Od devätnásteho januára tohoto roku „naskočil„ do skúšobnej prevádzky nový parkovací systém v centre Martina. O tom, že do parkovania v metropole Turca treba vniesť poriadok, sa hovorí už dlho a približne pred rokom sa začalo aj konať. Poslancom mestského parlamentu boli odbornou firmou predstavené analýzy doterajších zvyklostí v súvislosti so statickou dopravou a riešenia, ktoré mali parkovanie a státie v centrálnej zóne spravodlivejšie spoplatniť a celkovo spružniť. Nová parkovacia politika mala zároveň určiť pravidlá parkovania pre obyvateľov, zamestnancov prichádzajúcich za prácou, vozidiel dopravnej obsluhy, ZŤP, návštevníkov mesta a podobne. Akciová spoločnosť Turiec Martin doposiaľ vynaložila na zavedenie systému viac ako 15 miliónov korún a k 31. januáru utŕžila za predaj parkovacích kariet a platby pri termináloch viac ako milión korún.
Po prvý raz sa k hodnoteniu nového parkovacieho systému mestský poslanecký zbor dostal na svojom februárovom rokovaní. Naplánovaná informatívna správa sa ale stala predmetom takého sváru vo vnútri mestského parlamentu, že takmer došlo k spochybneniu celého zámeru mesta urobiť v parkovaní v centre poriadok. Pravda je ale aj to, že načasovanie štartu nového parkovacieho systému nebolo práve najšťastnejšie, pretože zima a záľahy snehu znížili počet parkovacích miest v centre mesta, parkoviská neboli vždy stopercentne udržiavané, ľadové pláne hrozili kolíziami áut, ukázalo sa, že s novým systémom majú problém majitelia pozemkov v centre mesta... Prosto, nahromadilo sa množstvo otázok, na ktoré poslanci čakali odpoveď a ktoré nemohli skôr nastoliť, lebo v januári sa riadne rokovanie mestského zastupiteľstva neuskutočnilo.
Poďme ale po poriadku. Informatívnu správu uviedol predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Turiec Miroslav Lepeta. Okrem základných faktov súvisiacich s budovaním a prevádzkou systému oboznámil poslanecký zbor aj so zámerom využiť získané finančné prostriedky z parkovného aj na budovanie nového parkového domu, ktorý by mal byť situovaný nad existujúcim parkoviskom pri budove mestského úradu s prepojením na budovu radnice. V rozprave sa ale (napriek tomu, že viacerí diskutéri ocenili snahu mesta riešiť problém statickej dopravy v centre) začali podkopávať základy celého systému parkovania, vrátane platieb za neho. V skratke, poslanec Michal Gallo poukázal na to, že verejné priestranstvá, na ktorých sú dnes parkoviská a kde sa vyberá parkovné, by mali byť verejne prístupné, nie spoplatňované, má ich právo užívať verejnosť, nemožno ich prenajať (ako to urobilo mesto v prospech spoločnosti Turiec), ale len obmedziť ich užívanie. Podľa neho, ak mesto podniká, je subjektom obchodného práva, nemôže stanoviť cenu (v našom prípade parkovného), ale miestnu daň. A takúto miestnu daň poslanci neschvaľovali v žiadnom všeobecne záväznom nariadení. Mesto podľa tohto výkladu nemôže vyberať ani poplatky, a ani pokuty, ako sa to deje a polícia by teda nemala mať právo zakladať na verejnom priestranstve „nesprávne„ zaparkovaným autám „papuče„.
Primátor mesta Stanislav Bernát, predseda ekonomickej komisie Miroslav Kočalka a niektorí ďalší diskutéri obhajovali existujúci status quo. Mesto verejné priestranstvá, teda dnešné parkoviská v centre mesta, prenajalo podľa praxe iných slovenských miest a postupujú tak na základe iného právneho názoru. A, vraj, v Martine sa nevyberá poplatok za zaujatie plochy autom, ale za službu. Za službu diskutéri obhajujúci tento právny postoj, označili vybudovanie terminálov a ich obsluhu. Primátor sa zároveň pozastavil nad kriticky orientovanou diskusiou, keďže v minulých mesiacoch poslanci schválili presne taký systém parkovania, aký sa teraz v meste praktizuje, a teda si, podľa neho, nepamätajú, čo odsúhlasili. Pripomíname, že prvý raz sa o parkovaní v parlamente hovorilo v novembri 2004, v minulom roku poslanci schválili projektovú dokumentáciu parkovacieho systému a jeho realizáciu (uznesenie č. 48/05), poverili primátora podpísaním nájomnej zmluvy (106/05) a súhlasne sa vyjadrili aj o financovaní parkovacieho systému (150/05). No primátor pripustil, že spochybňovanie novému poriadku parkovania v meste neprospieva a ubezpečil poslanecký zbor, že s okolnosťami a výkladom legislatívy okolo parkovania radnica oboznámi Ústavný súd a mesto sa bude riadiť jeho výnosom.
Korunu poslanci tomuto bodu nasadili tým, že stiahli z rokovania informatívnu správu (ktorá nemá iný ako informatívny charakter) o martinskom parkovacom systéme, a to až do času jasného stanoviska Ústavného súdu. A zároveň neodsúhlasili ani radnicou navrhované zrušenie všeobecne záväzného nariadenia o systéme užívania verejného priestranstva (na vysvetlenie – plateného parkovania) v centrálnej mestskej zóne a na parkoviskách s regulovanou prevádzkou s odôvodnením, že o tomto postupe nerokovala ani mestská rada.
Čo si z toho majú vybrať vodiči parkujúci za terminálmi v centre mesta, nevedno. Každopádne, nezodpovedanou aj po tomto rokovaní mestského parlamentu (počas ktorého sa poslanci, akože, zastali majiteľov áut parkujúcich v centre mesta) zostáva otázka, čo sa stane, keď Ústavný súd nepodporí svojím výnosom to, čo sa dnes (legálne???) deje pri parkovaní v centrálnej zóne? Čo s doterajšími investíciami, čo s peniazmi, ktoré sa za parkovné vybrali, čo sa povie ľuďom, ktorých nedostatočne pripravený projekt parkovania v centre mesta obral o nervy a peniaze...? A čo s postupom mestskej polície, ktorá dnes, podľa vystúpenia časti poslaneckého zboru, vlastne slúži za peniaze daňových poplatníkov akciovej (hoci mestskej) spoločnosti?
Viera Legerská