kych Tepliciach a svoju činnosť začalo v školskom roku 2002/2003, keď ju navštevovalo 5 detí. V súčasnosti má 7 detí z blízkeho okolia, pracovníci ich rozdelili do dvoch tried. Prvá trieda funguje už štvrtý rok, druhá o rok menej. Detičky sú do tried rozdelené na základe veku a mobility. V škole pôsobia štyria sociálni pracovníci, my sme sa rozprávali s Ivetou Vrabcovou a vychovávateľkou Zuzanou Šupolíkovou.
V prvej triede sú štyria štvrtáci vo veku od 9 do 10 rokov. Širokým úsmevom nás privítal malý Ondrejko z Kremnických Baní, ktorý bol v čase našej návštevy jediný v prvej triede. Ostatní školáci – Tomáško, Barborka a Miško si doma liečili chrípku. Od veľkého vzrušenia a očakávania ani nezjedol raňajky. Pohľad na jeho slastné rozpínanie ručičiek symbolizujúce, že je slávny, bol úžasný. „Dnes som kráľ,„ hovorí skomolene Ondrejko. Keď človek vidí, ako ho dokážu potešiť úplne jednoduché veci, zniesol by mu aj „modré z neba„. Vychovávateľky spolu s rodičmi, ktorí sú, samozrejme, prítomní pri každom cvičení, ale vedia, že deti s DMO bývajú aj veľmi roztopašné, a preto ich taktne upokojujú. Ondrejko ukážkovo predvádzal, ako sa hrá a zároveň aj učí. Učebnými predmetmi sú čítanie, písanie, matematika, pracovné cvičenie, telesná a výtvarná výchova. No najobľúbenejším predmetom je pre Ondrejka vecné učivo predstavujúce niečo ako prvouku. V druhej triede sú tri detičky – Monika, Mário a Tomáško, ktorí sú o niečo starší ako deti v prvej triede a sú aj pohybliví. Až na Tomáška, ktorého presunuli z prvej triedy, aby ich tam nebolo málo.
Staré chlapčenské záchody im v škole prerobili na bezbariérovú kúpelňu, v ktorej si deti radi užívajú „perličku„. Raz do týždňa chodí k nim aj pán farár a spolu sa hravo učia s obrázkovými pracovnými listami. Pomôcky na čítanie, šablóny či „motanice„, slúžiace na spestrenie a ozvláštnenie učenia zameraného na rozvoj priestorového videnia a jemnej motoriky, si vychovávateľky zhotovujú samé. V obchode by totiž takéto praktické pomôcky stáli desaťtisíce. Na rozvoj jemnej motoriky v rámci telesnej výchovy, ale aj rehabilitačných cvičení uplatňujú Vojtovu metódu, ktorá zahŕňa aj cvičenie s loptou. Smutným faktom je, že ani nadobudnuté pomôcky nedajú pokoj zlodejom z okolitých dedín. Z priestorov školy totiž zmizlo už toľko praktických pomôcok – tlačiareň, dva CD – prehrávače a reproduktory.
Autor: Janka Kubisová