Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
Z GALÉRIE ŠPORTOVCOV TURCA

Štýlový pretekár v botaskách

Keď prekvitala v Martine ľahká atletika, pri jej vzostupe pomáhal aj Milan Bartoš. Jej slávu šíril po svete ako chodec na dlhých tratiach. Odpochodovať čistým štýlom 50 km za 4 hodiny a 14 minút, to si vyžadovalo svedomitú prípravu. V súčasnosti sú síce c

Milan Bartoš zbieral vavríny na chodeckých tratiach
hodci najvyšších kvalít o čosi rýchlejší, ale je to dané podmienkami, ktoré majú na prípravu. V neposlednom rade aj ich výstroj je oveľa kvalitnejší a takmer s dokonalosťou prispôsobený. Týka sa to najmä obuvi. Za jeho pretekárskych čias boli k dispozícií iba sériovo vyrábané botasky z Botany. A teraz? Chodecké obutie vyrábajú svetové renomované firmy nielen šité na mieru a hmotnosť pretekára, ale aj na podmienky počasia a tratí. A tak obutie často rozhoduje o celkovom umiestnení. Vlastniť chodecké obutie od svetových firiem bolo vtedy pred rokmi iba želaním.
Zaplať za tričko!
Milan Bartoš bol skromný mládenec zo Žabokriek a aj sám na vlastnej koži spoznal, že na slovenskú atletiku sa nedostávalo toľko finančných prostriedkov ako v Čechách. Raz sa mu stalo, že po pretekoch na Lugano Trophy v Terste, kde skončil na výbornom18. mieste, si chcel nechať tričko na pamiatku. Ešte ho opatruje, ale keď si ho chcel nechať, musel zaplatiť 60 korún do pokladne ČSTV. Také móresy vtedy panovali. Alebo ďalší príklad: vzápätí ich čakali štarty v Škandinávii a štátny tréner im povedal, aby si teplákové súpravy zobrali domov a pripravili ich na reprezentáciu. Lenže zájazd sa nakoniec neuskutočnil, takže Milan tepláky poslal do Prahy poštou. Asi o tri mesiace mu prišla upomienka, že ich má vrátiť... Ešteže si doklad od balíka si svedomite opatroval. Boli to zvláštne roky... Keď o tom prehodil slovo – dve so zahraničnými súpermi, tí nechceli veriť. S úsmevom dnes spomína aj na cestovanie na preteky. Obyčajne chodili vlakovými spojmi, a tak sa niekedy až po dvoch – troch dňoch cestovania dostali na miesto pretekov. Vyhovárať sa na únavu, sa nenosilo.
Z bežca chodec
Milan Bartoš sa dostal k ľahkej atletike pomerne neskoro. Na martinskej škvare začínal ako bežec. Mládenca si postupne vzal pod svoje krídla tréner Vladimír Deváty a prerobil ho na chodca. „Prvú 50-kilometrovú trať som ako pretekár ZŤS Martin absolvoval na majstrovstvách Československa na trati Přerov – Kojetín – Přerov,„ spomína Milan Bartoš. „Moja prvá cesta v reprezentačnom drese viedla do Talianska, na vtedy najväčšie preteky v Európe. Do Ríma som pricestoval bez trénera. Tam sa ma ujal banskobystrický tréner Róbert Rozim. Vtedy som bol už pretekárom Dukly Banská Bystrica.„
Dvojnásobný majster
V Ríme po rôznych peripetiách preteky nakoniec vzdal na 38. kilometri. Bola vysoká teplota, na akú nebol zvyknutý, a vysoká vlhkosť vzduchu mu nedovolila pokračovať. Neskôr si to všetko vynahradil. Dvakrát ho dekorovali za majstra Československa v chôdzi. Na trati Praha – Poděbrady získal titul majstra republiky. Ten si váži nadovšetko. Na 42. ročníku sa zúčastnilo 54 chodcov, osemnásť ich bolo zo zahraničia. Vo svojej pretekárskej ére obdivoval Juraja Benčíka, veľkými súpermi mu boli aj Evžen Zedník i Václav Dostálik. Zo svetových chodcov mal rád na trati najmä Nemca Kannenberga. Bol to vraj mimoriadne húževnatý pretekár a Milan cítil, že mal s ním veľa spoločné. Bartošovi, ako rýchlo sa dostal medzi chodeckú elitu, tak rýchlo vyhasla jeho žiara na atletickej oblohe. Nešťastne. Bolo to pri pretekoch v Miláne. Nedal si pozor, stúpil do prázdna medzi cestou a chodníkom, stratil koordináciu pohybu a ozvala sa bolesť, ktorá ho dlhšie trápila.
Nedobrovoľný koniec
Posledné preteky absolvoval v Užhorode roku 1977. Nálada na pretekoch bola vynikajúca, veď Užhorod bol zaplavený Slovákmi. Ako hovorí, išiel o dušu, ľudia vôkol trate ho veľmi povzbudzovali. Lenže ľavá noha sa stále viac ozývala bolesťou. Nie poslednýkrát. Pred pretekmi na severe Európy sa v nemocnici v Prahe na Bulovke dozvedel smutnú vetu: vraj ide o vážne poškodenú chrupavku na kĺbe ľavej nohy. Dovtedy lekári tvrdili, že ide len o zápal a postupne to ustane. To bola veta, ktorá mu prakticky ohlásila koniec veľkej kariéry. „S koncom kariéry chodca som sa nevedel dlhší čas zmieriť, ale presvedčil som sa, že na Bulovke mali predsa len pravdu. Musel som nedobrovoľne skončiť. V atletickom klube ZŤS Martin mi síce ponúkali možnosť trénovať, ale to som neakceptoval, lebo vtedy boli v klube skúsení tréneri, lepší akoby som bol ja. Takí moji učitelia, akými boli Vladimír Deváty alebo Blažej Ruman, sa tak ľahko nerodia. Na štúdiá na Fakulte telesnej výchovy a športu som nepomýšľal, tak som zostal pracovať vo vrútockej ŽOS-ke. Aj teraz pracujem v železiarskej branži.„
Kde je chyba?
Na chôdzu nezanevrel, ak je príležitosť, rád sa pozrie na preteky. Potvrdzuje, že veľa sa v nej zmenilo. Niekedy sa mu zdá, že štýl v jeho disciplíne nie je taký čistý, ako by mal byť. Niekedy, vraj rozhodcovia nedbajú, že pretekár neodšliape trať, ale ju odbehne. Mrzí ho, že už nemá veľa nasledovníkov.
„Mladí akoby zabúdali na športovanie. Málo sa ich zapája do súťaží. Martin nie je výnimkou. Moji vrstovníci si pamätajú na Turčianske športové hry mládeže, keď doslova okupovali štadión. Týždeň sa súťažilo. A dnes? Atletický ovál štadióna je v úbohom stave, hry skryli do Turian. Nedostatočná základňa sa prejavuje od najnižších súťaží. Deti sa neschádzajú na športoviskách, ale hrbia sa pri počítačoch, niektoré ihriská sú im neprístupné. Kde je chyba? My sme chceli niečo dokázať, mali sme dostatok vôle aj na zvládnutie iných povinností, dnes sa hľadajú cesty ľahšieho odporu,„ zamýšľa sa.
Milan Bartoš každý deň brázdi cestu z domu v Žabokrekoch do Martina. Vyprevádza ho manželka Anežka, niekdajšia oštepárka v klube Pedagogickej fakulty v Banskej Bystrici, a tiež trénerka dievčat v Martine. Tá sa zdokonaľuje v angličtine, aby so 7-ročnou vnučkou Jessicou, ktorá žije s rodičmi v kanadskom Calgari, aby sa mohla sa rozprávať aj anglicky.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 685
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 347
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 141
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 287
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 257
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 798
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 427
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 377
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 117
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 888
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dušan Gregor: Martin si nezaslúžil prehrať tak vysoko

Piatková bitka o Strečno skončila jednoznačným víťazstvom Žiliny. Aktéri z obidvoch táborov sa však zhodli na tom, že výsledok úplne neodrážal dianie na ľade.

V derby sme nestačili na Žilinu.

Gader chcú rozvíjať

v Blatnici zriadili automatické parkovisko. Plánujú z neho financovať rozvoj doliny.

Automatické parkovisko je len prvým krokom k lepšej budúcnosti Gaderskej doliny.

Spílili nebezpečný strom

Viac než storočný strom mohol ohrozovať majetok i životy.

Strom bol nebezpečný, museli ho spíliť.

Martin zabojuje o prestížny titul

Metropola Turca je v hre o Európske hlavné mesto kultúry. Kompetentní sa odvolávajú na históriu, kandidatúru stavajú na projekte z roku 2008.

Igor Válek (vľavo) a Peter Cabadaj, ktorí zastrešujú projekt kandidatúry Martina na Európske hlavné mesto kultúry 2026.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Obnažená a dobitá žena ležala pred bytovkou v Holíči

Pred incidentom v meste popíjala s dvoma mužmi.

Už ste čítali?