Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Osudná sedmička

Sledovali sme, ako si Jaroslav Katriňák počínal na trase najprestížnejšej rely z Lisabonu do Dakaru


Na Silvestra odštartovali z portugalského Lisabonu 28. ročník Rely Dakar. Po šesťročnej prestávke malo na štarte svoje zastúpenie aj Slovensko. Na svoj tretí štart na Dakare sa postavil bývalý majster sveta v enduro - Jaroslav Katriňák. Organizátori napriek vlaňajšiemu ročníku poznačeného tragédiami nezľavili z nárokov a pre účastníkov pripravili trať v celkovej dĺžke 9043 km, z toho merané úseky tvorili 4813 km. Rely Dakar 2006 vedie cez sedem krajín - z Portugalska sa jazdci cez Španielsko presunú do Maroka a potom cez klasické saharské duny v Mauretánii. Pretekári po deväťročnej prestávke navštívia Guineu, odkiaľ zamiera do Senegalu, kde ich 15. januára čaká tradičný cieľ v Dakare. V programe bol v sobotu 8. januára jeden-jediný voľný deň. Na najväčšom motoristickom dobrodružstve sa zišla rekordnú účasť 1463 účastníkov na 688 pretekárskych, či asistentských vozidlách. Svoje zastúpenie na štarte malo až 46 krajín, najviac pretekárov je tradične z Francúzska - 254.
Nás samozrejme najviac zaujíma pôsobenie Jaroslava Katriňáka na tomto prestížnom motoristickom podujatí, na ktorom je v jeho historických análoch zapísaný jedným víťazstvom v etape. Tentoraz veľmi túžil prísť na tretí pokus do cieľa v Dakare. Odborníci tvrdili, že s podporou kvalitného tímu MOL Dakar, sa mu mohlo podariť opäť prekvapiť celý motocyklový svet a dosiahnuť pritom aj kvalitný výsledok medzi 240 pretekármi na motorkách. Lenže dakarská rely je nevyspytateľným dobrodružstvom, kde okrem pretekárskeho umenia treba mať aj potrebnú dávku šťastia. Ako sa ukázalo Jarovi Katriňákovi aj tentoraz chýbalo.
Každým dňom zlepšovanie pozície
Účastníkov v prvý deň podujatia čakala namiesto tradičného prológu riadna etapa v celkovej dĺžke 370 km. Jaroslav Katriňák si v nej počínal skvele, keď obsadil 28. miesto so stratou 5:23 min na víťazného Despreza, ktorý obhajuje vlaňajšie prvenstvo. Predminulú nedeľu čakal na pretekárov v 2. etape presun do španielskej Malagy odkiaľ už zamierili na africký kontinent. V druhej etape si Jaroslav Katriňák ešte polepšil. V etape vedúcej z portugalského Portimao do španielskej Malagy (567 km) skončil na 22. mieste a rovnaká priečka mu patrila aj v celkovom poradí. Jaroslav Katriňák na svojej KTM zaostával za vedúcim pretekárom len 8:49 min. Po 3. etape sa dokonca Jaroslav Katriňák posunul ešte bližšie k absolútnej špičke pretekárov – do druhej desiatky. V 3. etape obsadil 15. miesto, keď na 314-kilometrovom meranom úseku stratil na víťazného Austrálčana Andyho Caldecotta necelých deväť minút. V celkovom poradí ho toto umiestnenie posunulo z 22. miesta na 16. priečku. V 4. etape sa už posunul na celkové 14. miesto v priebežnom poradí, keď skončil v etape z Er Rachidie do Ouarzazate, ktorá celkovo merala 639 kilometrov, na 13. mieste. Na víťazného Španiela Isidreho Esteve Pujola stratil viac ako 26 minút. Po 5. etape išiel Jaroslav Katriňák v priebežnom poradí ešte vyššie - na 10. miesto, keď v etape, ktorá viedla z Ouarzazate do Tan Tanu, obsadil 11. priečku. A to aj napriek tomu, že sa nevyhol pádu, ale bez vážnejších následkov. Odniesli si to iba plasty a ohnutý výfuk motorky. Jaro sa vyjadril, že príšernejšiu etapu ešte v kariére nezažil, no s výsledkom bol veľmi spokojný.“ Jaro Katriňák mal trochu obavy z nasledujúcej etapy, ale to len preto, že si na ňu musel privstať. Nakoniec boli obavy zbytočné. Opäť jazdil v skvelej forme a dokázal sa posunúť o ďalšiu priečku vyššie – už na 9. miesto.
Osudná skala v piesku
V piatok na jazdcov čakala veľmi ťažká piesočnatá trať zo Zoueratu do Ataru, ktorá merala „iba“ 521 km, ale takmer celá (499 km) viedla dunami Sahary a išla sa na čas. V tejto etape, prišiel síce do cieľa medzi najlepšími – na 16. mieste a v celkovom poradí, pred dňom voľna mu patrila celkovo 11. priečka, ale podľa informácii, ktoré vzápätí dorazili na Slovensko, bola táto etapa labuťou piesňou Jaroslava Katriňáka, ktorý mal na trati nepríjemnú nehodu. Žiaľ, tá sa neobišla bez následkov. „Jaro rozbil svoj motocykel a aj sám sa doráňal. Po skončení etapy ho museli ošetriť v stane. Psychicky je však v pohode a dúfame, že dá stroj aj seba do ďalšej etapy do poriadku,“ bola prvá informácia Katriňákovho manažéra Mariána Novikmeca pre TASR.
Nehoda sa mu stala pred druhým meraným úsekom v rýchlostnej skúške asi 240 km pred cieľom. V rýchlosti okolo 150 km za hodinu narazil na skalu prečnievajúcu nad povrch terénu, na ktorej bol naviaty piesok. „Pri páde sa bolestivo zranil a utrpel mnohopočetné tržné rany a pomliaždeniny ťažšieho charakteru. O nič lepšie nedopadla ani motorka. Poškodila sa celá predná časť, vrátane navigačných prístrojov,“ uviedol ďalej jeho manažér.
Jaroslav Katriňák pre agentúru povedal: „Okamžite som zodvihol motorku a nasadol. Vtedy som v tom šoku zistil, že nemám na motorke ani roler, ani GPS
a ani iné prístroje. V piesku o niekoľko desiatok metrov som našiel GPS, ktorý som strčil do bundy. Ostatné prístroje sa mi nájsť nepodarilo. Začal som pociťovať silné bolesti po celom tele a videl som, že všetko mám zodraté. Uvedomil som si, čo sa stalo. V zlomku sekundy som vedel, že musím ďalej, lebo v odľahlej časti trate môžem zostať bez pomoci aj niekoľko desiatok hodín. Hlavou mi prebehlo, že je to opäť siedma etapa, v ktorej by som mal skončiť, aj preto som to chcel dojazdiť.“
Lekár povedal: NIE
Po dojazde do cieľa Katriňáka ošetrili v medical centre, kde mu rany dezinfikovali a pozašívali. Lekár organizátorov pretekov mu ale zakázal ďalšie pokračovanie v súťaži. „Ani som sa necítil po ošetrení na to, aby som bol schopný pokračovať ďalej. Až vtedy ma začali rany poriadne bolieť,“ povedal smutný Jaroslav Katriňák. Pred pretekármi bol deň voľna, ale ani ten už nemohol pomôcť Jarovi vylízať sa z rán. Napriek tomu, že na dakarskej rely Jaro Katriňák opäť „zastal“ v siedmej etape, aj svojím tretím vystúpením potvrdil svoju príslušnosť k absolútnej svetovej špičke jazdcov.
(jk)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 004
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 629
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 040
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 667
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 795
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 2 784
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 543

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: Hartley Coleridge - Dieťaťom dlho a stále som, kým časy
  2. Ján Škerko: Matovič a vrtkavá verejná mienka
  3. Anna Romanová: Moja psychóza 2
  4. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  6. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  7. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  8. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 221
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 925
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 505
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 095
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 135
  6. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 933
  7. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 898
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 865
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Richardovi Dingovi sa nedarí zlomiť smolu v koncovke.

Kto prišiel na zápas Martina proti Seredi o čosi neskôr, prvý gól v našej sieti nevidel a druhý stihol len tesne. Následná stíhacia jazda Fomatu už na body nestačila.


18 h
Po omši boli vystavené aj trofejné jelene.

V Turanoch vyznačili cyklotrasu a v Hornej Štubni sa deti priučili niečo o separovaní.


22 h
Na niektorých budovách sa podpísal čas a opadáva vonkajšia omietka.

Pomôcť by mala nová nemocnica.


1. okt
Ani dva góly Michala Juščáka nepomohli odvrátiť našu prehru.

Nedávno na ľade Humenného neuspel Martin v pohárovom zápase a náladu si jeho hráči nevylepšili ani v treťom ligovom kole.


30. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ak sa pri covide zhorší stav, pohotovosť by pacienta nemala odmietnuť.


1. okt

Najviac nedostatkov zistili v Banskobystrickom kraji.


1. okt

Pravidelná údržba vodnej nádrže je nariadená zákonom.


30. sep

Nemecký koncern plánuje postaviť ďalšie gigafabriky.


1. okt

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: Hartley Coleridge - Dieťaťom dlho a stále som, kým časy
  2. Ján Škerko: Matovič a vrtkavá verejná mienka
  3. Anna Romanová: Moja psychóza 2
  4. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  6. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  7. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  8. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 221
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 925
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 505
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 095
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 135
  6. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 933
  7. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 898
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 865
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?