Portál daňovej správy www.drsr.sk
Zavedením internetu nastal kvantitatívny, ale aj kvalitatívny zlom v oblasti komunikácie. Dnes môžeme s istotou povedať, že internet a s ním spojené elektronické služby sú štandardným prostriedkom komunikácie a nevyhnutným pracovným nástrojom. Žiadny iný komunikačný prostriedok neposkytuje také možnosti komunikácie ako práve internet. Internet ako jeden z dôležitých komunikačných prostriedkov medzi daňovou správou a verejnosťou vybudovala daňová správa ako portál www.drsr.sk, ktorý je jednotným vstupným bodom pre poskytované informácie, elektronickú komunikáciu a elektronické služby.
Informácie a služby, poskytované používateľom portálu je možné rozdeliť do dvoch základných skupín:
q informácie a služby poskytované všetkým užívateľom,
q ďalšie informácie a služby poskytované len autorizovaným užívateľom.
Pre všetkých užívateľov portálu sú určené rôzne
všeobecné informácie, ale aj informácie odborné
a niektoré služby. Ide najmä o :
§ informácie o štruktúre a činnosti daňovej správy
§ informácie k problematike jednotlivých druhov daní, napr. pokyny, brožúry, letáky, odpovede na otázky daňových subjektov a iné informačné materiály vydané DR SR
§ prístup k rôznym prehľadom a zoznamom
§ prístup k aplikáciám uľahčujúcim prácu daňového subjektu, napr. účty štátnych príjmov, daňová kalkulačka, daňový kalendár, zisťovanie miestnej príslušnosti a pod.
§ overenie IČ v SR, overenie IČ v EU
§ možnosť podania dopytu priamo cez portál daňovej správy
§ možnosť vytlačenia daňového tlačiva, alebo u nasledovných tlačivách aj možnosť ich vyplnenia na internete s kontrolou správnosti:
Daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty
Súhrnný výkaz pre daň z pridanej hodnoty
Daňové priznanie k dani z príjmov - právnické
osoby
Daňové priznanie k dani z príjmov - fyzické
osoby typ A a typ B
Tlačivá k dani z príjmov zo závislej činnosti
Daňové priznanie k dani z motorových vozi
diel
Účtovné výkazy v jednoduchom účtovníctve
(Úč FO 1-01, Úč FO 2-01)
Účtovné výkazy v podvojnom účtovníctve ( Úč
POD 1-01, Úč POD 2-01)
Ďalšie elektronické služby sú v súlade s platnou legislatívou dostupné len autorizovaným užívateľom. Autorizovaným užívateľom elektronických služieb môže byť daňový subjekt, alebo jeho zástupca na základe:
a) registrácie, pozostávajúcej z nasledovných krokov:
vyplnenie registračného formulára nachádzajúceho sa na portáli, ktorý obsahuje predovšetkým identifikačné údaje o budúcom autorizovanom používateľovi
predloženie registračného formulára používateľa miestne príslušnému správcovi dane na autorizáciu daňového subjektu
b) autorizácie na miestne príslušnom daňovom úrade:
predloženie dokladov potvrdzujúcich identifikáciu daňového subjektu na miestne príslušnom daňovom úrade
Detailný postup registrácie, autorizácie a samotného využívania autorizovaných služieb spolu s technickými podmienkami nájdu daňové subjekty v Používateľskej príručke pre autorizované elektronické služby uverejnenej na www.drsr.sk v časti Registrácia alebo prostredníctvom e-mail: callcentrum@drsr.sk tel. číslo: 048/4393 372, 330, 382, 335.
V súčasnosti sú autorizovaným používateľom dostupné nasledovné elektronické služby:
§ Zoznam daní (poskytuje prehľad daní, na ktoré je daňový subjekt evidovaný)
§ Dokumenty daňového subjektu (poskytuje prehľad dokumentov podaných daňovým subjektom na daňový úrad)
§ Dokumenty daňového úradu (poskytuje prehľad dokumentov vystavených daňovým úradom pre daňový subjekt)
§ Podanie dokumentov (umožňuje elektronické podávanie daňových dokumentov)
podávanie písomností so zaručeným elektronickým podpisom (potreba obstarania kvalifikovaného certifikátu pre zaručený elektronický podpis od akreditovanej certifikačnej autority www.caevpu.sk, www.psca.sk, www.dtca.sk)
podávanie písomností bez zaručeného elektronického podpisu (potreba uzatvorenia Dohody o spôsobe doručovania písomností doručovaných elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom uzavretej podľa § 20 ods.8 zákona č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov so správcom dane a povinnosť do piatich pracovných dní odo dňa elektronického podania dokumentu doručiť v písomnej forme prvú stranu doručenej písomnosti a Vyhlásenie o podaní písomnosti elektronickou formou.)
V súčasnosti je možné podať elektronicky nasledovné daňové dokumenty:
Daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty
Súhrnný výkaz pre daň z pridanej hodnoty
Daňové priznanie k dani z príjmov – právnické
osoby
Daňové priznanie k dani z príjmov – fyzické
osoby typ A a typ B
Tlačivá k dani z príjmov zo závislej činnosti
Daňové priznanie k dani z motorových vozi diel
Súvaha – Úč POD 1 – 01
Výkaz ziskov a strát – Úč POD 2 - 01
Výkaz o príjmoch a výdavkoch – Úč FO 1 – 01
Výkaz o majetku a záväzkoch – Úč FO 2 – 01
§ Správa práv daňového subjektu (pridelenie, príp. odobratie prístupových práv iným osobám, napr. zamestnanci
Výhody využívania autorizovaných elektronických služieb dávajú odpoveď na otázku, prečo komunikovať s daňovou správou elektronicky. Ide najmä o:
§ získanie prehľadu o dokumentoch z písomného styku medzi daňovým subjektom a miestne príslušným správcom dane
§ nový a zároveň atraktívny spôsob podania daňových dokumentov bez viazanosti subjektu na jeho využitie
§ modernú a bezpečnú formu komunikácie, ktorej uplatnenie je možné v stále sa rozširujúcom okruhu subjektov a organizácií
§ úsporu času pri komunikácii s daňovou správou
§ okamžitú spätnú väzbu poskytujúcu informácie o úspešnosti realizovaného elektronického podania dokumentu a o akceptovaní, resp. neakceptovaní, tohto padania
§ postupné rozširovanie autorizovaných elektronických služieb, ako aj dokumentov, ktoré je možné elektronicky podať