Nový šéf odboru dopravy ešte nenašiel dôležité dokumenty
adoch s údržbou spokojní. Kritická situácia bola najmä na prelome rokov 2005 a 2006. Zaujímal nás dôvod zmeny systému údržby spomínaných ciest a súčasná situácia vo vedení odboru dopravy a komunikácií ŽSK.
Po odvolaní Daniela Škerdu Juraj Blanár poveril vedením odboru dopravy a komunikácií ŽSK doterajšieho vedúceho oddelenia Slavomíra Škerlika, ktorý sa okamžite pustil do upratovania. „V tejto chvíli môžem poveda len to, že sa nám stále nepodarilo nájs originály niektorých zmlúv, iné hospodárske zmluvy zase nemáme zaevidované. Intenzívne sa zaoberáme hodnotením zimnej údržby a urobili sme opatrenia, aby nedošlo k situácii, aká nastala na konci roka,„ povedal Škerlik na margo jeho poverenia.
Na povrch totiž vyplávali kontroverzné informácie o uzatváraní dodávateľských zmlúv na vykonávanie všeobecnej údržby ciest súkromnými firmami. Nový vedúci odboru Slavomír Škerlik sa pri analýze práce svojho predchodcu chytá za hlavu. Na úrade totiž nenašli ani jednu zmluvu, na základe ktorej robili súkromné firmy údržbu ciest II. a III. triedy. Tie mali len jednotliví riaditelia Správy a údržby ciest (SaÚC). Pozoruhodné je, že väčšina dodávateľských firiem, ktorým údržbu ciest zverili SaÚC v Dolnom Kubíne, Čadci a Martine, si na túto prácu našli ešte ďalšie subdodávateľské firmy. V Dolnom Kubíne štyri, v Čadci a Martine dve. Len v Liptovskom Mikuláši a Žiline si firmy nenašli ďalších subdodávateľov. Na celej záležitosti je však ešte jeden paradox. Správy a údržby ciest mali pôvodne na starosti údržbu ciest I., II. a III. triedy. Jedine v ŽSK však SaÚC dodávateľsky udržiavajú cesty prvej triedy a naopak dvojky a trojky udržiavajú súkromné firmy. Podľa zdroja blízkeho ŽSK sa na tom smeje celé Slovensko.
Kolegovia z regionálneho týždenníka Naša Orava oslovili v tejto súvislosti aj Jozefa Tarčáka, bývalého predsedu ŽSK. Podľa neho bol jeho postup vždy v súlade so zákonom, za tým, čo povedal ako predseda vyššieho územného celku si doteraz stojí a má čisté svedomie.
V Turci sme oslovili bývalého poslanca ŽSK Ľubomíra Bernáta, primátora Vrútok. Povedal nám, že na hlasovanie o súčasnom systéme údržby ciest v bývalom krajskom parlamente si presne nespomína. Máme vraj „vyspovedať„ bývalých členov komisie dopravy, aby si obhájili návrhy, ktoré napokon krajský parlament schválil. „Pamätám si, že tento návrh sa mi nepozdával, nebol som presvedčený, že nový systém údržby ciest II. A III. triedy v Žilinskom kraji bude lacnejší. Komisia dopravy ma naopak presvedčila o prospešnosti investícii do opráv ciest. Jozef Tarčák to podľa mňa myslel úplne inak, ako to dopadlo. Do verejnej súťaže sa mali zapojiť firmy z jednotlivých okresov, ktoré už s údržbou ciest majú skúsenosti, ale napokon sa do nej dostali aj úplní amatéri. Mimochodom, nie som spokojný ani s dodávateľom údržby miestnych komunikácií vo Vrútkach. Pokazil sa,„ dodal Ľubomír Bernát.
Autor: mf, gg