Mimoriadne nadané deti získali grant za projekt o environmentálnej výchove
avštevujú ich intelektovo nadané deti. Sú to deti, ktoré sa už v predškolskom veku prejavujú vyšším, nadpriemerným intelektom a do tejto špeciálnej triedy sa zaraďujú na základe vedomostných testov a psychotestov. V tomto školskom roku ich chodí do prvých troch ročníkov 46 z celého Turca.
Na Slovensku sú triedy s mimoriadne nadanými deťmi na 24 školách. Základná škola A. Dubčeka je jednou z dvadsiatich dvoch, ktoré sa zapojili do projektu Alternatívnej starostlivosti o nadané deti, ktorý realizuje nadácia Penta v spolupráci so Školou pre mimoriadne nadané deti a gymnáziom v Bratislave. Nadácia chce zvýšiť podporu vzdelávania a výchovu týchto detí a vytvoriť im vhodné podmienky pre ich rozvoj a osobnostný rast. K tomu vyčlenila 260 tisíc korún, ktoré rozdelila medzi 6 najlepších projektov. V prvom ročníku zástupcovia Nadácie Penta a odborníci z oblasti školstva a práce s intelektovo nadanými deťmi posudzovali 29 projektov. Základnú školu A. Dubčeka v Martine zaradili na druhé miesto a na zrealizovanie projektu s názvom Environmentálna výchova v regionálnych podmienkach im poslala 60 tisíc. Za ne škola zakúpi potrebnú odbornú literatúru a uhradí náklady na realizáciu projektu. Do tejto sumy sa vojde aj zaobstaranie digitálneho fotoaparátu, mikroskopov a materiálu potrebného k výrobe vtáčích búdok, kŕmidla a iných výstupov z projektu, ako aj k výrobe CD, atlasu rastlín a živočíchov a malého turistického sprievodcu. Z vlastných nákladov škola zabezpečí kvetinovú výzdobu a diktafón.
Autorkou projektu je učiteľka Jana Čvikotová, ktorú s kolegyňami Evou Hájkovou a Editou Ruttkayovou k zvoleniu témy motivovala skutočnosť, že súčasná spoločnosť a priemyselný rozvoj kladie vysokú záťaž na životné prostredie a jeho ochrana sa stáva čoraz aktuálnejším problémom nás všetkých. „Preto sme sa rozhodli, že budeme u detí pestovať kladný vzťah k prírodnému prostrediu a jeho ochrane,„ povedala. Projekt je rozdelený do troch častí a deti podľa nich čaká do júna veľa práce. Už teraz sú aktivity z neho súčasťou vyučovania. Je to však skôr o hre, do ktorej autorky zapojili aj odborníkov. Podľa prvého bodu sa majú stať detektívmi v službách prírody, čo znamená, že budú zisťovať, ako sa využíva v škole papier, či nekvapká z vodovodných kohútikov voda, či sú v okolí budovy nainštalované vtáčie búdky alebo kŕmidlá. Deti tiež navštívia v Turčianskom Petre obľúbeného umeleckého rezbára Juraja Šimona, u ktorého získajú základné informácie o dreve. Druhá časť je zameraná na znečisťovanie ovzdušia, vody a pôdy, kvôli čomu absolvujú tieto nadané deti exkurziu do čistiarne odpadových vôd a pod mikroskopom budú pozorovať vzorky vody odobratej z kaluže, potoka, vodovodu či minerálky v spolupráci s lekárkou. Zostavovateľky projektu sa tiež zamerali na spoznávanie rastlín a živočíchov v regióne. V tomto prípade pre deti pripravili vyučovanie prírodovedy a vlastivedy priamo v Múzeu Andreja Kmeťa či v skanzene. O ochrane prírody budú žiaci besedovať s ochrancami prírody z Národného parku Veľká Fatra a počas turistickej vychádzky náučným ekochodníkom zo Strání na Kolóniu Hviezdu sa o nej môžu presvedčiť sami.
Deti si nielenže prehĺbia vedomosti z enviromentálnej výchovy, ale silnejšie sa pripútajú k prírode. „Chceme ich vychovávať prostredníctvom životného prostredia a preň tak, aby dokázali samostatne alebo s pomocou učiteľa získať, hodnotiť a využívať informácie primerane veku v konkrétnych situáciách,„ zdôraznila J. Čvikotová. Tento spôsob výučby detí sa stretol s ohlasom. Deti zaujal a zanecháva v nich pozitívne a želané stopy. Osvedčilo sa to staré známe, že deti treba k akémukoľvek citovému vzťahu učiť už od malička.
Výsledky práce projektu využijú aj ostatní žiaci na prvom stupni školy.