Predstavujeme Združenú strednú školu
poľnohospodársku a rybársku v Mošovciach
ďalšej existencii. Škola bola budovaná ako nízko kapacitná, čo v minulom období nevytváralo napätia z pohľadu financovania. Uvedený fakt však neplatí v súčasnosti, keď je škola financovaná v závislosti od počtu žiakov. Všetky tieto informácie pramenili z toho, že snahou zriaďovateľa, Žilinského samosprávneho kraja, bolo zvýšiť obsadenosť našej školy.
Z dlhodobého hľadiska je škola pripravená prijímať žiakov pre učebné a študijné odbory aj z iných regiónov Slovenska, pretože zamerania, ako je napr. rybár, sú jedinečné v rámci Slovenskej republiky. Škála ponúkaných učebných a študijných predmetov je taká široká, že môžeme ponúknuť odbory vhodné pre chlapcov aj pre dievčatá v dennom štúdiu, ako aj v iných formách štúdia.
Po roku 1990 zasiahli agrosektor a iné oblasti podstatné zmeny. Predstava lacných a kvalitných potravín, ktoré dovezieme zo zahraničia sa veľmi rýchlo rozplynula. Asi sme zabudli, že tento sektor neovplyvňuje len našu výživu a zdravie, ale vo veľkej miere aj životné prostredie. Vzniklo spoločenské povedomie, že táto oblasť je najmenej konkurencieschopná a predurčená skoro k zániku. Presvedčenie o nesprávnosti tohto tvrdenia bolo dosť pomalé. Je jasné, že agrosektor bude postavený na sústave fungujúcich služieb, čo vytvára potrebu výchovy takýchto odborníkov. Všetky snaženia o zachovanie potravinovej sebestačnosti sú v tieni veľkého boomu automobilového priemyslu, ktorý je na „výslní“ záujmu. Aj zabudnuté skúsenosti, ktoré musíme intenzívne oprášiť, nám hovoria, že národ je identický nielen rečou, ale aj vlastnou krajinou, jej pôdou.
Predstava viacerých ľudí, že poľnohospodárstvo je len špinavá práca bez akejkoľvek odbornosti, je mylná. Opak je pravdou. Produktom výroby tohto sektoru sú nielen potraviny, ale aj makroprostredie ľudského života.
Združená stredná škola poľnohospodárska a rybárska v Mošovciach začala svoju existenciu v roku 1960 kvôli nevyhnutnosti zabezpečenia odborníkov v našom kraji. Jej umiestnenie zodpovedá bezprostrednému kontaktu s poľnohospodárskou výrobnou praxou. Odvolávať sa na tradície a dlhovekosť je určite neefektívne a v súčasnej dobe bez väčšieho významu. Avšak tradícia vytvára predpoklad pre vzťah a odbornosť v danej profesii. Predstavy o vysokej špecializácii boli opakovane vystriedané univerzálnosťou žiakov. Škola ponúka komplexnú starostlivosť počas štúdia, to znamená zabezpečenie teoretického vyučovania, praktického vyučovania a výchovy mimo vyučovania.
Poskytujeme vzdelanie v štvorročných študijných, trojročných a dvojročných učebných odboroch. Žiačky v študijnom odbore podnikanie v poľnohospodárstve počas štúdia získavajú, okrem iného, široké poznatky z oblasti psychológie, zdravovedy, výživy, rastlinnej a živočíšnej výroby. Vo vyšších ročníkoch sa viac zameriavajú na ekonomiku, marketing, podnikanie a účtovníctvo. Výberom voliteľných predmetov si môžu študentky zvoliť smer, ktorým sa chcú ďalej uberať – poľnohospodárstvo alebo ekonomika. Na záver štúdia okrem maturitného vysvedčenia získavajú aj výučný list.
Pre chlapcov poskytujeme štúdium hlavne v trojročných odboroch, ktoré sú ukončené získaním výučného listu. Pre žiakov s výbornými študijnými výsledkami poskytujeme možnosť získať maturitu v dvojročnom nadstavbovom štúdiu.
Teoretické vyučovanie
uskutočňujeme v učebňovom pavilóne školy. Skupiny odborných predmetov, ako je rybárstvo, rybárska technológia, strojárske predmety, živočíšna a rastlinná výroba a informatika, vyučujeme v odborných učebniach. Podobne je to aj pri vyučovaní všeobecno-vzdelávacích predmetov. Kvalifikovaní pedagógovia pri vyučovaní využívajú audiovizuálnu techniku a názorné učebné pomôcky, ktoré sme zakúpili, alebo ich vytvorili žiaci a pedagógovia. Pri vyučovaní hlavne odborných predmetov sa žiaci delia na skupiny, čo vytvára predpoklad individuálneho prístupu.
Žiaci majú neobmedzený prístup k internetu aj počas samoštúdia v domove mládeže. Hodiny telesnej výchovy absolvujú v modernej telocvični, ktorá spĺňa kritériá pre viaceré kolektívne športy na majstrovskej úrovni. Súčasťou telocvične je aj posilňovňa, sauna a klubové priestory. Svoje záujmy môžu študenti rozvíjať v záujmovej činnosti. Je to v krúžkoch športového zamerania, informatiky, akvaristickom krúžku. Pre maturantov poskytujeme semináre z jednotlivých maturitných predmetov.
Aktívne reagujeme na podmienky trhu práce, iniciujeme a aktívne spolupracujeme so ŠIOV-om Bratislava na inovovaní a tvorbe základných pedagogických dokumentov. Výsledkom tejto spolupráce je zavedenie inovovaných základných pedagogických dokumentov v učebnom odbore rybár, v nadstavbovom štúdiu rybárstvo a životné prostredie.
Praktické vyučovanie
organizujeme ako interné a externé. Interné - v našich priestoroch (dá sa povedať, že v chránených dielňach) sa študenti učia základom svojho povolania pod dohľadom skúsených majstrov odborného výcviku. Možnosti výučby v dielňach sú široké a pokrývajú všetky požiadavky kladené učebnými osnovami na praktické vyučovanie.
Študenti si v špecializovaných dielňach osvoja základy ručného obrábania kovov, sústruženia a frézovania, diagnostiku a opravy poľnohospodárskej techniky, traktorov, nákladných a osobných automobilov, činnosti súvisiace s pneuservisom, geometriou, diagnostikou a nastavovaním čerpadiel naftových motorov, diagnostiku a opravy motorov, zisťovanie porúch a opravy . To všetko sú zručnosti, ktoré budú musieť prejaviť študenti učebného odboru mechanik opravár pri praktických skúškach na konci tretieho ročníka.
Budúci majstri rybárskeho povolania počas internej časti na škole absolvujú jeden rybársky rok so všetkými činnosťami, ktoré sú v ňom zahrnuté. Prax sa uskutočňuje na našich rybných hospodárstvach. Žiaci sa naučia kŕmiť rybu, ošetrovať, preliečovať, hodnotiť a monitorovať životné prostredie rýb, vytierať a ošetrovať ikru, starať sa o rybníky a rybničné zariadenie, používať čln na prácu v rybárstve, loviť a odlovovať ryby, vykonávať kontrolné odlovy elektrickým agregátom, pliesť siete a opravovať rybárske náčinie. Škola vybudovala modernú spracovňu rýb s „európskym certifikátom“. Aj tu všetku výrobnú činnosť zabezpečujú žiaci - od pitvania cez vákuové balenie a etiketovanie, až po zmrazenie rýb.
V študijných odboroch končiacich maturitou sa praktické vyučovanie zameriava predovšetkým na získavanie praktických zručností toho-ktorého odboru a na rozvoj schopností uplatniť tieto skúsenosti v riadiacej práci. Veľká časť praktických činností je zameraná na rozvoj zručností potrebných v samostatnej podnikateľskej činnosti našich budúcich absolventov.
V rámci externej časti študenti praxujú v podnikoch jednak v rámci Turca, ale aj v rámci celého Slovenska (predovšetkým rybári – pretože škola má celoslovenskú pôsobnosť). Zaujímavosťou praktického vyučovania je minimálne dvojtýždňový pobyt v Českej republike, v kolíske rybárstva, na Třeboňsku. Tu si majú žiaci možnosť overiť svoje vedomosti, zručnosti a pracovné návyky priamo v praxi, porovnať naučené so skutočnosťou a ďalej formovať svoj profil. Prax v podnikoch dáva zároveň študentom námety na témy záverečných maturitných prác, ktoré na konci štúdia prezentujú pred maturitnou komisiou.
Neoddeliteľnou časťou formovania profilu absolventa je získanie vodičského preukazu počas štúdia. Študenti majú možnosť získať vodičské preukazy na traktor, osobný automobil, nákladný automobil a na ťažkú motorku za mimoriadne výhodných cenových podmienok. Celá autoškola prebieha v našich priestoroch, na našich vlastných vozidlách.
Absolventi učebného odboru mechanik opravár počas štúdia získajú zváračský preukaz oprávňujúci ich zvárať buď plynom, alebo elektrikou. Po skončení štúdia majú absolventi uvedeného odboru v „rukách“ výučný list, zváračský preukaz, vodičský preukaz. Toto všetko im dáva vysokú šancu nájsť zamestnanie, nehovoriac o tom, že môžu ďalej pokračovať v štúdiu, či už na našej škole, alebo na inej obdobnej škole.
Výchova mimo vyučovania
Vzhľadom na to, že naše špecifické odbory sú jedinečné v rámci Slovenskej republiky, škola poskytuje aj ubytovanie a stravovanie ako súčasť kompletnej starostlivosti o žiakov. Žiaci majú možnosť v osobnom voľne pracovať v zaujímavých krúžkoch, pre ktoré sú vytvorené dobré materiálne podmienky. Žiaci sú ubytovaní v dvoj-, troj- a štvor-posteľových izbách so spoločným sociálnym príslušenstvom. Štandard ubytovania je na veľmi dobrej úrovni. V súčasnosti je ubytovaných v domove mládeže 50 žiakov – všetko z profesie rybár. Škola taktiež zabezpečuje celodenné stravovanie nielen pre ubytovaných, ale aj pre ostatných žiakov.