Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky
JAROSLAV KATRIŇÁK: LÁKA MA ASPOŇ RAZ NAD DAKAROM VYHRAŤ

Sedem etáp dobrodružstva

Slovenský motocyklový reprezentant Jaroslav Katriňák sa po treťom neúspešnom pokuse absolvovať celú trasu na Rely Dakar vrátil v minulý pondelok na Slovensko.

Tridsaťdeväťročný jazdec Environ Servis Moto teamu skončil svoje účinkovanie na 28. ročníku slávnej púštnej rely v piatkovej 7. etape (6. januára), v ktorej sa pri nebezpečnej havárii zranil a poškodil aj svoj motocykel KTM. Hoci už po prílete na Slovensko absolvoval v Bratislave tlačovku, aj doma v Žabokrekoch ho prenasledovali novinári. My sme neboli výnimkou a dohodli sme si rozhovor, aby sme našim čitateľom sprostredkovali jeho pocity zo siedmich etáp dakarského dobrodružstva.
Zúčastnili ste sa už tretej dakarskej rely, môžete porovnávať. V čom bol rozdiel medzi poslednou a tými predchádzajúcimi?
Preteky sa nezmenili, možno sa trochu k lepšiemu zmenila organizácia podujatia. Lepšie bolo sociálne zázemie – myslím najmä toalety a sprchy. To bolo lepšie ako pred šiestimi rokmi. Preteky a trať a to všetko, je stále to isté, stále ťažké, namáhavé. Etapy zostali dlhé a štarty sú včas ráno.
Na predchádzajúcich podujatiach ste štartovali, keď ste boli profesionálnym jazdcom, lenže vtedy ste mali na rely amatérske zázemie, tentoraz to bolo opačne – ako amatér ste mali oveľa lepšie servisné zázemie...
Je to pravda. Predsa len sa už tak intenzívne nevenujem pretekárskej činnosti, ako v tom čase. Pravdou je, že tentoraz sa mi išlo veľmi dobre, bez technických problémov. Motocykel KTM 660 R bol spoľahlivý, mohol som byť s ním maximálne spokojný. Z toho vyplývala aj jazdecká pohoda. Navyše, k nej prispievala aj atmosféra v MOL Dakar tíme. To všetko nahrávalo, že by sa mi mohlo podariť prísť do cieľa rely.
Začali ste vynikajúco. Z 240 pretekárov na motocykloch ste v prvej etape boli na 28. mieste a každým dňom ste sa vo výsledkovej listine posúvali dopredu. Ako bol dôležitý takýto začiatok?
Priznávam, že začiatok rely na európskom území nie je až tak veľmi dôležitý. Všetko sa to začne rozbiehať a vyvíjať až v Afrike. Pre mňa bolo najdôležitejšie prísť do Afriky a tam dobre pokračovať. Niekoľko jazdcov totiž skončí súťaž už na európskom území a práve to býva smutné, veď ešte nezačali poriadne súťažiť.
V každej z etáp ste sa výrazne zlepšovali. Práve s tým, ako prichádzali náročnejšie terény, dokázali ste sa posúvať najprv do druhej a potom aj do prvej desiatky...
Spočiatku som si zvykal na nový motocykel, aj na navigáciu, na terén, takže bolo pochopiteľné, že keď som sa adaptoval, prichádzalo zlepšenie.
Keď sme sa pred rely rozprávali, povedali ste, že hlavným cieľom je prísť do cieľa, že umiestnenie nebude až také dôležité. Nepodľahli ste počas súťaže pretekárskej eufórii, že ste niekedy „pridávali plyn„ viac ako bolo treba?
Nie, to nie. Vôbec som nešiel na doraz. Stále som mal rezervu. Nepchal som sa dopredu a držal som sa okolo desiateho miesta. Stihol som zaregistrovať, že som doplatil jednoznačne len na vlastnú chybu, chvíľkovú nepozornosť. Nespozoroval som „hrb„, ktorý mi stál v ceste, a ten ma doslova vykopol z motocykla. Asi v 120 km rýchlosti som urobil saltá, potom ma to oplieskalo o zem, bol som bez kontroly nad sebou, len v rukách osudu, čakajúc, čo sa stane.
Pôvodné informácie hovorili o tom, že ste išli ešte rýchlejšie...
To je ťažko presne odhadnúť. Vtedy som sa určite nepozeral na tachometer. Súdim tak len podľa zaradeného rýchlostného stupňa a podľa toho, ako sa na tom úseku išlo. Rýchlosť som len odhadol.
Stalo sa to na piesku?
Nie, naopak, bol to tvrdý podklad – taký „hlinitopiesčitokamenitý„. No taký, že keď na tom teréne jazdec spadol, tak to veľmi bolelo. Keby som takto spadol v piesku, pozbieral by som sa, ale v tomto prípade to bolo ťažké.
Ktorá z etáp bola pre vás najľahšia a ktorá naopak najťažšia?
Povedal by som, že všetky boli rovnako ťažké. Do každej som išiel s predsavzatím prísť do cieľa.
Pýtam sa preto, lebo podľa dostupných správ ste, vraj, mali najväčší rešpekt pred šiestou etapou. Je to pravda?
Asi preto, lebo na túto etapu sme vyrážali tesne pred druhou hodinou ráno. Bolo to nepríjemné, lebo bola nielen tma, ale aj zima, možno len tri stupne nad nulou a mal som pred sebou asi 300 kilometrov spojovacej etapy, pričom nás ešte čakal ťažký špeciál, takže som vedel, že to nebude ľahké.
Vráťme sa ale k tomu momentu, ktorého následky vás stopli v pokračovaní na rely...
Po páde chvíľu trvalo, kým som sa pozbieral. Cítil som, že nemám nič zlomené, ale bolelo ma kompletne všetko. Povedal som si, že tam nemôžem ostať a ak motorka pôjde, zdvihnem ju a budem pokračovať, potom uvidím, čo sa bude ďalej robiť. Jediným motívom bolo prísť do cieľa etapy. V cieli som išiel za doktormi, postupne ma začali ošetrovať, zašívať. Mal som zodraté prsty, strhnutý necht na prste pravej ruky. Zošívali mi ľavú ruku, pod bradou, no a ťažké boli nárazy na chrbte, ktorý ma veľmi bolel. Poriadnu ranu dostala aj chrbtica. Večer, keď som si ľahol, ani som sa potom nemohol postaviť na nohy. To vlastne rozhodlo o tom, že nemôžem ísť ďalej, lebo by som nebol schopný ani len postaviť motorku na kolesá a už vôbec ju viesť po dunách.
Potom ste pokračovali, ale už na ceste domov. To tiež asi nebola jednoduchá cesta ...
Z miesta konca siedmej etapy som sa dostal do hlavného mesta Mauretánie – Nouakchotu a odtiaľ som cestoval letecky do Paríža a odtiaľ do Viedne. Tam ma čakal môj manažér, ktorý ma odviezol domov.
Motorka ostala v depe, čo s ňou bude teraz?
Odovzdal som ju usporiadateľom, ktorí ju dopravia do Paríža a keď mi oznámia, že je tam, pôjdem po ňu.
Aký ste mali denný režim počas pretekov?
Keď bol štart o šiestej hodine ráno, stával som o piatej, potom som absolvoval raňajky a obliekol som sa do jazdeckého odevu. Etapy trvali zvyčajne do 15. h. V cieli sme my jazdci dostávali nový navigačný plán na budúci deň, potom sme motorku odovzdávali mechanikovi. Keď mechanik kontroluje motorku, jazdci si pripravujú navigačný plán. Potom som mal olovrant a o 19. hodine večeru. O dve hodiny neskôr som zaľahol spať.
To znamená, že dlhých – najmenej - 9 hodín počas etapy ste boli bez jedla?
Jazdci si na trať berú so sebou len dobošky, čokoládu, hrozienka a, samozrejme, niečo na pitie. Povinnou výbavou je mať na chrbte 2,5 litra vody.
Vraj ste si zobrali aj slivovicu, na zahnanie prípadných žalúdočných problémov, ale, vraj, nebolo treba zapíjať...
Slivovicu som nestihol vypiť, nemal som žiadne problémy a šetril som si ju do cieľa v Dakare. Ten som, žiaľ nevidel, takže som nemal dôvod otvárať fľašu.
Keď ste sa vrátili domov našli ste Turiec „zaviaty pod kopami snehu„. Vy ste zažili kopy piesku. Pre vás je to podložie, na ktorom netrénujete, takže pre vás bol piesok niečo ako pre Afričana sneh...
Motocykel je na piesku vratkejší. Prudké zatočenia predného kolesa sa nevyplácajú. No a má to aj ďalšie špecifikum, že jazdec musí odľahčiť predné koleso tým, že ťažisko presúva dozadu a nesmie robiť ostré zatáčania. Predné koleso sa nesmie zabárať do piesku. Hodne sa jazdí na stúpačkách.
V poslednom čase ste menej trénovali a viac pracovali. Ako ste kondične zvládali etapy?
Nemal som žiadne veľké problémy, išlo sa mi veľmi dobre, bol som v pohode. V tom rozhodne nebol problém.
Tentoraz ste boli súčasťou medzinárodného trojčlenného tímu MOL Dakar. Bolo to lepšie, ako byť v pretekárskom poli sám ako prst?
Určite to bolo lepšie. Boli sme podstatne lepšie zabezpečení. Pretekár v rumunských farbách nedobrovoľne, po ťažkom zranení, keď do neho napálil zozadu ďalší jazdec, skončil v štvrtej etape, maďarský pretekár, keď som odchádzal, pokračoval na trati.
Po pretekoch ste jednoznačne vyhlásili, že tentoraz vás nezradil materiál a motorka, ale skončili ste po vlastnej jazdeckej chybe. Trváte na tomto vyjadrení? Nie ste voči sebe až príliš prísny?
Na tom vyjadrení trvám. Bola to jednoznačne moja jazdecká chyba. Motorku som neubrzdil, cez ten „schod„ som mal ísť pomalšie.
Napriek tomu, že ste boli doráňaný, hneď po nedobrovoľnom skončení, ste nevylúčili, že by ste sa na Dakar vrátili aj štvrtý raz...
Určite by som si to chcel zopakovať, ale s lepším výsledkom. Mám nové skúsenosti, asi by som sa vedel lepšie pripraviť. Ak by som na tieto preteky mal opäť ísť, chcel by som nech je to hneď v najbližšom ročníku, aby som to všetko mal čerstvé v pamäti. Zatiaľ je taký prísľub, že by sa to mohlo podariť, ale to ešte bude otázkou rokovaní.
Už po vašom odstúpení sa na trase rely stala tragédia. Jeden z motocyklových pretekárov – Australčan Caldecott zahynul. Poznali ste ho?
Osobne som sa s ním nepoznal, ale počas pretekov sme niekoľkokrát spolu štartovali. Videli sme sa, vedeli sme o sebe.
Aj napriek pádu a zraneniam, pre ktoré ste odstúpili, ale aj takejto výstrahe, hoci si pred rely musíte objednať cínovú truhlu pre prípad smrti, vás stále láka účasť na týchto pretekoch?
Dakar ma láka. Je to dobrodružstvo, sú to veľké preteky, najväčšia rely na svete. Láka ma aspoň raz nad Dakarom vyhrať.Ján Kŕč

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 052
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 822
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 394
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 094
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 053
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 733
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 393
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 292
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 286
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 136
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Mobilné odberové miesto pri Kine Moskva.

Niekde sa objednávalo, niekde si bolo treba vystať rad.

15 h
Ľuboš Thomka (s loptou) stratil na víťaza len osem bodov.

Vo aktuálnej zostave jedenástky TFZ je sedem mien z vlaňajška. Najstarší laureát má 42 rokov a najmladší dvadsaťjeden. Ako sa stalo v poslednom období pravidlom, na zozname dominujú tridsiatnici. Víťaza tohtoročného hodnotenia dal na svoj hlasovací lístok každý klub prvej triedy.

15 h
Ivan Kocan, primár pľúcnej kliniky Univerzitnej nemocnice v Martine.

Novinku z Univerzitnej nemocnice v Martine v pilotnej fáze vyskúšalo sedem pacientov.

19 h
Ilustračná foto.

Prednosta Okresného úradu v Martine Vladimír Polakovič tvrdí, že percento infekčnosti v rámci okresu sa nedá určiť na základe čiastkových výsledkov.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

17 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

22 h

Poradia sa od včera zmenili.

10 h

Už ste čítali?