Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Na cestách máme ľadové „Pyreneje„

Primátor a starostovia sú nespokojní s údržbou štátnych ciest a žiadajú nápravu Turčianske Teplice – Predminulý týždeň vo štvrtok sa uskutočnilo rokovanie zástupcov Slovenskej správy ciest, Žilinského samosprávneho kraja a spoločnosti, ktorá zabezpečuje

Primátor a starostovia sú nespokojní s údržbou štátnych ciest a žiadajú nápravu
Turčianske Teplice – Predminulý týždeň vo štvrtok sa uskutočnilo rokovanie zástupcov Slovenskej správy ciest, Žilinského samosprávneho kraja a spoločnosti, ktorá zabezpečuje údržbu štátnych ciest 2. a 3. triedy s primátorom Turčianskych Teplíc Jozefom Turčánym, vedúcim spoločného obecného úradu Milanom Litvom (v súčasnosti je už aj novým poslancom krajského samosprávneho parlamentu za okres Turčianske Teplice) a riaditeľom Technických služieb v Turčianskych Tepliciach Dušanom Vojtekom. Cieľom stretnutia bolo predovšetkým vyriešiť nedostatky zimnej údržby ciest v meste a okrese Turčianske Teplice. Na toto rokovanie prišiel aj starosta Skleného Ján Kohutka a zúčastnili sme sa na ňom aj my. V úvode rokovania jeho účastníci riešili dlhoročný problém údržby a spravovania bývalých štátnych ciest, ktoré mali delimitáciou prejsť do vlastníctva mesta Turčianske Teplice, ale teplická radnica ich nikdy neprevzala.
Jozef Turčány povedal, že v žiadnom prípade nemôže byť spokojný ani s doterajšou zimnou údržbou ciest. Ján Kohutka k tomu dodal, že keby do zimnej údržby cesty od križovatky s hlavnou cestou do Skleného nenasadil techniku, ktorú si sám zabezpečil, doteraz by sa automobilom do obce nikto nedostal. Ľudia, ktorí zabezpečovali zimnú údržbu na spomínanom cestnom úseku pre obec, sa podľa starostu v kritických dňoch nezastavili pri práci od piatej ráno do siedmej večer. Obyvatelia Skleného, ktorí sa nedostali včas do práce, potom samozrejme žiadali náhradu miezd. Podľa J. Kohutku a Jozefa Turčányho firma, ktorá je zodpovedná za zimnú i letnú údržbu ciest v Turci, nezvládla odstraňovanie napadnutého snehu už 16. decembra. Podobná situácia bola potom aj 30. decembra. Preto zlyhávalo zásobovanie predajní, odvoz komunálneho odpadu zo smetných nádob, prímestská autobusová doprava i doprava osobnými automobilmi. Jozef Turčány a Milan Litva jednoznačne určili úseky i čas, kde napadlo veľké množstvo snehu, ktorý potom veľa hodín nikto neodhrnul. Sami totiž prechádzali cestami v okolí Dubového a Turčianskych Teplíc v čase, ktorý bol pre obce Turčianskoteplického okresu kritický.
Asi si nerozumieme
Nedostatočné bolo podľa nich aj vytýčenie ciest. Marian Krištof, riaditeľ a podľa obchodného registra aj jediný spoločník spoločnosti Colas, ktorá zabezpečuje údržbu ciest 2. a 3. triedy v celom Turci, povedal, že to nebolo až také zlé. Július Bačkor, riaditeľ Správy a údržby Slovenskej správy ciest v Martine ho doplnil, že v kritickom čase napadlo počas dvoch dní toľko snehu ako počas iných rokov v tom istom období za mesiac. Podľa neho zlyhala v hornom Turci komunikácia medzi starostami (primátorom) a správcom ciest. Pripomíname, že o údržbu ciest 1. triedy v Turci sa starajú strediská Správy a údržby SSC v Martine. Údržbu ciest 2. a 3. triedy zabezpečuje firma, ktorá vyhrala verejnú súťaž Žilinského samosprávneho kraja – v prípade okresu Turčianske Teplice je to „eseročka„ Colas. Jozef Turčány argumentoval, že situáciu nemohol riešiť preto, lebo keď telefonoval správcovi ciest, nemohol sa dopátrať telefónnych čísel kompetentných osôb. Július Bačkor a Daniel Škerda, vtedy ešte vedúci odboru dopravy a komunikácií Žilinského samosprávneho kraja, tvrdili, že svoje mobilné telefóny majú zapnuté 24 hodín každý deň a starostovia sa v prípade potreby môžu obracať na nich. Július Bačkor dodal, že správcom ciest 2. a 3. triedy, aj keď to zabezpečujú dodávateľské firmy, je Správa a údržba SSC, preto sa verejnosť má obracať na ňu.
Vraj sú kvalifikovaní
Milan Litva na spomínanom rokovaní povedal, že pracovníci firmy Colas nezvládli situáciu v kritických dňoch aj preto, lebo nevedia pracovať s technikou na údržbu ciest. Mariana Krištofa sme sa opýtali, či má dostatok pracovníkov, ktorí majú skúsenosti s údržbou ciest a vedia pracovať s technikou. Po verejnej súťaži na dodávateľov údržby ciest 2. a 3. triedy totiž Slovenská správa ciest v strediskách po celom Žilinskom kraji prepúšťala zamestnancov. Dostala totiž na svoju činnosť menej peňazí, preto sa nemohla vyhnúť znižovaniu počtu pracovníkov, ktorí sa starajú o údržbu ciest. Peniaze na túto činnosť dostali víťazi verejnej súťaže. Marián Krištof nám povedal, že spoločnosť Colas prijala viacerých prepustených bývalých zamestnancov Slovenskej správy ciest a ľudia, ktorí v kritických dňoch odhŕňali a posýpali cesty 2. a 3. triedy v Turci, majú s touto prácou dostatočné odborné skúsenosti. Nedostatky podľa neho nespôsobil nedostatok kvalifikovaných a skúsených pracovníkov, aj keď firma má aj mladých zamestnancov, ktorí so spomínanou prácou iba začínajú. Problém spočíval v komunikácii so starostami a primátorom. Stretnutie, ktoré sa uskutočnilo až predminulý týždeň, malo logicky byť už pred zimnou sezónou. Druhým problémom, ktorý ale nemohli cestári ovplyvniť, bolo obrovské množstvo nového snehu. Ten zasypal cesty na väčšine územia Slovenska naraz.
Treba však odpovedať aj na otázku, prečo sa menil systém údržby štátnych ciest, keď sa SSC minulú zimu o cesty dobre starala? Pre koho je nový systém výhodný? Podľa nášho názoru je nový systém výhodný predovšetkým pre majiteľov spoločností, ktoré vyhrali verejné súťaže. Takmer nikto, česť výnimkám, si predsa neberie na svoje plecia takú prácu, na ktorej si nezarobí a má s ňou len starosti. Nový systém údržby štátnych ciest schválil predchádzajúci parlament Žilinského samosprávneho kraja a je teda prirodzené, aby aj oni cítili svoj diel zodpovednosti za vzniknutú situáciu. Na ústredí kraja už padajú hlavy. Juraj Blanár, predseda ŽSK, odvolal minulý týždeň z funkcie Daniela Škerdu.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  5. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 097
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 983
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 899
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 850
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 476
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 927
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 826

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  2. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  3. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  4. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  5. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 641
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 567
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 276
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 687
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 887
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 523
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 735
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Turčianska Štiavnička získala v stretnutí proti Vavrečke cenný bod.

Posledný víkend bol z pohľadu turčianskych celkov o poznanie pozitívnejší ako tie predchádzajúce. Bystrička aj Blatnica zabrali naplno a svoju cenu má aj remíza Štiavničky.


6 h
Futbalisti Belej zvládli zápas proti Zubrohlave.

Hráči Dynama v Rosine na dobrý výsledok pomýšľať nemohli, keďže nestrelili ani gól, hoci si vybojovali aj výhodu penalty. Belá sa vytiahla a zdolala silnú Zubrohlavu.


12 h
Martinčan Juraj Reguli si na prácu v pivovare spomína v dobrom.

Martinčan Juraj Reguli pracoval v pivovare 20 rokov a dobre ho poznal.


15 h
Primátor mesta Martin, Ján Danko

Nové moderné areály, štadióny či ihriská. Športová infraštruktúra v Martine prešla v ostatných štyroch rokoch zásadnou premenou.


24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  2. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  3. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  4. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  5. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 641
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 567
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 276
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 687
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 887
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 523
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 735
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?