Starostu Vrícka čakali so silvestrovskou večerou do desiatej

Cesty a železnice na prelome rokov opäť skúšali trpezlivosť i obetavosť ľudí Vrícko, Martin, Turčianske Teplice – Snehová kalamita zasiahla na prelome decembra a januára aj Turiec, hoci cesty v okresoch Martin a Turčianske Teplice, čo sa týka zjazdnost

Cesty a železnice na prelome rokov opäť skúšali trpezlivosť i obetavosť ľudí
Vrícko, Martin, Turčianske Teplice – Snehová kalamita zasiahla na prelome decembra a januára aj Turiec, hoci cesty v okresoch Martin a Turčianske Teplice, čo sa týka zjazdnosti, boli na tom oveľa lepšie ako na Orave alebo na Kysuciach. Ako sme sa dozvedeli od vedúcich obidvoch stredísk martinskej Správy a údržby ciest Slovenskej správy ciest, kritickými dňami boli 30. a 31. december a potom, keď sa sneh topil, aj 1. a 2. január. Do odstraňovania snehu sa pustili nielen mechanizmy martinského a teplického strediska Správy a údržby ciest SSC v Martine, ktoré sa starajú o cesty 1. triedy, ale aj všetky zmluvné mechanizmy, ktoré zabezpečujú údržbu ciest 2. a 3. triedy.
Podľa Eduarda Skyvu, vedúceho teplického strediska, horské prechody Šturec a Kremnické Bane, boli počas najväčších snehových zrážok 30. a 31. decembra prejazdné, problémy robili akurát vozidlá bez snehových reťazí, ktoré neboli schopné prekonať stúpanie. Z 30. na 31. decembra spomalil dopravu cez Šturec macedónsky kamión bez snehových reťazí, ktorý prekrížil cestu.
Snehová búrka na tomto horskom prechode vylámala aj stromy. Pri ich odstraňovaní museli, podľa informácii Petra Podhorského, riaditeľa Hasičského a záchranného zboru v Martine, zasahovať sedem ráz aj hasičskí záchranári. Pri každom zo zásahov z cesty odstránili jeden až päť stromov. Cestári z radlicou „odpluhovali“ na spomínanom horskom prechode počas 24 hodín Šturca 980 kilmetrov. O deň neskôr to už bolo iba 72 km. Cestu cez Šturec posypali 30. decembra neuveriteľnými 41 tonami drviny.
Najažšie dni vo funkcii
Vedúci martinského strediska Správy a údržby ciest Marián Janík nám povedal, že medzi Vrútkami a Šútovom bola na ceste 1. triedy na konci roka celý čas zjazdná cesta, netvorili sa žiadne kolóny, a to ani v súvislosti s kalamitou v Tatrách. Napriek druhému stupňu mimoriadnej situácie sa obyvatelia dostali z práce do každej obce. Najhoršie to bolo vo Vrícku, kde boli kritickými dňami 31. december, 1. a 2. január. Starosta František Hideg, ktorý tiež odhŕňal cesty, nám povedal, že zažil najťažšie dni počas svojho pôsobenia vo funkcii. „Posledný deň minulého roka sme zvládli vlastnými silami. Využili sme obecný traktor s dvoma radlicami. Počas Silvestra ma manželka čakala s večerou do 22. h. Odhŕňali sme miestne cesty a štátnu komunikáciu po časť Predvrícko. Najhoršie to bolo 2. januára, keď sa do obce nemohlo autobusom dostať dohromady 27 ľudí. Do Vrícka sme ich dopravili svojpomocne do 45 min. S nasadením všetkých síl sme zložitú situáciu vyriešili a Vrícko nezostalo odrezané od sveta. V noci z 1. na 2. januára sme museli zvárať poškodenú radlicu, na čas „vypadlo“ aj verejné osvetlenie. Vďaka nasadeniu ľudí z obce, vrátane aktivačných pracovníkov, sa nám poškodenú radlicu podarilo opraviť a cestu sprejazdniť. Minuli sme už ale všetky peniaze, ktoré sme v obecnom rozpočte mali na zimnú údržbu,“ povedal nám František Hideg.
Dobre informovaný zdroj, ktorý si ale neželá byť menovaný, nám povedal, že problémy s údržbou ciest 1., 2. a 3. triedy spočívajú aj v tom, že na spomínaný účel je pre túto zimnú sezónu vyčlenených menej peňazí ako vlani. Preto štandard údržby štátnych ciest klesá.
Za meškanie mohli zaviate výhybky
Na prelome rokov 2005 a 2006 sneženie a silný vietor skomplikovali železničnú dopravu na západnom a strednom Slovensku. Ako pre NŽT uviedol hovorca Železničnej spoločnosti SlovenskoJán Krekesteš, až takmer päťhodinové meškanie vlakov spôsobili neodhrnuté výhybky, záveje, popadané stromy, lavíny a poruchovosť koľajových vozidiel. Už 30. decembra o pol desiatej ráno bol vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti na tratiach B.Bystrica – Diviaky, Hronská Dúbrava – Horná Štubňa a Horná Štubňa – Prievidza. Pravidelnosť dopravy na trati Banská Bystrica – Diviaky tiež narušil zrýchlený vlak, smerujúci okolo 14. hodiny do Žiliny, ktorý na zastávke Dolný Harmanec uviazol v záveji a meškal 168 minút. Kvôli tejto mimoriadnosti meškal 176 minút aj zrýchlený vlak idúci z opačného smeru. Komplikácie na trati spôsobili odrieknutie dvoch ďalších spojov - Rozsutca (Zvolen – Žilina) a Turčana (Žilina – B.Bystrica).
Vlak nabehol na lavínu
Spadnuté stromy, lavíny a záveje prerušili dopravu aj 1. januára 2006 na viacerých tratiach. Vlaky v úseku Zvolen – Banská Bystrica – Diviaky – Vrútky meškali od 49 do 296 minút. Celkovo 8 vlakov zmeškalo 1218 minút, dva vlaky boli odrieknuté bez náhrady. K zastaveniu dopravy medzi Banskou Bystricou a Vrútkami došlo tiež 2. januára 2006, keď zrýchlený vlak nabehol krátko po pol piatej pred stanicou Harmanec jaskyňa na spadnutú lavínu. Z tohto dôvodu bola trať vylúčená do 3. januára do raňajšej tretej hodiny. Pri nehode sa nikto nezranil. Odrieknuté boli 3 vlaky, jeden nahradený autobusom a 4 vedené odklonovou trasou cez Kremnicu.
Zima sa vlastne začala až teraz, je poriadne zákerná a veští podobné situácie aj naďalej. Našťastie, okrem nervov zo zdržania a vďaka úžasnej obetavosti ľudí, ktorí „slúžili“ bez ohľadu na dĺžku svojich pracovných povinností, sa vážnejšie škody Turcu nestali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: bg, md

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 815
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 080
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 953
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 645
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 802
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 139
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 037
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto sa deti rozlúčili so zimou a veria, že prebudili Živu – bohyňu jari a života.

Deti sa rozlúčili so zimou.


Jana Siráňová
Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?