Cesty a železnice na prelome rokov opäť skúšali trpezlivosť i obetavosť ľudí
Vrícko, Martin, Turčianske Teplice – Snehová kalamita zasiahla na prelome decembra a januára aj Turiec, hoci cesty v okresoch Martin a Turčianske Teplice, čo sa týka zjazdnosti, boli na tom oveľa lepšie ako na Orave alebo na Kysuciach. Ako sme sa dozvedeli od vedúcich obidvoch stredísk martinskej Správy a údržby ciest Slovenskej správy ciest, kritickými dňami boli 30. a 31. december a potom, keď sa sneh topil, aj 1. a 2. január. Do odstraňovania snehu sa pustili nielen mechanizmy martinského a teplického strediska Správy a údržby ciest SSC v Martine, ktoré sa starajú o cesty 1. triedy, ale aj všetky zmluvné mechanizmy, ktoré zabezpečujú údržbu ciest 2. a 3. triedy.
Podľa Eduarda Skyvu, vedúceho teplického strediska, horské prechody Šturec a Kremnické Bane, boli počas najväčších snehových zrážok 30. a 31. decembra prejazdné, problémy robili akurát vozidlá bez snehových reťazí, ktoré neboli schopné prekonať stúpanie. Z 30. na 31. decembra spomalil dopravu cez Šturec macedónsky kamión bez snehových reťazí, ktorý prekrížil cestu.
Snehová búrka na tomto horskom prechode vylámala aj stromy. Pri ich odstraňovaní museli, podľa informácii Petra Podhorského, riaditeľa Hasičského a záchranného zboru v Martine, zasahovať sedem ráz aj hasičskí záchranári. Pri každom zo zásahov z cesty odstránili jeden až päť stromov. Cestári z radlicou „odpluhovali“ na spomínanom horskom prechode počas 24 hodín Šturca 980 kilmetrov. O deň neskôr to už bolo iba 72 km. Cestu cez Šturec posypali 30. decembra neuveriteľnými 41 tonami drviny.
Najažšie dni vo funkcii
Vedúci martinského strediska Správy a údržby ciest Marián Janík nám povedal, že medzi Vrútkami a Šútovom bola na ceste 1. triedy na konci roka celý čas zjazdná cesta, netvorili sa žiadne kolóny, a to ani v súvislosti s kalamitou v Tatrách. Napriek druhému stupňu mimoriadnej situácie sa obyvatelia dostali z práce do každej obce. Najhoršie to bolo vo Vrícku, kde boli kritickými dňami 31. december, 1. a 2. január. Starosta František Hideg, ktorý tiež odhŕňal cesty, nám povedal, že zažil najťažšie dni počas svojho pôsobenia vo funkcii. „Posledný deň minulého roka sme zvládli vlastnými silami. Využili sme obecný traktor s dvoma radlicami. Počas Silvestra ma manželka čakala s večerou do 22. h. Odhŕňali sme miestne cesty a štátnu komunikáciu po časť Predvrícko. Najhoršie to bolo 2. januára, keď sa do obce nemohlo autobusom dostať dohromady 27 ľudí. Do Vrícka sme ich dopravili svojpomocne do 45 min. S nasadením všetkých síl sme zložitú situáciu vyriešili a Vrícko nezostalo odrezané od sveta. V noci z 1. na 2. januára sme museli zvárať poškodenú radlicu, na čas „vypadlo“ aj verejné osvetlenie. Vďaka nasadeniu ľudí z obce, vrátane aktivačných pracovníkov, sa nám poškodenú radlicu podarilo opraviť a cestu sprejazdniť. Minuli sme už ale všetky peniaze, ktoré sme v obecnom rozpočte mali na zimnú údržbu,“ povedal nám František Hideg.
Dobre informovaný zdroj, ktorý si ale neželá byť menovaný, nám povedal, že problémy s údržbou ciest 1., 2. a 3. triedy spočívajú aj v tom, že na spomínaný účel je pre túto zimnú sezónu vyčlenených menej peňazí ako vlani. Preto štandard údržby štátnych ciest klesá.
Za meškanie mohli zaviate výhybky
Na prelome rokov 2005 a 2006 sneženie a silný vietor skomplikovali železničnú dopravu na západnom a strednom Slovensku. Ako pre NŽT uviedol hovorca Železničnej spoločnosti SlovenskoJán Krekesteš, až takmer päťhodinové meškanie vlakov spôsobili neodhrnuté výhybky, záveje, popadané stromy, lavíny a poruchovosť koľajových vozidiel. Už 30. decembra o pol desiatej ráno bol vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti na tratiach B.Bystrica – Diviaky, Hronská Dúbrava – Horná Štubňa a Horná Štubňa – Prievidza. Pravidelnosť dopravy na trati Banská Bystrica – Diviaky tiež narušil zrýchlený vlak, smerujúci okolo 14. hodiny do Žiliny, ktorý na zastávke Dolný Harmanec uviazol v záveji a meškal 168 minút. Kvôli tejto mimoriadnosti meškal 176 minút aj zrýchlený vlak idúci z opačného smeru. Komplikácie na trati spôsobili odrieknutie dvoch ďalších spojov - Rozsutca (Zvolen – Žilina) a Turčana (Žilina – B.Bystrica).
Vlak nabehol na lavínu
Spadnuté stromy, lavíny a záveje prerušili dopravu aj 1. januára 2006 na viacerých tratiach. Vlaky v úseku Zvolen – Banská Bystrica – Diviaky – Vrútky meškali od 49 do 296 minút. Celkovo 8 vlakov zmeškalo 1218 minút, dva vlaky boli odrieknuté bez náhrady. K zastaveniu dopravy medzi Banskou Bystricou a Vrútkami došlo tiež 2. januára 2006, keď zrýchlený vlak nabehol krátko po pol piatej pred stanicou Harmanec jaskyňa na spadnutú lavínu. Z tohto dôvodu bola trať vylúčená do 3. januára do raňajšej tretej hodiny. Pri nehode sa nikto nezranil. Odrieknuté boli 3 vlaky, jeden nahradený autobusom a 4 vedené odklonovou trasou cez Kremnicu.
Zima sa vlastne začala až teraz, je poriadne zákerná a veští podobné situácie aj naďalej. Našťastie, okrem nervov zo zdržania a vďaka úžasnej obetavosti ľudí, ktorí „slúžili“ bez ohľadu na dĺžku svojich pracovných povinností, sa vážnejšie škody Turcu nestali.
Autor: bg, md