast dobrej povesti ako mesta, ktoré podporuje technologické inovácie a hľadá spôsob, ako uľahčiť a spríjemniť svojim obyvateľom život a návštevníkom pobyt. Aby platilo, že Martin je dobré miesto pre prácu aj zábavu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 035
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 278
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 812
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 219
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 882
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 104
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 339
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 304
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 175
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pripravujú sa na nápor pacientov

V ohrození môže byť starostlivosť o hospitalizovaných, ktorí nemajú covid-19.

Lekári v Martine pracujú v plnom nasadení.

Testovanie v Martine nebude podľa abecedy

Počas víkendu od 31. októbra do 1. novembra v Martine prebehne celoplošné testovanie obyvateľstva na prítomnosť ochorenia Covid – 19 za účasti 50 odberových tímov.

Ilustračné foto

Zamerali sa na školu

Vymenili aj personál.

Investície do vzdelávania a školy považujú v Jazernici za kľúčové.

V niektorých stretnutiach nemal kto zmeniť tempo hry

Tím Dynama striedal na jeseň lepšie výkony so slabšími. Podľa kormidelníka Zdenka Veselovského mohli jeho zverenci v dvoch či troch zápasoch zabrať viac.

Peter Koleno patrí medzí lídrov diviackeho tímu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?