Podozrenie z klientelizmu v súvislosti so zmluvami na zimnú údržbu ciest sa, žiaľ, stále prehlbuje
ykonávanie všeobecnej údržby ciest II. a III. triedy súkromnými firmami. V súvislosti s týmito súkromnými firmami vyplávali na povrch alšie skutonosti, ktoré by mohli svedi o klientelizme niektorých vedúcich pracovníkov na úseku dopravy.
Cesty II. a III. triedy v Žilinskom kraji spravujú prevádzky správy a údržby Slovenskej správy ciest. V praxi to však vyzerá tak, že tieto cesty udržiavajú súkromné firmy. Od kolegov zo Žilinských novín sme sa dozvedeli, že v okrese Žilina je to firma Helvet, ktorej jediným konateľom je od začiatku istý pán Ivan Hlavoň z Považskej Bystrice. Firma vyhrala výberové konanie na údržbu ciest, pretože bývalé zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) rozhodlo, že cesty budú udržiavať súkromné firmy. Doteraz by to ešte bolo zdanlivo v poriadku, ale ŽSK jej navyše prenajal aj štrnásť posýpačov a tri nakladače. V tejto spojitosti je zaujímavý aj ďalší fakt, a to, že riaditeľom Investičnej výstavby a správy ciest Žilina (IVaSC) je tiež Ivan Hlavoň, otec majiteľa firmy, ktorá vyhrala súťaž vypísanú SaÚC a pre ŽSK vykonáva údržbu ciest. IVaSC je štátna inštitúcia a SaÚC je v pôsobnosti samosprávneho kraja. Ťažko ale ktokoľvek poprie, že odvolaný šéf dopravy ŽSK Daniel Škerda niekoľko rokov sídlil v budove patriacej IVaSC a takmer denne sa tu musel stretávať s riaditeľom Ivanom Hlavoňom. Veľmi úzko totiž spolupracovali. Ako sa dá potom v tejto situácii interpretovať fakt, že keď organizácia podriadená Danielovi Škerdovi vypíše výberové konanie, vyhrá ho firma Hlavoňovho syna? Nezaváňa to klientelizmom? „To, že môj syn je majiteom firmy, je jeho vec. Do súaže išiel ako každý iný a moje postavenie ju nemohlo nijako ovplyvni. Súaž bola korektná,„ povedal riadite IVaSC Žilina Ivan Hlavo. Zárove ale potvrdil, že sa so Škerdom poznali. „S jeho odborom sme spolupracovali a denne prichádzali do styku,„ priznal. S vedúcim sa vraj často hádali, pretože mal svojské nápady, s ktorými Hlavoň nesúhlasil.
Do súťaže na zimnú údržbu v kraji bola prihlásená aj firma Žilinské komunikácie, ktorá sa stará o údržbu ciest v meste. Jej riaditeľ Eduard Hulín vyjadril s priebehom súťaže nespokojnosť. Tvrdí, že všetci uchádzači nemali rovnaké podmienky. „Firma Helvet nikdy predtým nerobila údržbu ciest a nemala na to ani techniku. Je to totiž firma, ktorá vyrába farbu pre dopravné znaenie. Techniku jej prenajal samosprávny kraj. Druhá vec je cena, za ktorú údržbu robia. Myslíme si, že zimnú údržbu sme schopní urobi lacnejšie,„ povedal Hulín. Naopak, s jeho názorom nesúhlasí Hlavoň. „Žilinské komunikácie nedokážu zabezpei ani údržbu svojich ciest a okrem toho sú päkrát drahší. Úrad pre verejné obstarávanie platnos súaže potvrdil.„
Ešte väčšie podozrenie vzbudzuje situácia v Čadci. Verejnú súťaž na údržbu ciest tu totiž vyhrala firma PRESTIMEX, ktorej spoločníkom bol do novembra 1999 súčasný riaditeľ Správy a údržby ciest Čadca František Faktor. Je minimálne podozrivé, keď bývalá firma spoločníka Faktora vyhrá verejnú súťaž a dostane zákazku od SaÚC, ktorej riaditeľom je ten istý František Faktor. Nezaváňa to opäť klientelizmom? Podľa samotného Faktora nie. „Ja s firmou Prestimex nemám už ni spoloné. Svoj podiel som pred šiestimi rokmi predal. Možnože sa toto moje tvrdenie môže zda niekomu málo dôveryhodné, ale hovorím to úprimne a od srdca,„ uviedol Faktor. Súčasne vylúčil akékoľvek špekulácie o klientelizme. Podľa jeho slov sa do výberového konania prihlásili len dve firmy, pričom neúspešná spoločnosť RISS Kysucké Nové Mesto nemala v poriadku všetky doklady. Zaujímavé však je, že spoločnosť RISS nakoniec ako subdodávateľ zimnú údržbu ciest na Kysuciach realizuje, pretože si ju u nej objednal PRESTIMEX.
Podľa ekonóma Petra Bologu je pri takýchto subdodávkach zrejmé, že zvyšujú konečnú cenu, čo sa premietne do zvýšených výdavkov ŽSK. Jednoducho každá z firiem chce zarobiť, čím sa predražuje zimná údržba pre ŽSK.
„V súasnosti sa intenzívne venujeme skúmaniu daného stavu a nedá sa to rozlúsknu na pokanie. Pripúšam však, že sa pri prideovaní zimnej údržby postupovalo neštandardne, i zvláštne, a tak jedným z mojich prvých krokov bolo aj odvolanie bývalého vedúceho odboru dopravy,„ reagoval na naše zistenia župan Juraj Blanár.
V Turci sa o údržbu ciest II. a III. triedy stará spoločnosť Colas. Podľa informácií od Aliancie Fair-play, ktorá sa zaoberala verejnou súťažou na údržbu ciest II. A III. triedy v celom kraji, firma Colas nemá vlastné stroje. Má prenajaté tie isté stroje od firmy Sous s.r.o., ktoré využíva aj firma Helvet a skládky má prenajaté od SaÚ ciest SSC Martin. V čase kalamity sú asi na roztrhanie. Ktovie, ktoré cesty zodpovední uprednostnia? Verejnej súťaže na správu a údržbu ciest II. a III. triedy v Turci sa podľa Fair-play zúčastnili dohromady tri firmy – Colas, Sates a Hakom (posledná z menovaných ako jediná z nich sídli v Turci). Podľa aliancie konateľ Colasu Marian Krištof pracuje pre firmu Sates. Spoločnosť Hakom sa, podľa obchodného registra, zaoberá napríklad pozemnou nákladnou dopravou tovaru a nákupom a predajom dopravných značiek.
O stanovisko k spomínaným zis-
teniam sme požiadali konateľa spoločnosti Mariana Krištofa, ktorý nám ho neodmietol poskytnúť, ale povedal nám, že naň potrebuje pre zaneprázdnenosť viac času. Oslovili sme aj Michala Hanka, člena komisie dopravy a bývalého poslanca krajského samosprávneho parlamentu, ktorý svojho času schvaľoval zmenu systému údržby ciest. Opýtali sme sa ho, či verejné súťaže prebiehali tak, ako ich poslancom ŽSK predstavila komisia dopravy a či je súčasný model údržby ciest 2. a 3. triedy naozaj totožný so zámermi komisie a bývalého predsedu ŽSK Jozefa Tarčáka. Zaujímalo nás aj na porovnanie finančnej náročnosti starého a nového systému údržby ciest II. a III. triedy. Michala Hanka sme sa opýtali aj na jeho osobný názor na štandard údržby spomínaných ciest a na to, či pri výberovom konaní došlo k presadeniu individuálnych záujmov niektorými členmi výberovej komisie (ak o tom má poznatky). Žiaľ, ospravedlnil sa nám, že kvôli zdravotným problémom nám na otázky odpovie neskôr.
O tom, že v zimnej údržbe ciest nie je všetko v poriadku, majú možnosť presvedčiť sa všetci účastníci cestnej premávky. Zima už stihla preskúšať silu nervov nielen vodičov, ale najmä starostov jednotlivých obcí. Tí, hoci by ich prejazdnosť štátnych ciest vôbec nemusela zaujímať, majú ju na pracovnom stole zakaždým, keď nasneží. Ide im o občanov, ktorí sa prídu sťažovať v prvom rade na obecný úrad. O tom, že mnohokrát majú nevďačnú pozíciu, sme sa presvedčili aj my počas nedávnych návštev turčianskeho vidieka. Najčerstvejšie, napríklad, v Abramovej. Podľa našich zistení údržbu štátnej cesty medzi Abramovou a Laclavou zabezpečuje obecný úrad z vlastných zdrojov. Starosta Abramovej Milan Černák nám povedal, že peniaze na údržbu obecných komunikácií v tomto roku už dávno prečerpal a budú chýbať inde. Na začiatku zimy o tom, že aj túto cestu má čistiť spoločnosť Colas, jej pracovníci vôbec nevedeli.