Matka a manželka najznámejších slovenských režisérov Martinov Hollých sa narodila 11. októbra 1927 v Príbovciach. Do SKD nastúpila v roku 1944 sprvu ako šepkárka, no po dvoch rokoch sa stala členkou umeleckého súboru. S manželom v roku 1949 odišla do Krajského divadla v Nitre, o dva roky neskôr do Divadla Jozefa Tajovského vo Zvolene, odtiaľ prešla do Divadla Petra Jilemnického v Žiline a v roku 1969 sa vrátila naspäť do rodného Turca. V Martine sa stala v roku 1985 členkou umeleckého súboru, v rokoch 1976 – 1978 zastávala post umeleckej šéfky.
História slovenského divadelníctva ju zaradila medzi postavy - naivky, pôvabné, bezprostredne dievčenské, neskôr k nim pribúdali kreácie dospelých a zrelých žien. Ich základnou charakterovou črtou bola ušľachtilosť, citovosť a zraniteľnosť. Divadelné postavy obohatila ako Angelika (Moliér: Zdravý nemocný, 1948), Anička (J. Gregor-Tajovský: Ženský zákon, 1951), Zuzka Kamenská (J. Gregor-Tajovský: Statky–zmätky, 1952), Aňa (A. P. Čechov: Višňový sad, 1954), Pani Fordová (W. Shakespeare: Veselé panie z Windsoru, 1963), Pani Marta Rullová (H. von Kleist: Rozbitý džbán, 1969), Bessemenová (M. Gorkij: Meštiaci, 1977). Svoj herecký talent predviedla aj pred kamerami v roku 1971 vo filme podľa knihy Milana Ferka Keby som mal pušku ako doktorova žena, v roku 1976 v jeho voľnom pokračovaní Keby som mal dievča ako dáma a v roku 1984 zosobnila Miklošovú v Sladkých starostiach.
(md)