enej áut, už z hľadiska rozvoja dopravy nevyhovujú. Preto martinskej radnici prišla vhod ponuka holandských partnerov (spoločnosť Goudappel Coffeng) a Slovenskej technickej univerzity, aby pokračovala v projekte Ecocity, ktorý v rokoch
2002 - 2004 realizovala Trnava. Ako snehová guľa, preto dostal meno Snowball, sa naň nabaľujú ďalšie mestá, v ktorých teritóriu sa potom uplatňujú dobré skúsenosti získané inde. V projekte Snowball je možné orientovať sa na dva typy problémov. Jedným z nich výkonná mestská hromadná doprava orientovaná predovšetkým na zníženie energetickej náročnosti a druhým premávka ústiaca do neustáleho znižovania rýchlosti prepravy s cieľom zlepšiť plynulosť a v konečno dôsledku aj rýchlosť presunu mestom. Martin stavil na riešenie druhého problému a spolu s ním aj ďalších šesť miest: Verona (Taliansko), San Sebastian a San Fernando (Španielsko), Zvolen a Martin (Slovensko) a Ludwigsburg (Nemecko). Tieto mestá sú v projekte tesne napojené na holandské mesto Hilversum, Štokholm vo Švédsku a Trnavu na Slovensku, ktoré už majú s podobnými projektami skúsenosti.
Toľko základné údaje. Dôležité je uvedomiť si, čo projekt Martinu prinesie. Všeobecne - mal by pomôcť riešiť intenzitu cestnej premávky. Jeho hlavným cieľom je vytvoriť v meste dopravnú sieť s orientáciou na kruhové križovatky, čím by sa štandardizovala rýchlosť v meste na 30 - 40 kilometrov za hodinu a jeho konkrétnym výstupom by mal byť detailný riadiaci plán dopravy s predpokladanými nákladmi na jeho realizáciu. Zastrešuje ho útvar hlavného architekta mesta a oddelenie strategického rozvoja mesta. Pozornosť jeho aktérov sa bude sústreďovať predovšetkým na vnútorný dopravný okruh mesta, ku ktorému sú pridané ulice Jilemnického, Kollárova a Jesenského. Projekt je naplánovaný na tri roky a jeho rozpočtové náklady v prípade Martina predstavujú 77 820 euro, pričom polovica je zo zdrojov EÚ. Prezentácia projektu v mestskom parlamente bola úspešná, poslanci schválili účasť mesta na ňom.
Viera Legerská