li 20. januára tohto roku. Názory naň sa rôznia. Časť občanov ho privítala, časť s ním spokojná veľmi nie je. Koľko vodičov, toľko názorov. Postupne ich budeme odkrývať. Teraz sme sa na parkovací systém rozhodli pozrieť očami Mestskej polície v Martine. Tej polície, ktorá kontroluje dodržiavanie zavedených pravidiel parkovania.
Začali sme zakladaním nepopulárnych „papúč„. Boli sme pri tom, keď nimi v pondelok minulého týždňa policajti „zdobili„ kolesá zle zaparkovaných áut vo viacerých častiach centra mesta. Stále je totiž dosť takých vodičov, ktorí si po odstavení svojich vozidiel na vyhradenom parkovisku „zabudnú“ kúpiť parkovací lístok. Jeden z nich, ktorý si na kolese svojho auta našiel, policajným slovníkom povedané, technický prostriedok na zabránenie odjazdu motorového vozidla, uznal svoju vinu a síce nerád, ale predsa len z peňaženky ťahal tri stovky na zaplatenie udelenej pokuty. Keď sme ho neskôr po odchode policajtov oslovili, tak bol značne rozhorčený. Preto nám ani nepovedal svoje meno. Údajne, od skorého rána chodí po rôznych úradoch a keby mal zakaždým platiť 20 korún za parkovné, tak by ho to vyšlo na veľké peniaze. Nuž čo dodať? Napokon ho to aj tak vyšlo na viac.
Našu prítomnosť na parkovacích miestach mesta Martin sme samozrejme využili aj na to, aby sme sa na názor o novom parkovacom systéme opýtali najmä vodičov. Viacerí ho kritizovali pre jeho neprehľadnosť a nedostatok informácií. Dokonca nás jedna vodička upozornila na to, že automat, v ktorom si kúpila lístok, „nezachytil„ zmenu úpravy času. Jednoducho ho nikto z kompetentných na správny čas neprestavil. Na druhej strane našli sme aj mnohých takýchto vodičov, ktorí si parkovací systém pochvaľovali. Hovorili nám najmä o tom, že sa konečne urobil v Martine poriadok a že si nikto nemôže zaparkovať auto len tak, kde sa mu zachce.
Za niečo vyše dvoch mesiacov, presnejšie od 20. januára do 27. marca tohto roku, mestskí policajti „obúvali papuče„ na kolesá automobilov 567-krát. Z toho štyristokrát riešili priestupcu v blokovom konaní a niečo cez stokrát dohováraním. Celkovo za dopravné priestupky, pri ktorých sa používali technické prostriedky, zinkasovali 137 200 korún. Vybrané finančné pokuty sa odvádzajú do rozpočtu mesta. Časť prípadov nesprávneho parkovania a z toho vyplývajúcich konfliktov odstúpili mestskí policajti na dopravný inšpektoriát.
V Martine si vodiči postupne na pravidlá parkovacieho systému zvykajú. Koniec-koncov, čo im iné ostáva. Potvrdil nám to aj Milan Bartoš, príslušník MsP, ktorý s občanmi pri prerokovaní priestupkov nemáva problémy. „Väčšina ľudí si v prípade previnenia uzná svoju chybu, neháda sa s nami. Samozrejme, aj to berieme pri stanovení výšky pokuty do úvahy. Máme možnosť ju udeliť až do výšky dvetisíc korún, väčšinou však udeľujeme tristo. Každopádne si ale myslím, že prípadným nedorozumeniam by sa dalo predchádzať lepším informovaním. V tomto smere je určite ešte čo naprávať.„ Ako príklad nám uviedol informačnú tabuľu pri obchodnom dome Centrum na Vajanského námestí, ktorá je údajmi otočená smerom k chodníku a nie k ceste, kde parkujú vozidlá. Presvedčili sme sa sami, je to naozaj tak.
V poslednom období sa vo verejnosti často objavuje otázka, ako je možné, že Mestská polícia v Martine za peniaze daňových poplatníkov slúži akciovej spoločnosti Turiec, ktorá je prevádzkovateľom parkovacieho systému. „Takýto dojem mohol vzniknúť aj preto, lebo ľudia nemajú dosť informácií o zázemí parkovacieho systému. Opak je pravdou. Akciová spoločnosť Turiec nám finančne aj materiálne prispieva na plnenie cieľov programu Bezpečné mesto. Ide o úsek statickej dopravy, kde nám povinnosti a úlohy vyplývajú zo zákona o obecnej polícii a súvisiacich predpisov,„ konštatuje Jaroslav Blizňák a pokračuje: „Mestská polícia môže v súvislosti so svojimi úlohami uzatvárať partnerstvá v podstate s kýmkoľvek, pričom sa svojimi tvrdeniami opierame aj o dokumenty Rady Európy, ktorej členom je predsa aj Slovenská republika. Takéto partnerstvo sme uzatvorili aj s akciovkou Turiec. Netreba za tým hľadať nič podozrivé.„
Spolupráca so spomínanou spoločnosťou, ktorej stopercentným vlastníkom je mesto Martin, prináša podľa slov náčelníka mestskej polície aj isté výhody. Ide predovšetkým o dlhodobé zapožičanie motorového vozidla pre potreby mestskej polície, vrátane uhrádzania režijných nákladov na jeho prevádzku. Navyše do terénu spolu s príslušníkom mestskej polície chodia aj pracovníci SBS, ktorú si platí akciovka. Medzi ich povinnosti patrí predovšetkým viesť motorové vozidlo a v prípade potreby aj zakladať nepopulárne „papuče„.
Podľa šéfa mestských policajtov sú však dôležitejšie výhody, ktoré skôr či neskôr pocítia samotní občania. „Parkovací systém budovaný v meste Martin postupne vyrieši problémy s parkovaním. Odstráni chaos a neporiadok. V neposlednom rade ide o otvorený systém, schopný v blízkej budúcnosti poskytovať ďalšie služby, napríklad stráženie motorových vozidiel policajným kamerovým systémom. Prirodzene, keď dochádza k budovaniu niečoho nového, tak sa nevyhneme aj nedostatkom. Verím však, že čas vyrieši aj tie,„ dodáva na záver nášho stretnutia Jaroslav Blizňák.
Autor: Kopka