však treba pozíciu držiteľa certifikátu obhájiť formou recertifikačného auditu. Ten uskutočnili auditori zo Slovenskej spoločnosti pre systémy riadenia a systémy kvality - SKQS na sklonku uplynulého roka v posledných decembrových dňoch. V súvislosti s týmto auditom sme položili niekoľko otázok prednostovi mestského úradu Miroslavovi Verešovi.
Čo sa zmenilo v poskytovaní služieb obyvateľstvu?
Takmer všetko, čo sme počas tých uplynulých troch rokov uskutočnili, malo spoločného menovateľa – snahu o dosiahnutie vyššej kvality. Nie však hocijakej, ale tej, ktorú predpisujú medzinárodné normy a ktorá je v celom svete vysoko oceňovaná a vnímaná. Postupne sme sa prepracovali od certifikácie úradu, dozorujúce audity, zisku Národnej ceny SR za kvalitu až k recertifikácii. Zmien, ktoré prispeli ku skvalitneniu práce v oblasti poskytovania služieb počas spomínaného obdobia, bolo veľmi veľa, preto spomeniem len tie z môjho pohľadu najdôležitejšie. Predovšetkým sa zmenila tzv. „štábna kultúra úradníkov„, teda, zmenili sme prostredníctvom procesného prístupu a vzdelávaním zamestnancov výkonnosť a efektívnosť mestského úradu a na starých základoch vybudovali moderný úrad. Príkladom môže byť napr. bezbariérový vstup, informačná kancelária, klientské centrum, rýchlovýťah, prispôsobený zdravotne postihnutým klientom, názorné a prehľadné informačné služby, internetový prístup ku všetkým klientským formulárom a iným dôležitým dokumentom mesta, tímová práca zamestnancov. Ďalšie významné zlepšenie cítim v oblastiach, ktoré úzko súvisia so spoluprácou s primátorom a našimi poslancami. Bez nej by bolo omnoho zložitejšie a náročnejšie vytvoriť a schváliť hlavne dokumenty strategického významu, akým bol v tomto roku Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Martin a Koncepcia školstva. Okrem toho nás v tomto roku zmobilizovalo aj zapojenie mestského úradu do medzinárodného benchlearningového projektu s certifikovanými mestskými úradmi – mestom Vsetín z Českej republiky a mestom Šopron z Maďarska, v rámci ktorých prebiehalo formou benchmarkingu porovnávanie výkonnosti na základe medzinárodného modelu CAF, ktorý je nástrojom na skvalitňovanie práce v rámci verejnej správy.
Je Mestský úrad v Martine jediným, ktorý tento certifikát získal, a ako si ho ceníte?
Áno, náš mestský úrad je skutočne jediným na Slovensku, ktorý sa môže pochváliť tým, že do svojej práce integroval súčasne dve medzinárodné normy a zaviedol tzv. „Integrovaný manažérsky systém„. Prirodzene, že tento fakt si vysoko cením, ale myslím, že môžem s pokojným svedomím aj v mene realizačného tímu a ostatných zamestnancov vyhlásiť, že nám do nosa nenapršalo a naďalej budeme hľadať riešenia, ktoré nás ešte viac priblížia občanom. Som úprimne rád, že na Slovensku sa v poslednom období po ceste, ktorú sme začali priekopnícky raziť na našom mestskom úrade, objavili nasledovníci z iných mestských úradov, ktorí získali certifikát manažérstva kvality podľa noriem ISO 9001.
Je získanie certifikátu výzvou pre vedenie MsÚ a jeho zamestnancov pracovať tak, aby patrilo k najlepším na Slovensku z pohľadu poskytovaných služieb?
Bolo by istým hazardovaním s dôverou klientov, keby dosiahnutý úspech ostal len zarámovaným papierom na stenách úradu a nemal by to, čo je podmienkou a zmyslom celého nášho snaženia. Mám rád výzvy, ktoré majú zmysel a pridanú hodnotu. No a takou rozhodne je aj recertifikácia úradu, lebo hľadanie a uplatňovanie metód a nástrojov kvality je proces, ktorý nemá konca – vždy bude čo vylepšovať.
Nové Klientské centrum je jedným z plusov, ktorý pomohol k recertifikácii. Čo môžeme očakávať v skvalitnení služieb v najbližšej budúcnosti?
Niečo také hmatateľné, ako bolo zriadenie klientského centra, to určite nebude. No paradoxne práve jedna zo snáh, ktoré budeme v blízkej budúcnosti realizovať v prospech klientov, súvisí práve s klientským centrom. Keďže v súčasnosti pretrvávajú problémy s priechodnosťou klientského centra medzi elokovanými pracoviskami mestského úradu a pracoviskami, kde sa vydávajú občianske preukazy, vodičské preukazy a pasy, prichádzame s riešením, ktoré tento problém odstráni a pomôže vyriešiť aj iné boľavé miesto – prebudovanie sociálnych zariadení pre klientov.
Čo treba urobiť pre to, aby Mestský úrad v Martine certifikát obhájil?
Nič nie je zadarmo a ani samozrejmé. Preto ne ceste za ďalšou recertifikáciou úradu bude potrebné predovšetkým pokračovať v rozbehnutom úsilí s elánom, nadšením, presvedčením a pochopením.
Autor: rr