Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Viac kilometrov sa preplavil, ako prejazdil

Človekom, ktorý má v Kláštore pod Znievom najzaujímavejšie povolanie, je 40-ročný Marián Grígel. Pracuje ako lodník na holandskom tlačnom remorkére. Začal robiť v Povodí Dunaja, v podniku, ktorý sa stará o údržbu slovenského úseku Dunaja. Vystriedal tri

dsať lodí a preplával takmer celý Dunaj, v Nemecku Rýn, Mohan, Moselu, v Holandsku Maas. Rozdiel medzi námorníkom a lodníkom je, že lodníci sa plavia na lodiach po riekach a k slanej vode sa doplavia v Európe napríklad do Izmailu pri Čiernom mori alebo do Rotterdamu na pobreží Atlantiku. Marián Grígel chcel pôvodne pracovať v ZOO, ale škola, ktorú by musel študovať, bola až v Prahe. Má turčianske korene, ale vyrastal v Petržalke v Bratislave, vyštudoval stredné odborné učilište a v roku 1985 začal pracovať ako lodník.
„K tejto práci som sa dostal ako slepé kura k zrnu. Keď som sa na ňu pozeral očami 15-ročného chalana, lodníctvo bolo atraktívne, romantické a dobrodružné. Teraz, keď to robím dvadsať rokov, považujem lodníctvo za obyčajné, všedné povolanie. Napríklad, ako keď niekto jazdí kamiónom. Nie som jediným lodníkom v Turci a okolí. Kolegov mám napríklad v Martine, Ružomberku, vo Varíne. Aj pri tomto povolaní ide o zarábanie peňazí, platia pri ňom presné dohody, kedy a kde treba dopraviť tovar a cestujúcich. Je to naháňanie času ako pri každej inej práci, kde ide o predaj tovaru a služieb,„ povedal nám Marián Grígel.
V súčasnosti pracuje na lodi Joson, čo je skrátené spojenie mien Johann a Sonja, syna a dcéry holandského majiteľa tlačného remorkéra. Marián Grígel vystriedal približne tridsať lodí - československých, slovenských, luxemburských, nemeckých, holandských, belgických. Na tlačnom remorkére prepravuje plavidlá, do ktorých potom namontujú všetko, čo potrebuje riečna loď. Toto plavidlo je iba akousi orechovou škrupinou, z ktorej, obrazne povedané, spravia v lodenici hotový orech.
„Majitelia lode si nechávajú plavidlá, ktoré im dovezieme, vybaviť najmodernejšou technikou, alebo luxusným zariadením, Loď, ktorá napríklad prepravuje tovar v kontajneroch, môže byť vybavená kúpeľňou z čerešňového dreva, GPS prístrojmi, radarmi a ďalšou modernou elektronikou. Napríklad lodenica v Komárne vyrába plavidlá pre Nemcov, ktoré sa plavia do Rumunska, kde do nich namontujú „črevá,„ potom sa preplavia napríklad do Holandska alebo do Nemecka, kde do nich ešte niečo namontujú a potom prepravujú tovar. Závisí to od majiteľa lode,„ pokračoval Marián Grígel.
Kláštorčan pozná riečny kanál Mohan – Dunaj, ktorý má 174 km, ako vlastné topánky. Aj na riečnych cestách môže zlyhať človek i technika. „Zatiaľ sa mi pri mojich plavbách žiadne nešťastie nestalo. Jednému môjmu kolegovi ale lano odcviklo prst. Ja som zažil iba rozbitú hlavu. Alkohol, podobne ako je to v automobilizme, je aj na riekach častou príčinou nehôd,„ povedal nám o problémoch riečnej dopravy, s ktorými sa stretáva, Marián Grígel.
Západná Európa je vynikajúco poprepájaná kanálmi. Splavovanie Váhu až po Vrútky, je podľa neho preto stále akutálne. Nejde iba o prepravu tovaru, ale aj o krásnu prírodu. „Po Váhu by sa dali prevážať cestujúci. Váh sa dá naviac spojiť s Vislou a Odrou. Loďou by sa potom dalo po riečnych cestách dostať napríklad až do Prahy. Mám jednu mapu, kde je toto dielo rozplánované a chcelo by to akurát investície a pracovať na tom 20 až 30 rokov. Lodná doprava je totiž podstatne lacnejšia ako cestná. Pracoval som napríklad na lodi, ktorá odviezla 5 400 ton nákladu z Rotterdamu do Krossenburgu a spotrebovala iba 200 litrov paliva za hodinu. Plavba trvala približne 58 hodín,„ dodal na záver Marián Grígel.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Zázračná škola so zelenou strechou
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  4. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  5. Zázračná škola so zelenou strechou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  9. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  10. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 553
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 633
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 692
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 412
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 784
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 260
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 308
  8. Po Slovensku na motorke 5 879
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 252
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 482
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Diskusiu sledujte naživo vo štvrtok o 14. hodine.


15. jún

Zásahový tím evidoval o výskyte medvedice v dedine vyše 70 hlásení a sťažností.


13 h

Životná púť voňavej hviezdy, kávy Emília, začala v roku 1935 v talianskom prístavnom meste Terst, keď kávičkárski gurmáni v laboratóriách namiešali kávovú zmes z vyše 6 rôznych káv druhu Arabica.


16. jún
František Olah.

Dlhoročný masér, kustód a tiež bývalý hokejista František Olah zomrel vo veku 58 rokov.


15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


10 h

Ľudia nemajú šancu na voľný prístup k vodnej ploche.


19 h

Medvede sa v minulosti v našom regióne nevyskytovali.


16. jún

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Už ste čítali?