, ale všetci definitívne stratili svoj strojárskych chlebík. Za fabrickými bránami napokon zostalo len množstvo už súkromných firiem a firmičiek, do ktorých stále denne dochádza približne okolo dvoch tisícok zamestnancov. Ale čo je to oproti šesťnásobku, ktorý, ktorý tam pracoval v čase, keď strojárstvo v Martine – najmä dominujúca zbrojná výroba - prežívali zlaté časy na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia.
Už je to len spomienka. Pre mnohých, ktorých posledná cesta cez fabrickú bránu bola sprevádzaní bolesťou, je už aj prebolená. Tak či tak, strojárom zrejme natrvalo zostane ranka na duši, pretože okrem zdravia tam za fabrickými múrmi niektorým zostali aj ich peniaze, ktoré im ktosi „zabudol“ vyplatiť...
Koniec minulého storočia bol v strojárňach poriadne hektický a bol v znamení poštových zásielok s výpoveďami. Preto sa ani nebolo možné čudovať, že výsledkom už desaťročie sotva tlejúceho strojárstva je aj nezáujem žiakov o štúdium na stredných odborných školách a učilištiach. Našťastie, časy sa menia a ani toto už nie celkom pravda. Záujem opäť začína ožívať.
Nie len tak, z čista jasna, má to svoje reálne dôvody. V Turci sa za posledné roky zastabilizovali niektoré strojárske firmy, no a navyše vyrástli nové haly, do ktorých sa nasťahovali nové výrobné programy. Za chrbtom Martina, pred Sučanmi, vyrástla nová priemyselná zóna s viacerými novými fabrikami. No a prechádzajúci okolo si majú možnosť všimnúť, že tam vyrastá ďalšia nová hala. No, a v dlhodobejších plánoch sa spomína aj vybudovanie martinskej priemyselnej zóny... Zatiaľ nič konkrétneho, aspoň nádej.
Ale rozhodne tou najväčšou investíciou, ktorá sa buduje len pár kilometrov od Martina (v Tepličke pri Žiline) je závod Kia Motors Slovakia. Hoci sa zatiaľ táto fabrika iba stavia, už do nej prijali vyše 600 zamestnancov, pričom do konca roka má toto číslo narásť o ďalších tristo nových pracovných miest. No, a pri spustení skúšobnej prevádzky, ktorá je naplánovaná už v budúcom roku, chce Kia v novom závode zamestnávať viac ako tisíc pracovníkov. V dlhodobejších plánoch sa hovorí aj o tom, že v závode pri Žiline budú zamestnávať okolo 3 tisíc zamestnancov a, vraj, prijímanie má pokračovať až do roku 2009. Zvláštnosťou je, že už teraz firma eviduje viac ako 10 tisíc žiadostí, pričom sa hovorí aj to, že o prácu v tejto fabrike majú záujem dokonca aj Česi a Poliaci.
Čo je ale podstatné a je dobrým signálom pre Turiec: automobilka prejavila záujem o spoluprácu aj s našimi školami. Zhovárali sme sa o tom s riaditeľom Stredného odborného učilišťa strojárskeho v Martine Jozefom Zanovitom a ten upresnil, že personalisti automobilky nielenže viackrát navštívili školu, ale prejavili záujem tesnejšie spolupracovať. O podobnej snahe spolupracovať nám hovoril aj riaditeľ Združenej strednej školy dopravnej v Priekope Ján Weiss. Nepochybne, sú to pre Turiec dobré signály. Signály o tom, že veľká bolesť má reálnu nádej prebolieť.