Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Ledva začali, a už sú problémy

Parkovací systém v Martine si chce nechať radnica odobriť na Ústavnom súde - a potom sa, vraj, uvidí...

Od devätnásteho januára tohoto roku „naskočil„ do skúšobnej prevádzky nový parkovací systém v centre Martina. O tom, že do parkovania v metropole Turca treba vniesť poriadok, sa hovorí už dlho a približne pred rokom sa začalo aj konať. Poslancom mestského parlamentu boli odbornou firmou predstavené analýzy doterajších zvyklostí v súvislosti so statickou dopravou a riešenia, ktoré mali parkovanie a státie v centrálnej zóne spravodlivejšie spoplatniť a celkovo spružniť. Nová parkovacia politika mala zároveň určiť pravidlá parkovania pre obyvateľov, zamestnancov prichádzajúcich za prácou, vozidiel dopravnej obsluhy, ZŤP, návštevníkov mesta a podobne. Akciová spoločnosť Turiec Martin doposiaľ vynaložila na zavedenie systému viac ako 15 miliónov korún a k 31. januáru utŕžila za predaj parkovacích kariet a platby pri termináloch viac ako milión korún.
Po prvý raz sa k hodnoteniu nového parkovacieho systému mestský poslanecký zbor dostal na svojom februárovom rokovaní. Naplánovaná informatívna správa sa ale stala predmetom takého sváru vo vnútri mestského parlamentu, že takmer došlo k spochybneniu celého zámeru mesta urobiť v parkovaní v centre poriadok. Pravda je ale aj to, že načasovanie štartu nového parkovacieho systému nebolo práve najšťastnejšie, pretože zima a záľahy snehu znížili počet parkovacích miest v centre mesta, parkoviská neboli vždy stopercentne udržiavané, ľadové pláne hrozili kolíziami áut, ukázalo sa, že s novým systémom majú problém majitelia pozemkov v centre mesta... Prosto, nahromadilo sa množstvo otázok, na ktoré poslanci čakali odpoveď a ktoré nemohli skôr nastoliť, lebo v januári sa riadne rokovanie mestského zastupiteľstva neuskutočnilo.
Poďme ale po poriadku. Informatívnu správu uviedol predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Turiec Miroslav Lepeta. Okrem základných faktov súvisiacich s budovaním a prevádzkou systému oboznámil poslanecký zbor aj so zámerom využiť získané finančné prostriedky z parkovného aj na budovanie nového parkového domu, ktorý by mal byť situovaný nad existujúcim parkoviskom pri budove mestského úradu s prepojením na budovu radnice. V rozprave sa ale (napriek tomu, že viacerí diskutéri ocenili snahu mesta riešiť problém statickej dopravy v centre) začali podkopávať základy celého systému parkovania, vrátane platieb za neho. V skratke, poslanec Michal Gallo poukázal na to, že verejné priestranstvá, na ktorých sú dnes parkoviská a kde sa vyberá parkovné, by mali byť verejne prístupné, nie spoplatňované, má ich právo užívať verejnosť, nemožno ich prenajať (ako to urobilo mesto v prospech spoločnosti Turiec), ale len obmedziť ich užívanie. Podľa neho, ak mesto podniká, je subjektom obchodného práva, nemôže stanoviť cenu (v našom prípade parkovného), ale miestnu daň. A takúto miestnu daň poslanci neschvaľovali v žiadnom všeobecne záväznom nariadení. Mesto podľa tohto výkladu nemôže vyberať ani poplatky, a ani pokuty, ako sa to deje a polícia by teda nemala mať právo zakladať na verejnom priestranstve „nesprávne„ zaparkovaným autám „papuče„.
Primátor mesta Stanislav Bernát, predseda ekonomickej komisie Miroslav Kočalka a niektorí ďalší diskutéri obhajovali existujúci status quo. Mesto verejné priestranstvá, teda dnešné parkoviská v centre mesta, prenajalo podľa praxe iných slovenských miest a postupujú tak na základe iného právneho názoru. A, vraj, v Martine sa nevyberá poplatok za zaujatie plochy autom, ale za službu. Za službu diskutéri obhajujúci tento právny postoj, označili vybudovanie terminálov a ich obsluhu. Primátor sa zároveň pozastavil nad kriticky orientovanou diskusiou, keďže v minulých mesiacoch poslanci schválili presne taký systém parkovania, aký sa teraz v meste praktizuje, a teda si, podľa neho, nepamätajú, čo odsúhlasili. Pripomíname, že prvý raz sa o parkovaní v parlamente hovorilo v novembri 2004, v minulom roku poslanci schválili projektovú dokumentáciu parkovacieho systému a jeho realizáciu (uznesenie č. 48/05), poverili primátora podpísaním nájomnej zmluvy (106/05) a súhlasne sa vyjadrili aj o financovaní parkovacieho systému (150/05). No primátor pripustil, že spochybňovanie novému poriadku parkovania v meste neprospieva a ubezpečil poslanecký zbor, že s okolnosťami a výkladom legislatívy okolo parkovania radnica oboznámi Ústavný súd a mesto sa bude riadiť jeho výnosom.
Korunu poslanci tomuto bodu nasadili tým, že stiahli z rokovania informatívnu správu (ktorá nemá iný ako informatívny charakter) o martinskom parkovacom systéme, a to až do času jasného stanoviska Ústavného súdu. A zároveň neodsúhlasili ani radnicou navrhované zrušenie všeobecne záväzného nariadenia o systéme užívania verejného priestranstva (na vysvetlenie – plateného parkovania) v centrálnej mestskej zóne a na parkoviskách s regulovanou prevádzkou s odôvodnením, že o tomto postupe nerokovala ani mestská rada.
Čo si z toho majú vybrať vodiči parkujúci za terminálmi v centre mesta, nevedno. Každopádne, nezodpovedanou aj po tomto rokovaní mestského parlamentu (počas ktorého sa poslanci, akože, zastali majiteľov áut parkujúcich v centre mesta) zostáva otázka, čo sa stane, keď Ústavný súd nepodporí svojím výnosom to, čo sa dnes (legálne???) deje pri parkovaní v centrálnej zóne? Čo s doterajšími investíciami, čo s peniazmi, ktoré sa za parkovné vybrali, čo sa povie ľuďom, ktorých nedostatočne pripravený projekt parkovania v centre mesta obral o nervy a peniaze...? A čo s postupom mestskej polície, ktorá dnes, podľa vystúpenia časti poslaneckého zboru, vlastne slúži za peniaze daňových poplatníkov akciovej (hoci mestskej) spoločnosti?
Viera Legerská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  7. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 847
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 502
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 728
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 965
  5. Po Slovensku na motorke 6 789
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 436
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 655
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 460
  9. Crème de la crème po slovensky 3 216
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 831
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Turčianske Teplice prehrali s Nižnou a definitívne opúšťajú piatu ligu.

V tretej lige vyhrala Čadca, takže do skupiny sever nevypadne z vyššej súťaže nikto. Pre všetky turčianske tímy to znamená, že sú pred posledným kolom zachránené. V päťke je jasné, že futbalisti Turčianskych Teplíc budú hrať v novej sezóne nižšiu súťaž. O druhom zostupujúcom rozhodne posledné kolo, z našich sú namočené Sučany i Vrútky.


4 h
O víťazovi prvej triedy sa rozhodne až v poslednom kole. Bystrička hrá v Mošovciach a Blatnica privíta nevyspytateľné Trebostovo.

Bystrička získala body bez toho, aby musela hrať. Blatnica síce otočila skóre stretnutia v Dražkovciach z 2:0 na 2:3, no v poslednej minúte inkasovala gól a prišla o dva cenné body.


a 1 ďalší 9 h
Predstaničný priestor v Martine.

Poslanci na májovom zastupiteľstve už rozhodli o vyčlenení 100-tisíc eur na vybudovanie dvoch autobusových ník pre MHD.


9 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Starohaličana zavalila slama. Neprežil.


18. jún

Na miesto boli privolaní po zrážke osobného auta s nákladným.


20. jún

Sudkyňa konštatovala, že dlažobné kocky na pešej zóne sú v dosť dezolátnom stave. Pani Beáta, ktorá spadla cestou z divadla, má v ruke voperované klince.


9 h

Mladý medveď navštevuje v dedine včelára.


18. jún

Už ste čítali?